topNotif

خاصیت های دارویی گیاه بومادران

4560 بازدید
24 آبان 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 11 اسفند 1400

با خاصیت های دارویی گیاه بومادران و عرق بومادران آشنا شویم

در کتب طب سنتی این گیاه با نام های بومادران، بومادران هزار برگ، بوماران و نوعی برنجاسف و الف ورقه شناخته شده است. همچنین در گویش شمال خراسان و آذربایجان، ساریگل نام دارد و در در گویش لری به نوع زرند رنگ آن، برنجداس گفته می‌شود. در افسانه های کهن یونان آمده است که در جنگ های تروا قهرمان داستان ایلیاد هومر که همان آشیل است برای قطع خونریزی زخم های سربازانش در جنگ از گیاه بومادران استفاده می کرده است و له شده برگ های گیاه را در موضع خونریزی می گذاشته و اکنون در قرن بیست و یکم تحقیقات دانشمندان اثر بند آوردن خونریزی زخم را برای بومادران تایید کرده است، اگر علاقه مند هستید دیگر خواص این گیاه را بشناسید ادامه مطلب را مطالعه کنید.

مشخصات ظاهری گیاه بومادران

بومادران (بومادران هزار برگ) گیاهی از خانواده كاسنی (Asteraceae) یا مرکبان (Compositae) تیره‌ای از میناسانان (Asterales) می باشد. این گیاه پایا، علفی به ارتفاع ٢٠ تا ٩٠ سانتی متر و حتی بیشتر كه به طور خودرو در دشت ها، كنار جاده ها و نواحی كوهستانی می روید. بومادران برگ هایی بدون دمبرگ، دراز، پوشیده از كرك و منقسم به بریدگی های بسیار باریك و شانه ای دارد و از این جهت به گیاه هزار برگ معروف است.

كاپیتول های كوچك و متعدد آن كه به طول ٤ تا ٨ میلی متر است، وضع مجتمع به صورت گل آذین در انتهای ساقه دارد. در هر كاپیتول آن، دو نوع گل، یكی زبانه ای و سفید رنگ (واقع در حاشیه گل آذین) و دیگری لوله ای (واقع در ناحیه وسط) دیده می شود. در بعضی از فرم های این گیاه نیز به تناسب شرایط خاص محیط زندگی، گل های زبانه ای، رنگ ارغوانی یا رنگی مایل به آن پیدا می كنند. تعدادگل های زبانه ای هر كاپیتول از ٥ تا ٦ عدد تجاوز نمی كند. با دست زدن به گیاه، از كلیه قسمت های آن بوی قوی استشمام می شود.

 

خاصیت های دارویی گیاه بومادران

خاصیت های دارویی گیاه بومادران

 

محل رویش و پراکنش گیاه بومادران

بومادران در نواحی مختلف اروپا، شمال آسیا و شمال آمریکا پراکنده است و در کشورهای جنوب شرقی اروپا و آلمان به صورت خودرو بهروه برداری می شود. این گیاه در ایران نیز به صورت علف هرز در ارتفاعات البرز، مناطق شمالی ایران، کرمان، ایلام، لرستان و شمال خراسان و آذربایجان می روید.

ترکیبات شیمیایی موثر در گیاه بومادران

این گیاه شامل ترکیبات اسانسی (کمتر از یک درصد) با بیشترین ترکیبات منوترپن ها و سزکویی ترپن ها مانند کامازولن می باشد. همچنین، شامل سزکویی ترپن لاکتون ها (Sesquiterpene lacton)، فلاونوئیدها، کومارین ها (Coumarin)، اسیدهای فنل کربنیک و پلی استیلن ها می باشد.

خواص درمانی بومادران

در هندوستان بومادران به عنوان معرق و محرک تونیک و مقوی و قاعده آور تجویز می شود و معتقدند برای درمان سرماخوردگی و گرفتگی مجاری تعریق و آغاز تب مفید است. طبق نظر حکمای طب سنتی ایران بومادران از نظر طبیعت گرم و خشک است و از آن به مثابه عامل محرک و ضد هیستری و قاعده آور استفاده می شود سابقا در آلمان این گیاه را برای درمان صرع تجویز می کردند.

