topNotif

انواع مختلف بابونه و خواص آن

7731 بازدید
12 خرداد 97
سمانه

انواع مختلف بابونه و عرقیات آن ها را بشناسیم !

بابونه گیاه معروفی است که در طب سنتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، از بابونه عرق و دم کرده و… تهیه می شود که هر کدام دارای فواید خاصی می باشند در این مطلب به خواص عرقیات انواع مختلف بابونه پرداخته شده است برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در باب عرقیات بابونه این مطلب را مطالعه کنید، بابونه به طور کلی به تعدادی از گیاهان گفته می شود که از خانواده ی گیاهان کامپوزیت ولی از جنس ها و گونه های مختلف و متفاوت هستند از نظر شکل خارجی تا حدودی شبیه به هم هستند ضمن این که اختلافاتی کم و بیش در آن ها وجود دارد.

بابونه رسمی و عرق آن !

در کتب سنتی بابونه رسمی را به نام های بابونه و بابونه صغیر و اقحوان صغیر و در بازار به نام گل بابونـه و بابونه رسمی و در برخی کتب بهار معرفی شده است، این نوع بابونه دارای ترکیبات شیمیایی مانند اسانس روغنی فرار که در این اسانس حدود 3 درصد از نوعی گلیکوزید وجود دارد که خاصیت ضد اسپاسم و متوقف کردن اسپاسم دارد و اگر به مقدار زیاد خورده شود موجب فلج شدن عضلات نرم و صاف می شود همچنین در اسانس بابونه وجود ماده ی کامازولن و آپی ژنین، آلفا- هتروزید و سالیسیلیک اسید و بتاهتزوید غیر متبلور و مقداری ماده ی آزولن خالص که عامل ضد ورم است مشخص گردیده است.

انواع مختلف بابونه و خواص آن انواع مختلف بابونه و خواص آن

 

خواص بابونه رسمی!

در هندوستان از گل و عرق بابونه رسمی به عنوان محرک و رقیق کننده و محلل ورم و تومور و بادشکن و در موارد ضعف های اساسی نظیر ضعف هاضمه و هیستری و همچنین برای تسکین تب های نوبه ای استفاده می شود، در استعمال خارجی در موارد روماتیسم و همچنین برای از بین بردن نفخ و کولیک به کار می رود و خوردن آن سبب افزایش ترشحات صفرا می شود، عرق بابونه صغیر از نظر طبیعت خیلی گرم و خشک است و از نظر خواص معتقدند تمامی خواص بابونه کبیر را دارد منتهی با قدرت کمتر و به همین دلیل مقدار خوراک آن دو برابر مقدار خوراک بابونه کبیر است.

از گل و عرق بابونه کبیر برای ضد عفونی کردن مخاط دهان و لثه ها پس از کشیدن دندان و در موارد جراحی های دهان استفاده می کنند همچنین از جوشانده گل های آن برای شفاف و طلایی کردن رنگ موهای بور و برای بور کردن موهای بلوطی و سیاه استفاده می شود، از گل و عرق آن در استعمال خارجی برای نرم کردن ورم های سفت استفاده می شود و برای شست و شو و ضد عفونی و التیام زخم نیز بسیار موثر است.

 

همچنین بخوانید: دستورالعمل ساخت اسپری دئودورانت در خانه

 

بابونه وحشی و عرق آن:

در کتب طب سنتی با نام های عربی اقحوان و عین القط بسیار شناخته می شود و دارای ماده آنته میک اسید می باشد، از نظر طبیعت گرم و خشک و از نظر خواص دارویی جهت ضد عفونی و التیام زخم مفید است و ضمنا تب بر است از دم کرده آن برای شستشوی زخم و التیام سریع آن استفاده می کنند.

بابونه رومی :

در کتب سنتی با نام های بابونه و بابونه رومی و بابونه حقیقی و بابونج و بابونق و بابونه شیرازی نام برده شده است، طبع بابونه رومی گرم و خشک است  از خواص بابونه رومی می توان به لطیف کننده و تحلیل برنده و مقوی دماغ و اعصاب و افزایش نیروی جنسی اشاره کرد و برای رفع تب و لرز از ایام قدیم مورد توجه بوده است، مدر و قاعده آور بوده و ترشح شیر را افزایش می دهد و برای رفع سردرد و تحلیل ورم ها و خرد کردن سنگ مثانه مفید است و در موارد گرفتگی مجاری ادراری و کم بودن ترشحات عادت ماهیانه نافع است در استعمال خارجی نیز برای رفع موارد فوق مفید است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بابونه گاوی را با خواص درمان میگرن، درمان آرتریت روماتوئید، درمان سرطان، مسکن طبیعی، رفع اضطراب و افسردگی، درمان آکنه و جوش صورت، پیشگیری از آسم ، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. عکس انواع بابونه ها
    19 اردیبهشت 1401

    درود بابونه را به شکلهای مختلف میبینیم اما بااسم نمی شناسیم لطفا لاعکس توضیح دهید

0