topNotif

خطرات مصرف زیاد قهوه برای سلامتی بدن

2048 بازدید
17 دی 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

آخرین به روزرسانی 11 مهر 1398

خطرات مصرف زیاد قهوه که بد نیست بدانیم

قهـوه دانه خوراکی درختی بوده و از این دانه، که خاصیت محرک دارد، در تهیه مواد غذایی مختلف و همچنین انواع نوشیدنی ها استفاده می کنند. گیاه قهوه معمولا در نواحی گرمسیر رشد و پرورش می یابد و این مناطق قهوه تولیدی خود را به مناطقی که قهوه در آن پرورش نمی یابد صادر می کنند. قهوه به شکل بوته یا درختچه کوتاه و نیرومندی می باشد که قادر است به راحتی تا ارتفاع سه الی سه و نیم متری رشد کند. این گیاه در برابر هرس کردن های شدید هم از خود مقاومت نشان می دهد، اما نمی تواند در برف و یخ زمستان دوام آورد. برای محصول دهی مناسب قهوه آبیاری کافی و کود مناسب، لازم به نظر می رسد.

تاریخچه قهوه :

به احتمال زیاد، قهوه اولین بار در کشور اتیوپی تولید شد. البته برخی کشور یمن را منشا تولید قهوه می دانند. این دانه اولین بار در قرن سیزدهم، در جهان عرب شهرت یافت. در آغاز قرن هفدهم، گیاه قهوه، که با قاچاق دانه های بسیار حاصل خیز به کشور هند راه یافته بود، در این کشور هم پرورش یافت و بعد هم به انگلستان و لندن برده شد اما در انگلستان از همان آغاز کشت آفت ها و شرایط جوی نامناسب، گیاهان قهوه را نابود کردند و آن ها مجبور به کشت چای شدند.

خطرات مصرف زیاد قهوه

خطرات مصرف زیاد قهوه

انواع قهوه زیادند، اما در میان آن ها قهوه عربی بهترین کیفیت را دارد. انواع دیگر قهوه از جمله قهوه (Robusta) در آب و هوایی که نوع عربی قادر به رشد در آن نیست هم پرورش می یابد. گیاه قهوه میوه های بنفش یا قرمز رنگی تولید می کند که داخل هر یک از این میوه ها دو دانه قهوه وجود دارد.

البته این دانه های قهوه باید مراحل زیادی را طی کنند تا برای مصرف آماده شوند. گیاه قهوه پس از گذشت سه تا پنج سال از زمان کاشت، میوه می دهد. این گیاه عمر بسیار طولانی دارد و تقریبا به مدت پنجاه تا شصت سال همچنان میوه می دهد. شکوفه های گیاه قهوه از نظر رنگ و بو به شکوفه یاسمن شباهت دارند. تقریبا نه ماه طول می کشد تا میوه های قهوه کاملا رسیده شود.

تهیه قهوه :

پس از کندن میوه قهوه، آن را پوست می کنند تا دانه های قهوه را از آن خارج کنند. سپس دانه ها را تخمیر می کنند. معمولا برای این کار، دانه را به مدت ده الی سی و شش ساعت در آب خیس می کنند. بعد دانه ها را می شویند و در نور آفتاب خشک می کنند. این فرآیند بسیار وقت گیر و پرهزینه و نیازمند کار سخت است. زمانی که دانه های قهوه خام به کشوری که مقصد آن هاست وارد می شوند، دانه ها را در دمای دویست درجه سانتی گراد برشته می کنند.

این کار باعث تیره شدن رنگ دانه ها می شود و به علاوه خواص شیمیایی قهوه، در نتیجه عطر و طعم آن را هم تغییر می دهد. یکی از مهم ترین این تغییرات کاراملی شدن قند در دانه قهوه است. سپس دانه قهوه را آسیاب می کنند. برای بهتر شدن طعم قهوه چند نوع مختلف قهوه را با هم مخلوط می کنند.

خواص قهوه :

دارای اثر مدر، مقوی، محرک، اشتها آور و دافع بلغم است. خوردن یک فنجان قهوه در روز موجب افزایش باه می شود و قدرت تسلط انسان را به هنگام رانندگی زیاد می کند. مصرف قهوه به صورت کم برای افرادی که به بیماری هایی نظیر؛ افسردگی، آسم، سردرد، سرفه، کم اشتهایی، وجود قند در ادرار و ضعف نیروی جنسی مبتلا می باشند، می تواند اثر سودمندی داشته باشد.

نیرویی که قهوه در بدن ایجاد می کند ناشی از سوختن سریع مواد ذخیره شدن در بدن است و بنابراین افراط در مصرف قهوه موجب خستگی شدید اعصاب می شود. بر روی دستگاه گردش خون به شکل بالا بردن فشار و تشدید انقباضات قلب تاثیر می گذارد و در مورد کسانی که از کمی فشار خون و ضعف و بی حال رنج می برند، اثر شفابخشی دارد.

 

همچنین بخوانید:  فواید قهوه برای مو و روش های استفاده از آن

 

خطرات مصرف زیاد قهوه :

  • مصرف قهوه به طور بی رویه و به مقدار زیاد، عوارضی همچون تشنج، یبوست، عدم جذب کلسیم و پتاسیم، پوکی استخوان، ضعف کلیه ها، بی خوابی، اسیدی شدن خون، سکته های قلبی و مغزی، سوهاضمه، خارش پوستی، لرزش دست ها، ناراحتی های کبدی را در پی خواهد داشت.
  • خانم های باردار در مصرف قهوه باید احتیاط کنند و هرگز افراط نکنند، زیرا علاوه بر ایجاد عفونت مجاری ادرار ممکن است که به خاطر داشتن کافئین باعث سقط جنین و عوارض دیگری گردد.
  • برای افرادی که دچار مالیخولیا، پوکی استخوان، سرطان، کلسترول، تصلب شرایین، آترومی، ورم پروستات، درد مفاصل، واریس، ضعف اعصاب و فشار خون بالا می باشند مناسب نبوده و این افراد باید در خوردن قهوه احتیاط کنند.
  • مصرف قهوه حتی به مقدار کم برای مبتلایان به بیماری های قلبی، عصبی، سوهاضمه و وارتریسم زیان بخش است، پرهیز کامل در این اشخاص ضروری است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

دانه قهوه را با خواص کمک به سلامت قلب، کاهش احساس خستگی، کاهش وزن، کاهش افسردگی و افزایش شادی و نشاط، جلوگیری از چین و چروک پوست، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0