topNotif

آیا از تجمع گاز در شکم، باد گلو و نفخ شکم رنج می برید؟

4986 بازدید
04 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400
آخرین به روزرسانی 7 آذر 98

آیا از تجمع گاز در شکم، باد گلو و نفخ شکم رنج می برید؟

آروغ زدن، جمع شدن گاز در شکم و نفخ مشکلاتی خجالت آوری هستند که بسیاری از مردم از آن ها رنج می برند. این مشکلات با بالا بودن اسیدیته و سوزش معده در ارتباط هستند. معمولا خوردن یا آشامیدن خیلی سریع، بلعیدن یا با یک جرعه سرکشیدن نوشابه های گازدار، بلعیدن عصبی هوا یا کشیدن سیگار می تواند منجر به برگشت صدادار هوا از معده به داخل دهان شود که این وضعیت را آروغ زدن یا باد گلو می نامند. همچنین، وجود گاز در شکم ناشی از تخمیر غذا در روده ها بوده و احساس نفخ عبور کردن خجالت آور باد از طریق مقعد را به وجود می آورد. هنگامی که هضم انواع نامناسبی از غذا و سوء هاضمه وجود دارد گازی که دفع می شود بوی بد می دهد. اگر شما هم از باد گلو و نفخ شکم رنج می برید، این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

 

آیا از باد گلو و نفخ شکم رنج می برید

آیا از باد گلو و نفخ شکم رنج می برید

 

درمان های گیاهی برای باد گلو یا آروغ

  • یک قاشق چای خوری زنیان با چند قطره آب لیمو همراه با آب گرم موجب بهبود باد گلو می شود.
  • میزان 100 گرم زنیان، 100 گرم زنجبیل خشک و 25 گرم نمک معدنی را با هم آسیاب کنید و در ظرفی به دور از رطوبت نگهداری کنید. هر زمان که دچار باد گلو یا آروغ شدید، یک قاشق چای خوری از این مخلوط را همراه با آب گرم میل نمایید. با افزودن یک قاشق غذاخوری آب لیموی تازه به این مخلوط می تواند یک نوشیدنی آرام بخش تهیه کنید.
  • میزان 100 گرم زنیان و 100 گرم زنجبیل خشک را در 250 میلی لیتر آب لیموی تازه خیس کنید و اجازه دهید تا آب لیمو کاملا جذب زنیان و زنجبیل شود. سپس، به آن 25 گرم نمک معدنی اضافه و مخلوط کنید و هر زمان که دچار نفخ و باد گلو شدید، مقداری از آن را روی زبان بگذارید و با کمی آب مصرف نمایید.

درمان های گیاهی گاز شکم و نفخ

سیر

دو حبه سیر له شده را در یک لیوان آب گرم به مدت دو الی سه دقیقه خیس کنید. یک قاشق پر عصاره زنجبیل را به آن اضافه کنید و در حالی که هنوز گرم است آب آن را بنوشید.

زنجبیل

زنجبیل حاوی عناصری است که به از بین بردن درد روده ناشی از نفخ و تجمع گازها کمک می کند. بدین منظور مقدار کمی زنجبیل را به مدت 15 دقیقه در یک لیوان آب گرم خیس کنید ، سپس آن را صاف کرده و به همراه آب لیمو و عسل در طول روز بنوشید. همچنین، می توانید با افزودن زنجبیل به وعده های غذایی یا خوردن کمی پودر زنجبیل قبل از غذا، نفخ را از بین ببرید.

زردچوبه

می توانید یک قاشق چای خوری زردچوبه را همراه با کمی نمک معدنی در یک لیوان آب داغ مخلوط کنید. اگر این ترکیب در حالی که هنوز گرم است، نوشیده شود، بی درنگ نفخ را تسکین می دهد.

رازیانه

از آنجایی که یکی از دلایل گازهای شکمی، عدم هضم غذاست، خیسانده ای از رازیانه یا جویدن یک قاشق چای خوری رازیانه بو داده، هضم کننده خوبی است که این مشکل را بر طرف می کند. شما می توانید بلافاصله بعد از اتمام وعده های غذایی روزانه، مقداری دانه رازیانه میل کنید. همچنین می توانید تخم رازیانه را به مدت 15 دقیقه در یک لیوان آب گرم خیس کرده و پس از صاف کردن، آن را بنوشید.

 

همچنین بخوانید:  درمان مشکلات گوارشی با رایحه درمانی

 

تمرهندی

به آب تمر هندی یعنی عصاره تمر هندی که در یک لیوان آب جوشیده است، شکر اضافه کنید تا طعم بگیرد و دانه زیره خرد شده که کمی بو داده شده به آن اضافه کنید. این مخلوط نفخ را از بین خواهد برد.

نعنا

عصاره نعنا باعث کاهش اسپاسم های دستگاه گوارش می شود و به رفع گازهای شکمی کمک می کند. تنها کافی است بعد از غذا مقداری برگ نعنا را بجوید و یا بعد از خیساندن برگ های نعنا خشک شده در یک لیوان آب گرم، آن را بنوشید.

ترکیب جوش شیرین و زنجبیل

نصف قاشق چای خوری جوش شیرین یا بکینگ پودر، یک قاشق غذاخوری آب لیموی تازه و یک قاشق چای خوری عصاره زنجبیل را با هم در یک لیوان آب مخلوط کرده و آن را بنوشید.

توجه: خوردن مقدار زیاد آن می تواند باعث شود تا حالت اسیدی معده بیشتر شود. بنابراین خوردن آن را به یک عادت تبدیل نکنید.

اگر به طور معمول نفخ شکم دارید می توانید نصف قاشق چای خوری جوش شیرین نانوایی و پودر زنجبیل خشک را قبل از خوردن غذا، با آب گرم بخورید.

توجه: این ترکیب مقدار زیادی یون سدیم دارد، از این رو برای افرادی که فشار خون بالا دارند، مناسب نمی باشد.

اجتناب از مصرف سبزیجات نفخ آور

یکی از شایع ترین دلایل گازهای شکمی، مصرف موادغذایی و سبزیجات نفاخ است. بنابراین توصیه می شود از سبزیجات نفخ آور مانند پیاز، کلم، کلم بروکلی، شلغم و لوبیاها و میوه جاتی مثل خربزه و سیب خام کمتر استفاده نمایید. همچنین، حبوبات را 2 تا 3 ساعت قبل از پختن در آب خیس کنید. این عمل از تولید و تجمع گازهای شکمی کاسته و ضمنا زمان پخت را نیز کاهش می دهد. البته مطالعات نشان می دهند که خیساندن حبوبات به مدت 12 ساعت قبل از پخت، حدود 90 درصد از خاصیت نفاخ بودن آن را می کاهد. علاوه بر این، استفاده از آنغوزه در حین پختن سبزیجات یا حبوبات نفاخ بسیار مفید است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صمغ آنغوزه را با خواص  تسکین درد گوش، تسکین سرفه، ضد نفخ، تقویت بینایی، ضد تشنج، مقوی معده، درمان سیاه سرفه، ضد انگل، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0