تشخیص دیابت در دوران بارداری و راه های کنترل آن

1751 بازدید
05 بهمن 96
شقایق

تشخیص دیابت در دوران بارداری و راه های کنترل آن

زنان باردار از چه موقع باید از نظر وجود دیابت بارداری غربالگری شوند ؟!

تمام زنان باردار حتی آن هایی که عوامل خطر ابتلا به دیابت را ندارند در حدود هفته 28 بارداری باید از نظر وجود دیابت مورد غربالگری قرار گیرند. دیابت قندی بارداری پس از هفته 24 بارداری در 7 درصد از باردارها رخ می دهد. دیابت قندی بارداری خطر ایجاد تغییرات جسمانی را در جنین افزایش می دهد که ممکن است باعث دشواری زایمان و زایمان از طریق سزارین شود. در افردای که سابقه فامیلی یا عوامل خطر ابتلا به دیابت را دارند، غربالگری باید تا حد امکان زودتر و در طول مشاوره بارداری انجام گیرد.

غربالگری دیابت چگونه انجام می شود !؟

در حالت ناشتا، یک دوز 50 گرم گلوکز به عنوان دوز بارگیری به فرد داده می شود و سپس نمونه قند خون یک ساعت بعد اندازه گیری می شود. مقادیر تا 140 میلی گرم در روز طبیعی در نظر گرفته می شود و نیازی به آزمایشات بیشتر نیست. مگر آنکه فرد سایر عوامل خطر دیابت را داشته باشد. اما اگر مقدار قند خون بالاتر از 140 میلی گرم در روز باشد باید آزمایش تحمل گلوگز سه ساعته انجام شود. در این آزمایش ابتدا قند خون ناشتا اندازه گیری می شود و سپس از فرد خواسته می شود تا 75 گرم گلوکز بخورد و سپس نمونه های خون در 1، 2 و 3 ساعت پس از مصرف گلوکز گرفته می شود. در حالت طبیعی میزان قند خون باید در 1 ساعت پس از مصرف گلوکز، کمتر از 190 میلی گرم در 2 ساعت کمتر از 165 و 3 ساعت کمتر از 145 باشد که البته در آزمایشگاه های مختلف این مقادیر ممکن است کمی متفاوت باشد. سطح قند خون در حالت ناشتا باید کمتر از 150 میلی گرم باشد. البته انجمن های مختلف از مقادیر قند خون متفاوتی برای تشخیص دیابت بارداری استفاده می کنند اما اغلب دو مقدار غیر طبیعی قند خون و یا قند خون ناشتا بیش از 105 میلی گرم برای تشخیص دیابت بارداری ثابت است و قند خون پس از مصرف غذا باید 120 یا کمتر باشد.

 

تشخیص دیابت در دوران بارداری

تشخیص دیابت در دوران بارداری

 

چه عوامل خطری برای غربال گلوکز پیش از هفته 28 بارداری مطرح است !؟

هر گونه سابقه دیابت، تولد نوزاد ناقص یا مرده در زایمان های پیشین، فشارخون بالا، دفع مداوم گلوکز از ادرار، چاقی آشکار و بروز دیابت در بارداری های پیشین از عوامل خطرناک هستند.

رهنمود های کلی برای کنترل دیابت بارداری چیست ؟!

انجمن دیابت آمریکا رهنمود هایی را برای کنترل دیابت در دوران بارداری منتشر کرده است. کنترل دقیق گلوگز خون در زنانی که پیش از بارداری نیز دیابت داشته اند بسیار مهم است. سطح هموگلوبین حدود 1 درصد بالاتر از حد طبیعی نیز مطلوب و قابل قبول است. توصیه می شود که زنان چاق بیشتر از 30 کیلو کالری در روز انرژی دریافت کنند اما مقدار مصرف کربوهیدرات باید به 35 – 40 درصد کل انرژی دریافتی محدود شود. اغلب ورزش ملایم رژیم درمانی می تواند سطح گلوکز خون را در دیابت بارداری در حد مطلوب حفظ کند. مصرف داروهای دهانی کاهش دهنده قند خون در دوران بارداری توصیه نمی شود زیرا مشاهده شده که باعث نقص عضو در جنین می شوند. تمام بیماران دیابتی باید با مراجعه به یک رژیم شناس ماهر یک برنامه غذایی برای خود داشته باشند.

