topNotif

خواص درمانی گیاه قسط شیرین و گیاه قسط تلخ

17073 بازدید
16 اسفند 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

در این مقاله به معرفی و آشنایی با خواص درمانی گیاه قسط شیرین و گیاه قسط تلخ می پردازیم

قسط شیرین : (براخولنجان)

بیخ یا ساقه زیرزمینی گیاهی است، اغلب خزنده و در بعضی گونه ها دارای ساقه هوایی افراشته است. برگ های آن غلاف دار و نوک تیز است، گل های خوشه ای به رنگ سفید یا سبز دارند. میوه آن کپسول است که در آن تعداد زیادی دانه قرار دارد. ساقه زیرزمینی آن ضخیم و منشعب به رنگ زرد روشن یا قرمز با طعم گزنده و معطر می باشد که به صورت قطعاتی با پوست نازک در بازار عرضه می شود. وطن این گیاه هندوستان است و تا فیلیپین انتشار دارد، در مناطق جنوب شرقی آسیا نیز کاشته می شود.

خواص درمانی براخولنجان :

گرم و خشک است و برای رفع سو هاضمه کولیک و اسهال خونی مفید است، برای رفع مسمومیت حاصل از غذای فاسد به کار می رود، برای درمان سرطان بسیار موثر می باشد. بعد از تولد نوزاد پودر آن را با برنج پخته مخلوط کنید و بخورید و یا آب دم کرده آن را بنوشید برای رفع ناراحتی های پس از زایمان مفید است. برای کودکانی که تشنج دارند، آن را خوب در دهان بجوید تا بسیار با آب دهان مخلوط شود، بعد از دهان بیرون بیاورید و روی سر طفل ضماد کنید، بسیار نافع است.

خواص درمانی گیاه قسط شیرین و گیاه قسط تلخ

خواص درمانی گیاه قسط شیرین و گیاه قسط تلخ

آن را نرم بسایید و با عسل مخلوط کرده و بخورید. برای خشک کردن رطوبت ها، دفع بلغم و اخلاط لزج، تحلیل بادها، تقویت معده، کلیه، کبد، مثانه و گرم کردن و رفع درد آن ها نافع است، برای باز کردن انسداد مجاری کبد و طحال، تحلیل ورم طحال، درمان استسقا، یرقان، دلپیچه، درد رحم مفید است، مقوی معده، بادشکن، محرک، تقویت کننده اعصاب و پراکنده کننده بادهای دماغ است، سردرد را رفع می کند، درد پهلو را تسکین می دهد، برای افزایش نیروی جنسی مفید است.

خواص درمانی گیاه قسط شیرین و گیاه قسط تلخ :

اگر با آب سرد خورده شود، برای ازدیاد ترشح ادرار و افزایش ترشحات عادت ماهیانه مفید است. پادزهر و تریاق سموم است و سم را به طرف پوست می کشاند و برای دفع سم مار افعی و عقرب مفید است، بدین منظور پنج گرم از آن را نرم بکوبید و با آب انگور و پودر افسنطین مخلوط کنید و بخورید. برای درمان فلج و سستی اعضا، درد گوش آن را به صورت پودر درآورید و با روغن زیتون مخلوط کنید و ضماد کنید.

شیاف آن را در مهبل برای باز کردن قاعدگی، سقط جنین و مشیمه و تسکین درد رحم مفید است. آب جوشانده برگ ها را پس از زایمان برای پاک کردن ترشحات پس از زایمان به مادران می خورانند، موثر است و اگر با آب جوشانده برگ ها حمام کنید، محرک و ضد درد، دردهای روماتیسمی است.

 

همچنین بخوانید: آشنایی با گیاه دارویی خولنجان

 

قسط تلخ (قسط چینی یا کشمیری) :

گرم کننده است و برای رفع سو هاضمه و معالجه دل درد و اسهال تجویز می شود، به عنوان بزاق آور و ضد تب نوبه ای کاربرد دارد، تونیک، مقوی و محرک است و اگر در دهان بجوید برای رفع دندان درد و سر درد مفید است.

همچنین تخم قسط تلخ تونیک و مقوی است و برای معالجه وبا و دندان درد و رفع بیماری های ناشی از رطوبت و سرما مفید است. روغن قسط تلخ که از خیس کرده دویست گرم از آن در سرکه و جوشاندن در دو کیلو روغن زیتون تا زمان تبخیر سرکه تهیه می شود، به صورت خوراکی به مقدار بیست گرم، مقوی اعصاب و اعضا و نیروی جنسی بوده و برودت معده و کبد را رفع می کند.

به مقدار دو گرم در رشد مو و تقویت مو مفید است، همچنین برای این درمان می توانید کوبیده آن را بر سر ضماد کنید. اگر هم در گوش بچکانید، گرفتگی گوش را برطرف می کند.

قسط بحرینی، کوست بحرینی :

باد شکن و ضد درد است، مسکن درد رحم و درد سینه و معده است، سو هاضمه، تهوع و اسهال را درمان می کند، برای تقویت معده مفید است و آب جوشانده آن برای شست و شوی پس از زایمان استفاده می شود. اسانس آن که موقتا کوشتین نام گذاری شده است اگر خورده شود، ضد عفونی کننده بسیار قوی است و برای کنترل حمله های آسم، برونشیت و رفع سکسه بسیار موثر است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

قسط شیرین را با خواص درمان سوهاضمه، تقویت معده، کلیه و کبد، تقویت کننده اعصاب، تقویت قوای جنسی، تسکین درد کمر، درمان کننده تب مالت، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

3
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. علی
    22 مهر 1399

    پس چی فکر کردی!؟

  2. on
    22 تیر 1399

    مشتاق شدم با این همه خواصی که برای این دو گیاه نوشته شده، تستش کنم

  3. mostafa
    29 خرداد 1399

    چه قدر خواص داره 🙂

0