زخم معده را با موادغذایی طبیعی و طب سنتی درمان کنید

3978 بازدید
03 بهمن 96
سمانه
آخرین به روزرسانی 6 آذر 1398

با موادغذایی طبیعی و طب سنتی زخم معده را درمان کنید

در عصر حاضر تعداد مبتلایان به بیماری زخم معده اندک نمی باشند و متاسفانه این مشکل بسیار مقاوم بوده و جزو بیماری های مزمن محسوب می شود. به گفته اغلب پزشکان اسید معده جز نخستین عوامل ایجاد زخم می باشد. علاوه بر این، استرس و وجود برخی باکتری ها نیز می تواند در ایجاد این بیماری دخیل باشند. در قرن اول بعد از میلاد، محققان هشدار دادند که افراد مبتلا به زخم معده باید از خوراکی های سبک و کم ادویه استفاده و از خوراکی های تند و تیز پرهیز شود. در این قرن، معمول بود درمان به وسیله نوشیدن شیر در فواصل منظم به مدت سه روز در هفته مصرف شود. اما علم جدید و همچنین طب سنتی دیگر پیرو این روش ها نیست و روش های دیگری را ارائه می دهند. حال در ادامه این مقاله با طب سنتی زخم معده را درمان کنید.

علت ایجاد زخم معده

علت بی واسطه زخم معده، ترشح اسید و آنزیم های گوارشی بیش از حد از دیواره معده و اثنی عشر (اولین بخش روده کوچک) در معده است. مخلوط اسید و آنزیم، در واقع بافت های گوارشی را که در برابر هضم مقاومت می کنند تدریجا می خورند. این حمله تورم، زخم، سوراخ های کوچک، گاهی خونریزی و اغلب خوردگی پیشرفته و درد به وجود می آورند. بنابراین زخم معده در اثر حمله، آسیب به دیواره معده و عدم مقاومت این دیواره در برابر خورده شدن پدید می آید.

اگر چه شواهد جدید یک نوع عفونت باکتریایی ناشی از میکروب هلیکوباکتر پیلوری را مسبب آن می دانند، باز هم تحقیقات در باره علت اساسی زخم معده مورد بحث است. حتی استرس و تنش های عصبی نیز می تواند در تشدید این بیماری نقش داشته باشند. علاوه بر این، نوع تغذیه تاثیر بسیاری بر بهبود و یا تشدید این بیماری می شود.

نقش مواد غذایی طبیعی در درمان زخم معده

تغذیه نقش بسزایی در شکل گیری، تشدید و یا بهبود بیماری های گوارشی مانند زخم معده دارند. خوراکی ها و آشامیدنی هایی که از معده و روده عبور می کنند به منطقه زخم می رسند و ممکن است علایم را شدت و یا بهبود بخشند. خوراکی و نوشیدنی های انتخابی می تواند مقدار ترشح اسید و قدرت تخریب آن را مهار کند، دفاع یاخته های معده را افزایش دهد تا در برابر حمله اسید پایداری کند و یا شاید با حمله به باکتری ها زخم را بهبود بخشد.

پزشکان معمولا برای جلوگیری از زخم معده از آنتی بیوتیک ها استفاده می کنند. بسیاری از خوراکی هایی که مدت هاست برای التیام زخم معده به کار می روند، خاصیت آنتی بیوتیکی دارند و موفقیت آن ها در درمان به این دلیل توجیه می شود. خوراکی هایی که می توانند زخم معده را التیام دهند عبارتند از موز، بارهنگ، آب کلم، شیرین بیان، چای و خوراکی هایی مانند فلفل تند، شیر، آبجو، قهوه و کافئین می توانند زخم را معده را تشدید کنند.

 

با طب سنتی زخم معده را درمان کنید

با طب سنتی زخم معده را درمان کنید

موز معده را تقویت می کند

برای محافظت معده در مقابل زخم ها و اسید، موز زرد و سبز میل کنید. موزها به طور قطع ضد زخم های معده هستند و مدت هاست که در پزشکی عامیانه برای درمان زخم معده مورد استفاده قرار می گیرند. اغلب برای درمان زخم معده پودر موز سبز را تجویز می کنند، و طبق گزارش ها این درمان تا 70 درصد موثر است.

