topNotif

با خواص تمشک آشنا شویم

2409 بازدید
29 مهر 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

با خواص تمشک آشنا شویم

تمشک به اشکال فراوانی وجود دارد و معمولا جز گیاهان بالارونده محسوب می شود. گیاهی دو ساله است و شاخه های خاردار آن تنها در سال اول برگ می دهند شکوفه ها و میوه های شناخته شده آن در سال دوم روی شاخه های جانبی ایجاد می شود. برگ ها شانه ای با 3 یا 5 برگچه است و خارهایی روی دمبرگ آن دیده می شود. برگچه های آن کرکدار و هردو سطح آن خشن است سطح تهتانی پهن آن درخشنده نیست و دارای حاشیه دندانه ای است. مزه برگ آن قابض (گس) است.

با خواص تمشک آشنا شویم

با خواص تمشک آشنا شویم

این گیاه بوته ای که به صورت وحشی می روید و بیش از 5 گونه آن شناسایی شده است.میوه ای شبیه به شاه توت و توت فرنگی است و به رنگ زرد تا سرخ مایل به سیاه یافت می شود. میوه تمشک ترش مزه بوده و به صورت خام یا پخته، شربت، کمپوت و… خورده می شود. نام های دیگر تمشک توت وحشی و سه گلی است.

میوه، برگ، ساقه  و ریشه آن مصرف طبی دارد. در حاشیه حصارها و جنگل های بریتانیا و اروپا فراوان است برگ های آن را معمولا بین خرداد تا مرداد جمع آوری کرده و در سایه یا آفتاب می خشکانند. گونه های فرعی این گیاه در نواحی شمالی ایران، رودبار، شمال غربی و اطراف تهران می روید. تمشک دارای اسامی محلی بسیاری در نواحی تهران (تمشک)، نور(لم)، گیلان (ولش)، آستارا (هندل) و در کردستان (تورک) می باشد.

 

همچنین بخوانید:  چه میوه هایی ویتامین ث دارند؟

 

فواید تمشک :

تمشک منبع بسیار خوبی برای ویتامین ث، فولات، نیاسین، پتاسیم و منیزیم است. همچنین دارای مواد اصلی تانن، اسیدهای میوه (خصوصا ایزوسیتریک و سیتریک اسید)، فلاونوئیدها، آنتوسیانین ها و پلی فنول ها هست. تمشک قابض (برگ و ریشه)، دارای آنتی اکسیدان (میوه)، باعث کاهش قند خون، ضد التهاب، محرک، ضد میکروب می باشد.

تمشک را به شکل تیزان (یک لیتر آب سرد را روی یک مشت برگ ریخته به مدت 2-3 دقیقه می جوشانند) برای درمان اسهال استفاده می کنند و یا به عنوان غرغره یا دهان شویه برای رفع التهاب گلو یا دهان استفاده می شود (زیاد موثر نیست). بر روی زخم ها نیز مالیده می شود.

گاهی جایگزین چای می شود برای این منظور برگ ها را پس از گرد آوری به مدت چند روز روی هم انبار می کنند و سپس خشک می کنند بدین ترتیب رنگ آن قهوه ای مایل به سبز شده و مزه مطبوع تری پیدا می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گوجی بری را با خواص پیشگیری از دیابت، کنترل سطح کلسترول خون، از بین برنده رادیکال های آزاد، خواص ضد سرطانی، پیشگیری از آسیب های کبدی، مراقبت از پوست، بهبود کیفیت خواب، افزایش کمیت و کیفیت اسپرم، بهبود قدرت بینایی، حفاظت از سلامت قلبی و عروقی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0