topNotif

اثرات مصرف ماهی بر قلب و عروق

1655 بازدید
21 خرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

اثرات مصرف ماهی بر قلب و عروق که بد نیست بدانیم

مرگ و میر بیماری عروق کرونر قلبی مانند سکته قلبی کشنده و مرگ ناگهانی، در مسیر خود، آریتمی بطنی (اغلب فیبریلاسیون بطنی حاصل از ایسكمی) را اشتراك دارند. شواهد دریافت شده از مطالعات آینده نگر و کارآزمایی های تصادفی، پیشنهاد می كنند كه مصرف ماهی یا روغن ماهی، مرگ و میر عروق كرونر قلبی و مرگ ناگهانی را كاهش می دهند.

DHA و EPA چیست؟

ALA و EPA و DHA همگی از خانواده اسیدهای چرب n-۳ (کربن سوم سیر نشده) به‌شمار می‌روند که از نظر تغذیه‌ای بسیار مهم هستند. زیرا همگی دارای غیراشباع بودن چندگانه هستند. بدن انسان توانایی تولید اسیدهای چرب n-۳ (کربن سوم سیر نشده) را از مولکول‌های دیگر ندارد و باید آن را از طریق غذاهای ویژه بدست آورد.

اسید دوکوساهکسائنویک که بیشتر با نام DHA شناخته می شود یکی از مواد خوراکی ضروری برای سلامت مغز است. DHA یکی از عناصر اساسی و پایه برای مغز به شمار می رود و باعث می شود تا افراد در سنین بالا و کهنسالی خیلی کمتر دچار کاهش قدرت تشخیص شوند. DHA و EPA فقط در ماهی های پرچرب همچون سالمون، ماهی تن آلباکور، قزل آلای رودخانه ای و گربه ماهی پیدا می شود.

اثرات مصرف ماهی بر قلب و عروق

اثرات مصرف ماهی بر قلب و عروق

اثرات مصرف DHA و EPA بر قلب و عروق

در مطالعات گوناگون، مصرف متوسط 500-25 میلی گرم در روز DHA و EPA در مقایسه با كم یا هیچ، خطر نسبی را حداقل 25 درصد کاهش می دهد. مصرف بیشتر به صورت چشمگیر تری، مرگ و میر عروق كرونر قلبی را نمی كاهد (كه نشان می دهد یك آستانه اثر وجود دارد).

در جمع بندی نتایج تمام این مطالعات، این الگو به آشكار مشاهده می شود؛ در مصرف تا 250 میلی گرم در روز، تقریباً میزان خطر نسبی مرگ 14/6 درصد به ازاء هر 100 میلی گرم در روز مصرف DHA و EPA كاهش می یابد (مجموعاً 36 درصد كاهش ،خطر كلی). در مقادیر مصرفی بالاتر، شدت اثر کاهندگی آن كمتر می شود.

اثرات مصرف ماهی بر قلب و عروق

این اثر آستانه ای، یافته های مرگ و میر عروق كرونر قلبی را در جمعیت های ژاپنی كه مقدار زیادی مصرف ماهی دارند (میانه 900 میلی گرم در روز از DHA و EPA ) توجیه می کند، که میزان کمی مرگ و میر در نتیجه بیماری عروق كرونر قلبی را (87 درصد كمتر از جمعیت های غربی) از خود نشان می دهند، ولی مصرف بیشتر از این میزان اسیدهای چرب امگا- 3، نرخ شدت افت کمتری از مرگ و میر عروق كرونر قلبی را پس از این آستانه در جمعیت ژاپنی ها سبب می شود.

در مقایسه با گونه های گوناگون ماهی، شانس كمتر مرگ و میر عروق كرونر قلبی با مصرف ماهی های پر روغن (مانند سالمون، آزاد، شاه ماهی شمالی وساردین) دیده می شود. به طور متوسط مصرف ماهی ممكن است بر روی نتایج دیگر قلب و عروقی اثر بگذارد، ولی متأسفانه داده های ما به اندازه دانسته ها در مورد میزان مرگ و میر عروق كرونر قلبی قوی نیستند.

 

همچنین بخوانید:  طرز تهیه سبزی پلو با ماهی هامور

 

اسیدهای چرب امگا 3 

اسیدهای چرب امگا – 3 بر روی چند عامل خطر قلبی -عروقی اثر می گذارند. اثرات طی چند هفته روی می دهند و ممكن است در نتیجه تغییر در سیالی بودن (fluidity) غشاء سلولی و پاسخ های گیرنده ای، بعد از ترکیب شدن این اسیدها درون غشاء سلولی و اتصال مستقیم آن ها به گیرنده های درون سلولی تنظیم كننده بیان ژنی باشند. به نظر می رسد كه گوناگونی اثرات ماهی یا روغن ماهی بر روی نتایج قلبی-عروقی به دلیل دوزاژ گوناگون و زمان پاسخ اثرات بر روی عوامل خطرساز باشد.

در مقادیر معمول غذایی، اثرات ضد آریتمی چیرگی دارند و خطر مرگ ناگهانی و مرگ و میر عروق كرونر قلبی را طی چند هفته می کاهند. در مقادیر بالاتر، اثرات حداکثری ضد آریتمی بدست می آید، ولی اثرات فیزیولوژیک دیگر ممكن است به صورت متوسط بر روی نتایج بالینی اثر گذارند (احتمالاً به سال ها وقت نیاز است تا اثرات بالینی هویدا شوند).

برای مثال، سکته قلبی غیر كشنده ممكن است به صورت چشمگیری، با دوزهای كمتر و با دوره های مصرف كوتاه تر ماهی، پدیدار نشود، ولی ممكن است به صورت متوسط با دوزهای بالاتر یا مصرف طولانی تر (1/8 گرم در روز برای 5 سال) خود را نشان دهد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون تقویت قلب را با خواص تقویت قلب، آرام بخش، تنظیم ضربان قلب، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0