تهوع و استفراغ شدید در بارداری !

تهوع و استفراغ مداوم تا چه اندازه در دوران بارداری شایع است ؟

تهوع و استفراغ در هفته های اول بارداری بسیار شایع است و تقریبا در 50 – 90 درصد زنان باردار مشاهده می شود. در برخی از زنان این حالات ممکن است تا هفته 17 بارداری ادامه یابد و در حدود 5 درصد از زنان باردار در تمام دوره بارداری وجود دارد. تقریبا در 3/1 درصد زنان باردار علایم شدیدی از استفراغ بروز می کند که اصطلاحا استفراغ شدید مداوم خوانده می شود. در صورت واقع شدن این عارضه مایعات و الکترولیت ها باید به صورت درون عروقی تامین شوند و همچنین فرد به داروهای ضد استفراغ و حمایت های تغذیه ی روده ای و پیراروده ای نیاز خواهد داشت، این عوارض پس از تولد نوزاد یا اتمام بارداری کاهش می یابد.

علایم استفراغ شدید پیش از هفته 20 بارداری چیست ؟!

کاهش وزن به میزان بیش از 5 درصد وزن بارداری، اختلالات آب، بر هم خوردن تعادل اسید، کتونوری، در موارد شدید ممکن است اختلالات عصبی، کبدی، کلیوی، مری و تخریب رتینال مشاهده شود.

 

همچنین بخوانید:  بارداری و گیاهان طبیعی مرتبط به آن

 

قبل از تشخیص استفراغ شدید، از عدم وجود چه بیماری هایی باید مطمئن شد ؟

التهاب پانکراس و آپاندیس، وجود سنگ در مجاری صفراوی، التهاب کبد، بیماری کرون، زخم ها، التهاب معدی و روده ای، انسداد روده، بیماری کبدی – صفراوی، هایپرتیروئیدیسم (پرکاری تیروئید)، هایپرپاراتیروئیدیسم (پرکاری پارا تیروئید)، بارداری خارج رحمی جز این دسته علایم هستند.

دلایل تهوع شدید چیست ؟

اتیولوژی تهوع شدید مشخص نیست اما افزایش سطح هورمون ها، نقص دستگاه معدی – روده ای، نقص عملکرد تیروئید و یا عوامل فیزیولوژیکی / اجتماعی احتمالا در وقوع آن نقش دارند. زایمان ناموفق، سابقه پیشین تهوع شدید، افزایش وزن بدن و بارداری های متعدد از عوامل خطر ایجاد تهوع شدید می باشند. تهوع شدید هزینه های مالی و اجتماعی زیادی دارد و میلیون ها ساعت وقت گران بها به دلیل این عارضه به هدر می رود.

فهرست اهداف درمانی برای دستیابی به تولد یک نوزاد سالم !

کاهش علایم تهوع شدید جهت از سر گرفتن فعالیت های معمول، دریافت کافی غذا از طریق دهان، حفظ افزایش وزن کافی، اطمینان از تعادل پایدار آب و الکترولیت، پیشرفت رشد و نمو طبیعی جنین، پیشگیری از تشکیل کتوز، حفظ قند خون در حد کمتر از 120 میلی گرم در روز، تامین مقدار کافی پروتئین، انرژی، ویتامین ها، مواد معدنی و عناصر کمیاب، حفظ تعادل مثبت ازت، پیشگیری از عوارض مربوط به تغذیه روده ای و پیراروده ای از جمله این اهداف می باشند.

تهوع شدید چگونه درمان می شود ؟

ایجاد تعادل مجدد آب و الکترولیت به همراه کاهش استفراغ مهمترین مراحل درمان می باشند، ممکن است برای کاهش استفراغ از ضد استفراغ های خوراکی استفاده شود. اغلب دکستروز 5 درصد ب محلول رینگرلاکتاته و مولتی ویتامین ها از طریق عروق محیطی داده می شوند و در صورت نیاز کلرید پتاسیم نیز به آن اضافه می شود. در صورت بی اثر بودن دارو های ضد استفراغ خوراکی می توان از دارو های ضد استفراغ تزریقی استفاده کرد.

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

قرص کمر را با خواص تسکین درد کمر، تقویت کننده حافظه، نیرو دهنده، مقوی نیروی جنسی، رفع سفیدی مو، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0