موز به گونه ای بسیار موثر عمل می کند، گرچه اسید معده را خنثی نمی کند، اما به عقیده پزشکان محرک تکثیر سلول ها و ماده مخاطی است که مانعی قوی بین لایه داخلی معده و اسید به وجود می آورد، همچنین می تواند باعث ضخیم تر شدن دیواره معده شود. در تحقیقات آزمایشگاهی، بعد از خوراندن پودر موز به موجودات آزمایشگاهی که زخم معده داشتند، صدمه جدی وارد نشد و بروز زخم معده 75 در صد کاهش یافت.

توجه: موز سبز باید قبل از خوردن پخته شود، زیرا در حالت خام بسیار سفت و سخت است. موز سبز داروی موثرتری نسبت به موز زرد، برای درمان زخم معده به حساب می آید.

درمان حیرت انگیز زخم معده با کلم

در کلم داروی طبیعی مقابله با زخم معده وجود دارد. همچنین، خوردن روزانه یک چهارم لیتر آب کلم بهتر از درمان معمول متعارف می تواند زخم معده را التیام بخشد. طبق آزمایشات، مصرف آب کلم بر روی 55 نفر مبتلای زخم معده، طی 2 تا 5 روز احساس بهبودی کردند و دستگاه معاینه داخلی معده نشان داد که زخم های معده با این روش سریع تر درمان می شوند.

همچنین کلم در زخم اثنی عشر هم همین اثر را دارد. کلم ظاهرا مقاومت لایه درونی معده را در برابر حمله اسید افزایش می دهد. کلم حاوی ماده دارویی ضد زخم معده و ماده دیگری برای درمان زخم معده است این داروها یاخته های معده را وادار به ترشح مایع رقیق و لزجی می کند که سپری در برابر حمله های اسید ایجاد می کند، که باعث بازسازی و درمان محل زخم می شود. همچنین، کلم یک آنتی بیوتیک است و می تواند انواع باکتری ها را در لوله آزمایش تخریب کند حتی می تواند روی باکتری پیلوری که اکنون مسبب زخم معده شناخته شده است، تخریب را انجام دهد.

طرز تهیه آب کلم

آب کلم تازه و سبز (کلم های تازه، بهاره و تابستانه از لحاظ دارویی برترند) را با استفاده از دستگاه آبگیری بگیرید. آن را خنک کنید و روزی یک چهارم لیتر بنوشید، تا پس از 3 هفته نتایج بهبود را مشاهده کنید. هر چه آب کلم تازه تر نوشیده شود، موثرتر است و هرگونه فرآوری روی آن، اثرش را از بین می برد.

 

همچنین بخوانید:  چه غذاهایی باعث افزایش ابتلا به زخم معده می شوند؟

 

سایر خوراکی هایی مفید در پیشگیری و درمان زخم معده

در مطالعاتی که در جستجوی خوراکی های موثر بر زخم معده بودند که معده را در برابر اسید مقاوم کند، دریافتند لوبیا های سفید و قرمز از بهترین ها هستند که اسید را از معده می زدایند و معده را بیشتر وادار می کنند که بر ضد اسید فعال شود. ذرت و برنج آسیاب نشده نیز برای این منظور مناسب هستند. برخلاف باور رایج، خوراکی های تند به هیچ وجه باعث زخم شدن معده های سالم نمی شوند، بلکه حقیقت این است که حتی می تواند برای معده مفید باشد.

موادغذایی تند مانند فلفل قرمز خاصیت بی حس کنندگی موضعی دارد و ضمنا خون را به سطح بافت می آورد. می توانید یک قاشق چایخوری فلفل قرمز را در یک فنجان آب داغ ریخته و بنوشید، یا اگر تندی آن برای تان قابل تحمل نیست، آن را در کپسول ریخته و قورت دهید. تندی موجود در سیر هم می تواند مانع از ایجاد زخم معده شود.

