آشنایی با انواع پونه و فواید آن

8760 بازدید
24 آبان 96
سمانه
,

آشنایی با انواع پونه و فواید آن که بد نیست بدانیم

عرق پونه :

پونه دارای نام های دیگری همچون پونه و پودنه و در کتب طبی و سنتی عربی فودنج و فوتنج و حبق و فلیحا می باشد. از نظر ترکیبات شیمیایی در گیاه وجود اسانس روغنی فرار یا روغن منتول گزارش شده است. اسانس روغن فرار پونه شامل 80 درصد ماده ی پولگون است. از اسانس روغنی پونه در اثر احیا ماده دی پولگونو نوعی مانتول به نام راسمیک مانتول می گیرند به علاوه در اعضای این گیاه مقداری تانن و مواد رزینی و قند نیز وجود دارد.

خواص عرق پونه :

پونه از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و خشک است و خواص آن بسیار لطیف کننده است و برای پاک کردن اخلاط سینه و کنترل سیاه سرفه و رفع سوزش خراش سینه و برای جلوگیری از سکسکه و آشفتگی و دل به هم خوردگی نافع است.

بادشکن و ضد نفخ بوده و برای استسقا و یرقان و خارج کردن مشیمه (غشاء نوزاد انسان است که هنگام تولد با آن از بطن مادر خارج می شود) و ازدیاد ترشح عرق مفید است. همینطور مدر و قاعده آور بوده و به عنوان تریاق و ضد سم جانوران گزنده سمی بسیار موثر است.

آشنایی با انواع پونه و فواید آن

آشنایی با انواع پونه و فواید آن

آشنایی با پونه کوهی :

پونه کوهی که با نام فودنج جبلی نیز شناخته می شود نوع دیگری از پونه است، که از نظر ترکیبات شیمیایی وجود اسانس روغنی فرار در پونه کوهی تایید شده است. بررسی های دیگری نشان می دهد که اسانس روغنی موجود در پونه کوهی در حدود 50 درصد شامل تیمول است، به علاوه ترکیب روغنی فرار آن دارای ال پینن و دی پنتن لینالول و مقداری بی سیکلیک سز کوهی ترپن و تری سیکلیک سزکویی ترپن می باشد.

خواص پونه کوهی :

طبیعت آن گرم و خشک است و جوشانده گرم آن قاعده آور است و در مواقعی که جریان حیض در اثر سرم کند و ناچیز شده باشد برای طبیعی ساختن و ازدیاد آن بسیار موثر است.

اسانس و عرق آن محرک و مقوی و برای قطع و درمان اسهال و تسکین درد های حاد و پشت سر هم شکم، نافع می باشد دم کرده پونه کوهی برای زکام و یرقان و سرفه و درد گلو و استسقا اثر مفید دارد زیرا مدر است.

در آمریکا در حال حاضر از اسانس پونه کوهی برای معطر کردن سوسیس و انواع غذا ها در سطح وسیعی استفاده می شود، ضمنا از اسانس زرد مایل به سبز معطر و مطبوع برای معطر کردن انواعی از صابون ها و بعضی لیکور ها استفاده می شود، از پونه ی کوهی به صورت پماد برای ضد عفونی کردن زخم ها استفاده می شود به علاوه برای تسکین روماتیسم و رفع دندان درد و درمان گوش درد نیز استعمال موضعی آن مصرف دارد.

 

همچنین بخوانید:  پونه و خواص شگفت انگیزش

 

فراموش نکنیم :

  • عرق پونه از خواص شگفتی برای درمان بیماری ها برخوردار است.
  • عرق پونه با طبیعت گرم خود بادشکن، محلل، ملین است.
  • عرق پونه صفرا بر، ضد نزله (آبریزش بینی)، ضد عفونی کننده، مفید برای سیاه سرفه، هیستری، نفخ.برای ناراحتی های ناشی از گریپ مفید است.
  • سرفه را آرام و خروج خلط را تسهیل می کند.
  • اثر محرک بر روی ترشحات معده دارد و در استعمال خارجی برای رفع لک های پوستی نیز سودمند است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پونه خشک را با خواص مقوی معده، کاهش وزن، ضد درد و اسپاسم، رفع بوی بد دهان، کاهش استرس و خستگی و افزایش انرژی،  درمان بی خوابی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0