بومادران برای تقویت معده به عنوان بادشکن و در موارد ترش کردن غذا اثر مفید دارد و عرق این گیاه مدر است و برای دفع سنگ کلیه نیز مفید است و فشار خون را کاهش می دهد و برای قطع خونریزی بواسیر خونی به عنوان استعمال خارجی کاربرد دارد.

 

همچنین بخوانید:  بررسی خواص درمانی برنجاسف یا درمنه

 

خاصیت های دارویی گیاه بومادران

همچنین شستن زخم ها و شقاق پستان ها با بومادران التیام بخش است و چون قابض است خوردن آن برای قطع ترشحات مفرط رحم و دفع اخلاط خونی و قطع اسهال های ساده نیز مفید است. بومادران برای رفع بی خوابی و اختلالات بینایی و وجود خون در ادرار نیز مفید است در آمریکا از بومادران برای کاهش قند خون و هم چنین در موارد بیماری برایت (افزایش آلبومین در ادرار که نوعی بیماری مزمن کلیوی است و نیز استسقا) نیز استفاده می شود.

در خاورمیانه از بومادران به عنوان قابض و ضد اسپاسم استفاده می شود همچنین برای سرماخوردگی و آرام کردن اعصاب و معالجه کولیت و قطع خونریزی تجویز می شود همینطور خاصیت قاعده آوری هم دارد.

بومادران و رفع سو هاضمه

بومادران دارای ماده ای است که در بابونه نیز وجود دارد که برای آرام کردن عضلات نرم نسوج مجاری هاضمه مفید است و خاصیت ضد اسپاسمی دارد ولی به هر حال خاصیت آرام بخشی بومادران در حد بابونه نیست و از آن کمتر است.

بومادران و رفع ناراحتی های زنان

خاصیت ضد اسپاسم بومادران نه فقط برای آرامش عضلات نرم نسوج هاضمه بلکه برای سایر عضلات نرم نظیر عضلات نرم رحم نیز مفید است و در نتیجه به بومادران خاصیت معالجه و رفع گرفتگی رحم و رفع اختلالات عادت ماهیانه می دهد.

بومادران مسکن و آرام بخش است

در بومادران مقادیر جزیی از مواد شیمیایی خواب آور وجود دارد که در تحقیقاتی در هند بومادران را داروی خواب آور و مسکن اعلام کرده اند.

عرق بومادران

عرق بومادران خواص گیاه آن را دارا می باشد و برای درمان ضعف عضله قلب و احساس گرفتگی و درد در ناحیه ی قلب و خواب رفتن دست و پا و خون روی در اختلالات قاعدگی و وجود خون در ادرار و درمان ورم معده و روده و درمان سو هاضمه و نفخ روده و بواسیر و شقاق و درمان صرع و اختلالات بینایی و قولنج های کبد و کلیوی و رفع سنگ کلیه و از بین بردن تب های کهنه و رفع خستگی اعصاب و جنون های خفیف و تشنج و جلوگیری از خونریزی می باشد.

توجه: گیاه بومادران را نباید با گونه های دیگر گیاهان از جنس Achillea مانند برنجاسف و گونه های گیاهان جنس tanacetum (بابونه گاوی یا مخلصه) اشتباه گرفت. این گونه از گیاهان به لحاظ ماکروسکوپی، میکروسکوپی و خواص دارویی با گیاه بومادران، متفاوت است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بومادران را با خواص  برطرف کننده روماتیسم و دردهای استخوانی، تنظیم کننده قاعدگی، صاف کننده خون، رفع خستگی، ضدانگل آسکاریس و کیست، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. مهدیه
    25 اسفند 1402

    بومادران عالی. ممنون

    • عطارک
      29 اسفند 1402

      عرض ادب و احترام

      خوشحالیم که برای شما مفید بوده است.

      شاد و تندرست باشید.

0