نکته: مصرف ادویه های تند به افراد مبتلا به بیماری های گوارشی مانند زخم معده و سوزش معده توصیه نشده و سبب تشدید بیماری می شود. همچنین، مصرف بیش از حد ادویه نیز می تواند موجب تحریک معده شود، لذا در مصرف آن اعتدال را رعایت نمایید.

درمان زخم معده با شیر تنها یک افسانه است

اگر امروزه کسی به شما بگوید برای التیام زخم معده شیر بخورید، معده تان را محکم بچسبید و پا به فرار بگذارید. این عقیده رایج که شیر اسید معده را خنثی و زخم معده را درمان می کند، اشتباه می باشد. قدرت خنثی سازی شیر بسیار گذراست و اغلب تنها 20 دقیقه دوام می آورد. سپس سطوح اسید موجود در معده، حتی بالاتر از قبل می رود.

داشتن یک رژیم غذایی پر از مواد فیبری به درمان زخم معده و جلوگیری از بازگشت کمک می کند. چگونگی تاثیر فیبر در درمان این بیماری چندان روشن نیست، اما غلظت اسید معده را کاهش می دهد و همچنین می تواند غشای درونی معده را مقاوم کند. خوراکی های سرشار از الیاف برای زخم معده خوب هستند و غذاهایی که فیبر کمی دارند، به عقیده پزشکان برای زخم معده مضر است.

با موادغذایی طبیعی و طب سنتی زخم معده را درمان کنید

با موادغذایی طبیعی و طب سنتی زخم معده را درمان کنید

با طب سنتی زخم معده را درمان کنید

شیرین بیان

به یک لیوان آب جوش، 2 تا 4 گرم ریشه شیرین بیان (کوبیده شده) افزوده و اجازه دهید به مدت یک ساعت باقی بماند. سپس، آن را صاف کرده و در سه نوبت (هر بار یک فنجان) میل نمایید. شیرین بیان دارای خاصیت ضد زخم معده است. پژوهش ها اثبات کرده اند که ریشه شیرین بیان با کاهش اسید معده و ترشح مایع لزج روی لایه داخلی معده و تحریک، به سلول های دیواره معده کمک می کند تا خود را ترمیم کند.

توجه: در صورت داشتن فشار خون بالا و یا حاملگی در مصرف آن افراط نکنید. عوارض جانبی بالقوه این دارو حبس مایعات و کاهش پتاسیم و به دنبال آن افزایش فشار خون است.

ریشه زرشک

در 4 لیتر آب جوش، 10 گرم ریشه زرشک افزوده و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه بجوشد. سپس، آن را صاف کرده و پس از هر وعده غذایی یک استکان از آن میل نمایید. این دمنوش جهت پیشگیری و بهبود زخم معده بسیار مفید است.

نسخه ترکیبی

مواد لازم:

  • گشنیز 100 گرم
  • کاسنی 50 گرم
  • شاهتره 50 گرم
  • گل ختمی 50 گرم
  • رازیانه 50 گرم
  • زنیان 50 گرم
  • ریشه شیرین بیان 30 گرم

روش تهیه: گیاهان دارویی مزبور را آسیاب کرده و روزانه در 2 یا 3 نوبت، یک قاشق مرباخوری از آن را در یک لیوان آب جوش ریخته و پس از 15 دقیقه ماندن در آب جوش، آن را میل نمایید.

توجه: اگر از بیماری زخم معده مزمن و سایر بیماری های گوارشی دیگر رنج می برید، از درمان های خودسرانه اجتناب کرده و با پزشک متخصص مشورت نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ کاسنی را با خواص درمان آسم، تصفیه کننده خون، پایین آورنده تب، درمان اسهال، درمان التهاب معده، دفع سنگ کلیه و مثانه، تسکین درد دندان، درمان سردرد، کاهنده درد مفاصل، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0