بهترین و سریعترین راه درمان حالت تهوع

3912 بازدید
05 فروردین 97
سمانه

آخرین به روزرسانی 11 مهر 1398

بهترین و سریعترین راه درمان حالت تهوع و استفراغ

این حالت علائمی از یک اختلال داخلی هستند که علت های آن بسیار می باشد. حالت تهوع عبارت است از احساس دل آشوب که در حفره معده شما رخ داده و باعث می شود که تمایل داشته باشید استفراغ کنید که ممکن است در اثر حادثه ای مانند دیدن خون یا در حالت نشستن یا برخاستن هواپیما، اتفاق بیفتد. استفراغ هم، بالا آوردن واقعی غذایی است که تازه خورده اید. اگر این حالت منشا بیماری خاصی نباشد، راه های درمانی بسیاری دارد. حال در ادامه این مقاله با بهترین و سریعترین راه درمان حالت تهوع و استفراغ آشنا شوید.

علل و علائم حالت تهوع و استفراغ

این کسالت ممکن است در اثر عفونت گلو یا التهاب لوزه ها به وجود آید (اگر پوشش مخاطی لوزه ها که متورم شده، ملتهب باشند) که در نتیجه آن هر چیز، حتی بزاق هم بلعیده شود، پایانه های اعصاب آن جا را تحریک کرده و موجب حالت تهوع یا استفراغ می شود. علت دیگر، هپاتیت است که بسته به وسعت و جدی بودن عامل آن ممکن است یک حالت تهوع جزئی و یا استفراغ پی در پی باشد.

داروهای شیمیایی، شیمی درمانی، عفونت خونی، مسمومیت، بیماری مسافرت، ناراحتی های احساسی یا استرس، برخی از علت های دیگر هستند. علت های ساده ای که خطرناک نیستند از قبیل بیماری صبحگاهی در اوایل دوره آبستنی یا استفراغ به هنگام دیدن خون یا مشاهده یک جانور خزنده ممکن است ساده بوده و درمان آن هم آسان باشد. اما در استفراغ های پی در پی باید این احساس دل آشوبی برطرف شده و از طریق جایگزینی مایعات حیاتی و الکترولیت های از دست رفته ضروری، جلو از دست رفتن آب بدن گرفته شود.

 

بهترین و سریعترین راه درمان حالت تهوع

بهترین و سریعترین راه درمان حالت تهوع

 

بهترین و سریعترین راه درمان حالت تهوع و استفراغ

زنجبیل

یک تکه کوچک از زنجبیل خرد شده و مقدار کمی از برگ های ریحان را در یک فنجان آب به آرامی بجوشانید. این مخلوط را صاف کرده، به آن عسل اضافه کنید و هر طور که دوست دارید به صورت سرد یا داغ مزه مزه کنید. نصف تا سه چهارم از یک فنجان را در یک جرعه بنوشید، اما تمام آن را در یک جرعه ننوشید. قورت دادن تمام این مخلوط در یک جرعه دوباره باعث استفراغ می شود.

داروی دیگر برای ساختن و نگهداری کردن، زنجبیل تازه و خرد شده است که در نمک غلتانده شده و در آفتاب خشک شده باشد، نمک اضافی را هم می توان بعد از خشک شدن از آن زدود. نگه داشتن و آرام آرام جویدن این معجون در دهان، احساس حالت تهوع را کاهش می دهد.

برگ کاری

خیسانده ای از برگ های کاری یا معجونی از شیر که با برگ های کاری چاشنی دار شده و به آن کمی نمک و شکر اضافه شده است یک نوشیدنی آرام بخش، نیروبخش و تامین کننده آب بدن است.

برگ درخت خیار هندی

دمنوشی از یک مشت برگ درخت خیار هندی تازه و ترد و خرد شده تهیه کنید. روزانه در 2 تا 3 نوبت و هر بار نصف فنجان از آن را جرعه جرعه میل نمایید. می توانید برای طعم دادن به این دم کرده مقداری عسل، شکر، اضافه کنید. این نوشیدنی بسیار مغذی است و معده را آرام می کند. این روش درمانی یکی از قدیمی ترین و موثرترین درمان در طب سنتی هند (آیورودا) است که همچنان در هندوستان برای درمان حالت تهوع و استفراغ به کار گرفته می شود.

نعنا

به منظور کاهش حالت تهوع و استفراغ، مقداری نعنا را در آب جوش ریخته و اجازه دهید دم بکشد. سپس، مقدار کمی جوز هندی به آن افزوده و میل نمایید. این دمنوش نیز آرام بخش معده بوده و مزه خوبی را در دهان به جا می گذارد.

زیره

دانه های زیره را یک شب در آب و همراه با کمی آب لیمو و نمک بخیسانید، صبح روز بعد آن را بیرون و در مقابل آفتاب بگذارید تا خشک شود. این عمل خشک کردن را روزانه تکرار کنید تا دانه ها کاملا خشک شوند. آن را در یک ظرف تمیز، خشک و مقاوم به هوا نگه داری کنید. این دانه ها وقتی که نصف قاشق غذاخوری در دهان نگه داشته شوند باعث تسکین حالت تهوع و استفراغ می شود و می توانید آن ها را بجوید چون ضرری به شما نخواهند زد. در حقیقت این درمان و درمان با زنجبیل تولید بزاق را تحریک کرده که بایستی بلعیده شود. جرعه جرعه خوردن آب با هر یک از این درمان ها می تواند طعمی خوب و شیرین بر جا بگذارد.

زرشک

در طب سنتی نیز برای درمان حالت تهوع توصیه شده است که از زرشک استفاده شود. بدین منظور، در ۲ لیوان آب جوش، ۲ قاشق غذاخوری پودر زرشک افزوده و آن را در ۴ نوبت مصرف کنید.

 

همچنین بخوانید:  فواید و مضرات زنجبیل برای سلامتی

 

درمان حالت تهوع و استفراغ با عرقیات سنتی

مصرف یکی از عرقیات زیر می تواند به کاهش حالت تهوع و استفراغ کمک کند.

فراموش نکنید که:

با نوشیدن مقدار کافی آب، با کمبود آب بدن مبارزه کنید. آب را یک جرعه قورت ندهید، زیرا با این عمل آب سریع تر از بدن خارج می شود. توجه داشته باشید هر مایعی که مزه اش را دوست دارید و احساس می کنید که می توانید در معده خود نگه دارید را جرعه جرعه بخورید. اگر بیش از یک بار استفراغ می کنید، به هر لیوان آب یک قاشق چای خوری شکر یا عصاره نیشکر و کمی نمک هم اضافه نمایید. اگر همراه با استفراغ، اسهال هم وجود دارد، مقدار نوشیدن مایعات بایستی حداقل روزانه 6 تا 8 لیوان باشد.

توجه: اگر استفراغ جهنده، پی در پی و یا خون آلود است، بی درنگ به بیمارستان بروید. گیجی، افزایش تشنگی و کاهش ادرار نشان می دهد که از دست دادن آب بدن اتفاق افتاده است و بنابراین جای وقت تلف کردن نیست، تنها با جایگزین کردن خوراکی و یا تزریق داخل رگی مایعات است که می توان به جنگ از دست دادن آب بدن رفت.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق زنجبیل را با خواص تقویت معده و کبد، نیرودهنده قوای جنسی، ضد تهوع و استفراغ، رفع مسمومیت غذایی، ضد نفخ، درمان بلغم، تقویت حافظه، بادشکن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0