topNotif

آشنایی با زرشک و خواص دارویی آن

3429 بازدید
08 آبان 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

آشنایی با زرشک و خواص دارویی آن

زرشک که با نام های دیگری همچون انبر باریس، اثرار، امبر باریس، زارج، عدد لریج، زارچ  و عود الصلیب شناخته می شود دارای طبع سرد و خشک بوده است. زرشک بته ای با برگ های ریز که در زمین های سخت و کوهستانی به صورت وحشی می روید. قسمتی از ریشه در خارج از زمین قرار دارد که زرد رنگ و پوسته آن دارای طعم تلخی است. ساقه زرشک در جوانی قرمز رنگ است و در هنگام پیری خاکستری تیره می شود. برگ ها به شکل بیضی و یا تخم مرغی و نوک آن نرم و شکننده است.

آشنایی با زرشک و خواص دارویی آن

آشنایی با زرشک و خواص دارویی آن

خواص زرشک :

از ریشه، پوست تنه درخت زرشک و دانه های آن در طب دارویی و غذایی استفاده می کنند. پوست ریشه زرشک دارای آلکالوئیدی است که ترشح یرقان را آسان و برای بیماری های مختلف و نارسایی ها و ناخوشی کبد مفید است و باعث کاهش فشار خون نیز می شود. همچنین تصفیه کننده خون، دفع صفرا، برای سرطان روده و سیاتیک مناسب است.

اگر مو های خود را با جوشانده زرشک بشویید باعث سیاه شدن رنگ آن ها می شود. در صورت استفاده زرشک با افسنطین سو هاضمه را رفع می کند. آب زرشک برای ورم پروستات خاصیت دارد. اگر دچار بی خوابی هستید زرشک یا آب زرشک را صبح ها مصرف کنید تا ساعات خواب طبیعی داشته باشید.

دم کرده دانه زرشک برای زخم معده و اثنی عشر مفید بوده است. اگر دچار مسمومیت با تریاک شده اید جوشانده پوست ریشه زرشک را مصرف کرده تا مسمومیت شما را رفع کند.

اگر دارای گلودرد هستید ده گرم زرشک را بکوبید در مقدار ۱۰۰ سی سی آب به مدت زمان سه دقیقه بخیسانید، سپس بگذارید بجوشد سپس آن را به مدت یک دقیقه دم کنید. پس از خنک شدن روزی سه فنجان از محلول را مصرف کنید برای گلودرد بسیار مفید است.

 

همچنین بخوانید:  گیاهان خطرناک در دوران بارداری

 

مضرات زرشک :

  • از مضرات زرشک می توان به یبوست، بزرگی شکم و ورم معده اشاره کرد.
  • همچنین مصرف آن برای زن های باردار مناسب نیست
  • در صورت زیاده روی کردن در مصرف زرشک موجب نفخ می شود

فراموش نکنیم :

ریشه های زرشک دارای خواص بسیار هستند در بهار و پاییز ریشه های آن را جمع آوری کنید سپس آن ها را خشک کرده و در ایام دیگر سال از آن ها استفاده کنید. فقط از دانه های رسیده زرشک استفاده کنید.

عصاره زرشک :

برای تهیه عصاره زرشک یک قاشق مربا خوری از پودر ریشه زرشک را با یک فنجان آب داغ به مدت دو ساعت خیس کنید سپس با حرارت کم آن را دم کنید در انتها آن را صاف کرده هر روز نصف الی یک فنجان از آن را مصرف کنید.

عصاره ریشه و یا دانه زرشک برای دهان شویه، غرغره و جلوگیری از تحریکات گلو بسیار مفید است. آب و شیره تازه زرشک دارای ویتامین ث فراوان است و برای محکم کردن لثه ها، از بین بردن پیور به خصوص برس زدن به لثه ها و شستن مستقیم لثه ها اثر نیکویی دارد. دانه های زرشک ملین مطبوعی هستند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

زرشک سیاه را با خواص محرک قلب و اعصاب، آرامبخش، مسکن سردردهای میگرنی، رفع نگرانی و اضطراب، دلهره و ترس، ضد هیستری، کم کردن ادرار مبتلایان به مرض قند، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0