topNotif

بادام زمینی و خواص و مضراتش برای سلامتی

2148 بازدید
17 آبان 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400
آخرین به روزرسانی 01 بهمن 1398

بادام زمینی و خواص و مضراتش را بشناسیم

بادام زمینی گیاهی است یک ساله دارای ساقه ای راست که ارتفاع آن حدود 30 سانتی متر می باشد، برگ های آن مرکب از دو زوج برگچه است و گل های آن دو نوع متفاوت به رنگ زرد می باشد که پس از تلقیح دم گل خم شده و به سطح خاک می رسد و سپس به تدریج در خاک فرو رفته و میوه در داخل خاک تشکیل می شود.

میوه بادام زمینی تقریبا دارای طول 4 سانتی متر است و دارای پوسته شکننده به رنگ خاکستری مایل به زرد می باشد، بر روی پوسته یک تا سه برجستگی دیده می شود که هریک محل دانه ها را نشان می دهد، دانه بادام زمینی تقریبا مانند فندوق به رنگ سفید مایل به زرد بوده ولی تخم مرغی شکل است و پوسته نازکی دانه را پوشانده که به رنگ قرمز قهوه ای است. بادام زمینـی گیاه بومی برزیل بوده و از آن جا به مناطق دیگر دنیا راه یافته است، آب و هوای گرم برای کشت این گیاه مناسب می باشد.

بادام زمینی و خواص و مضراتش

بادام زمینی و خواص و مضراتش

ترکیبات شیمیایی بادام زمینی

بادام زمینی دارای موادی مانند آراشین، کوناریشن، چربی و پروتئین و ویتامین های مختلف است، بادام زمینی بسته به محل کشت آن بین 40 تا 50 درصد روغن دارد که به نام آراشید معروف است، این روغن از اسید های چرب اشباع شده مانند اسید استئاریک، اسید پالمتیک و اسید های چرب اشباع نشده مانند اسید لینوئکی تشکیل می شود.

ارزش غذایی بادام زمینی

بادام زمینی سرشار از پروتئین، چربی و مواد مغذی مختلف است. هر 100 گرم بادام زمینی حاوی 567 کالری، 7% آب، 25.8 گرم پروتئین، 16.1 گرم کربوهیدرات، 4.7 گرم شکر، 8.5 گرم فیبر، 49.2 گرم چربی، 15.56گرم امگا 6 و صفر گرم ترانس است.

خواص دارویی بادام زمینی

  • برای گیاهخواران، بادام زمینی منبع فوق العاده خوبی برای پروتئین است. به خاطر داشته باشید که برخی افراد نسبت به پروتئین بادام زمینی حساسیت دارند.
  • بادام زمینی کم کربوهیدرات است. به همین علت برای رژیم های غذایی افراد مبتلا به دیابت انتخاب خوبی است.
  • بادام زمینی منبع عالی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است. اینها شامل بیوتین، مس، نیاسین، فولات، منگنز، ویتامین ای، تیامین، فسفر و منیزیم است.
  • مطالعات نشان داده اند که مصرف بادام زمینی ممکن است به حفظ وزن سالم و کاهش خطر چاقی شما کمک کند.
  • بیماری قلبی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. مطالعات نشان می دهد که خوردن بادام زمینی و همچنین انواع دیگر آجیل ها ممکن است در پیشگیری از بیماری های قلبی موثر باشند.
  • سنگ های صفراوی تقریبا 10 تا 25٪ از بزرگسالان در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهند. مطالعه ای نشان می دهد که مصرف مکرر بادام زمینی ممکن است خطر تشکیل سنگ کیسه صفرا را در مردان و زنان کاهش دهد.

 

همچنین بخوانید:  روغن بادام زمینی و فواید آن برای حفظ سلامت بدن

 

سایر خواص مهم بادام زمینی

بادام زمینی از نظر طبع معتدل است، چون بادام زمینی دارای پروتئین می باشد بنابراین از نظر غذایی بسیار مهم است، برای تقویت ریه و طحال مفید است، از بین برنده درد معده و برطرف کننده سرفه و ضد سرفه خشک است، نرم کننده سینه و ملین است، بسیار مقوی است و باعث افزایش شیر مادران شیرده  می شود، برای تقویت قوای دماغی مفید است و به هضم غذا کمک می کند.

طرز تهیه کره بادام زمینی

500 گرم بادام زمینی پوست کنده را با مقداری آب مخلوط کرده و بجوشانید تا کمی پخته ولی له نشود، سپس 400 گرم روغن نارگیل را به آن اضافه کرده و در داخل مخلوط کن برقی ریخته تا کاملا به صورت کره در آید و سپس کمی نمک به آن اضافه کنید. کره بادام زمینی را می توان بدون استفاده از روغن نارگیل هم تهیه کرد برای این کار کافی است روغن نارگیل به آن اضافه نکنید.

مضرات بادام زمینی

  • بادام زمینی با اینکه غذای بسیار مقوی و خوبی است به علت اینکه دارای روغن های اشباع شده می باشد کلسترول خون را بالا برده و باعث تصلب شرایین می شود، بنابراین آن هایی که دارای بیماری قلبی بوده و یا کلسترول خون شان بالا است باید از مصرف بیش از حد آن خودداری کنند.
  • اگر کره بادام زمینی می خرید دقت کنید که تازه و از کارخانه مطمئن باشد زیرا برای بعضی مواد بادام زمینی و یا کره آن در اثر عدم دقت در تولید آلوده به قارچ سمی افلا توسکین می شود که سرطان زا بوده و باعث ایجاد سرطان کبد می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن بادام زمینی را با خواص ضد سرطان، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، تنظیم فشارخون، درمان یبوست، جلوگیری از آلزایمر، افزایش وزن، درمان جوش و آکنه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. پدرام
    15 تیر 1399

    عاشق این وبسایت شدم من.عالی هستید شما

0