topNotif

خواص زیره برای سلامتی بدن

3710 بازدید
26 آبان 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

با خواص زیره برای سلامتی بدن آشنا شویم

زیره در کتب طب سنتی و به عربی کمون و سنوت نام برده می شود.

ترکیبات شیمیایی زیره :

در کتب طب سنتی با نام زیره دشتی و زیره سبز و خامون و زیره صحرایی و … شناخته می شود. زیره ی سبز علاوه بر رزین و تانن و روغن ثابت دارای 2 تا 4 درصد اسانس است و ماده ی اصلی زیره ی سبز یک آلدهید است به نام کامینول که بوی زیره مربوط به این آلدهید می باشد.

خواص زیره برای سلامتی بدن

خواص زیره برای سلامتی بدن

خواص زیره سبز :

طبق نظر حکمای طب سنتی زیره ی سبز از نظر طبیعت خیلی گرم و خشک می باشد و گرم کننده و محلل و خشک و قابض است و استثمام آن و یا ریختن آن در بینی برای جلوگیری از خون ریزی بینی مفید است و از قطره های آن به تنهایی و یا همراه با روغن زیتون برای خونریزی چشم و زخم چشم و ناخنک چشم استفاده می شود که مانع چسبیدن چشم می گردد.

مضمضه ی آن برای تسکین دندان درد مفید است و آشامیدن آن با سرکه مخلوط با آب، برای سختی تنفس و خفقان سرد از نظر تقویت معده و دستگاه گوارش و کبد و تحریک اشتها و تحلیل باد و نفخ و رفع سکسکه ی رطوبی و ترشی غذا در معده مفید است.

زیره سبز هم چنین برای ازدیاد ادرار و باز کردن مجاری ادراری موثر است و همراه با سرکه قاطع شهوت و قابض قوی است و در رفع رطوبت های معده بسیار موثر است، تنقیه ی آن نیز برای تحلیل باد های روده مفید است.

دیگر خواص زیره سبز :

اگر زیره سبز همراه با روغن زیتون استعمال شود قاطع حیض می باشد و ترشحات قاعده را بند می آورد و زیره ی سبز مضر ریه است و برای رفع عوارض آن خوردن کتیرا توصیه می شود.

زیره سبز معطر و نفاخ و دارای هورمون جنسی مردانه و زنانه است و زردی رخسار را کم می کند و شیر افزا بوده و بانوانی که نازا می باشند در مدت ده روز روزی یک جوشانده متشکل از زیره سبز و شیر تهیه کنند و میل نمایند.

اگر در ماست خود زیره سبز و یا عرق زیره را بچکانید برای افرادی که اضافه وزن دارند مفید است و وزن آن ها را کم می کند، برای دفع سنگ کلیه و مدر و خون ادراری و گشودگی قاعدگی و تقویت شنوایی و تحریک غدد ترشحی و تشنج و رفع سر درد مفید است و شستشوی صورت با جوشانده زیره باعث زیبایی صورت می شود پس سعی کنید حداقل هفته ای یک بار صورت خود را با جوشانده زیره بشویید.

خواص زیره برای سلامتی بدن

خواص زیره برای سلامتی بدن

زیره سیاه :

 به فارسی زیره، شاه زیره، زیره ی رومی و زیره ی کرمانی گفته می شود و در کتب طب سنتی با نام های کرویا و یا عربی آن تقده و کمون رومی آمده شده است.

خواص زیره سیاه :

زیره سیاه باد شکن بوده و برای تقویت بنیه پس از زایمان مصرف می شود و در هندوستان زیره سیاه را به عنوان باد شکن و مقوی معده و برای افزایش ترشح شیر می خورند.

طبق نظر حکمای طب سنتی از نظر طبیعت بسیار گرم و خشک است و دارای خاصیت باد شکن می باشد و زیره برای تحریک معده و دفع باد ها بسیار نافع است و خواص آن نفخ و گاز را تحلیل می برد و لطیف می سازد و قابض است و برای تنگی نفس و خفقان سرد و سکسکه ی نفخی مفید است.

زیره سیاه معده را گرم می کند و مقوی آن است و آروغ ایجاد می کند و اشتها را تحریک می نماید و مانع ترش شدن غذا می شود و باد های کلیه و مثانه را دفع می کند و مقوی بدن و چاق کننده است، کرم تنیا را دفع می کند و قاطع اسپرم است.

اگر 14 گرم زیره ی سیاه با 35 گرم روغن زیتون تا یک هفته خورده شود، برای استسقا مفید است و اگر در سرکه خیسانده و خورده شود برای افراد گرم مزاج نیز مفید است و اگر در دم کرده ی زیره بنشیند برای تسکین درد های رحم نافع است.

افرادی که مداوما دچار خون دماغ می شوند زیره سیاه را همراه با سرکه مصرف کنند نافع است.

نکته :

زیره سیاه برای ریه مضر است و در این صورت باید با عسل و آویشن خورده شود و برای کلیه نیز مضر است و باید با کتیرا خورده شود.

 

همچنین بخوانید:  فواید دمنوش زیره سبز و روش تهیه آن

 

زیره کوهی :

در کتب طب سنتی با نام های زیره ی کوهی و کاشم و کاشن و کاشم رومی و انجدان رومی آمده است و در مصر تخم آن را کرفس جبلی (مایر هوف) نامند.

ترکیبات شیمیایی زیره کوهی :

از نظر ترکیبات شیمیایی در این گیاه زرین و اسانس و انواعی از قند ها و مالیک اسید وجود دارد.

خواص زیره کوهی :

درباره ی خواص زیره ی کوهی در کتب طب سنتی قدیم ایران چنین آمده است که از نظر طبیعت خیلی گرم و خشک است و خوردن آن موجب باز شدن گرفتگی های کبد می شود و ضد نفخ است و برای سرفه سرد و تنگی نفس مفید است و مقوی معده می باشد و کمک به هضم غذا می کند و ترشح ادرار را زیاده کرده و مدر و قاعده آور است.

آشامیدن آن برای رفع اثر سموم سرد و گزش جانوران سمی مفید است و مالیدن آن به موضع در استعمال خارجی برای فلج درد پشت و سیاتیک و سایر بیماری های سرد نافع می باشد و چون مدر است در مورد استسقا نیز مفید می باشد.

zireh attarak photo3

خواص زیره برای سلامتی بدن

نکته :

زیره کوهی برای اشخاص گرم مزاج مضر است و باید همراه با سرکه مصرف می شود و به علاوه برای مثانه مضر است و باید با رازیانه و تخم خیار خورده شود.

عرق زیره :

عرق زیره با طبیعت گرم خود دارای خواص گیاه زیره می باشد و عرق زیره ضد چاقی و بسیار لطیف کننده و ضد تنگی نفس و نیرو دهنده و هضم کننده ی غذا و باد شکن و زیاد کننده ی شیر مادر و رفع ناراحتی های روده و تصفیه خون و ضد نفخ معده است، عرقیات انواع مختلف زیره دارای خواصی که برای هر زیره ذکر شد می باشند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

زیره سیاه را با خواص کمک به کاهش وزن، افزایش انرژی، درمان تب، افزایش میل جنسی، جلوگیری از ریزش مو، افزایش سلامت دستگاه گوارش، افزایش سلامت قلب، کنترل دیابت، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0