topNotif

خواص گل گاو زبان

2222 بازدید
03 آبان 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

با خواص گل گاو زبان بیشتر آشنا شویم

گل گاو زبان (از نام های دیگر آن می توان به گودار، لسان الثور، دیم هاج، ساق الحمام، اذان، رجل الحامه، یوغلص، گازوو و گودار اشاره کرد) گیاه بومی مناطق مدیترانه است و در اغلب نقاط اروپا می روید و در ایران بیشتر در شمال غربی و در بعضی نقاط آذربایجان یافت شده است.

گاو زبان چند نوع است و برگ های آن به علت داشتن کرک های ریز شباهت به زبری زبان گاو دارد از این جهت آن را گاو زبان نامیده اند. گلبرگ های این گیاه مصرف درمانی دارد و نوع طبی آن بوراگوافیسینالیس نامیده می شود.

گل گاو زبان دارای ترکیبات فعالی است که کمتر شناخته شده است. موسیلاژ، تانن و مقدار کمی اسانس فرار تاکنون در این گیاه یافت شده است.

خواص گل گاو زبان

خواص گل گاو زبان

خواص گل گاو زبان :

طبیعت آن گرم و خشک است. دارویی است مفرح و مقوی قلب و اعصاب و بالا برنده حرارت غریزی بدن و مقدار سوخت و ساز مواد را در درون سلول های بدن زیاد کرده کالری بیشتری تولید می نماید. دارویی است قابض و جهت درمان اسهال های رطوبی خورده می شود.

ضمنا در معالجه خفقان سرد مزاج، نفس تنگه، سرسام و درمان مالیخولیا، جنون و کم حواسی از این دارو استفاده می شود و چون خون رسانی به مغز را زیاد می کند در ناراحتی های که خون کافی به مغز نمی رسد می توان از این دارو استفاده کرد.

مقدار خوراک آن از دم کرده اش ده تا 15 گرم است. افرادی که به ناراحتی وسواس مبتلا هستند باید روزانه مقداری عرق گل گاو زبان مصرف کنند تا به تدریج حال وسواس از سر آنان خارج گردد.

گل گاو زبان و تقویت قلب :

افرادی که ضعف قلب و ضعف عمومی بدن دارند مایعی درست می کنند از آب سیب و عصاره مویز و عرق گل گاو زبان و روزانه مقداری از آن را می خورند بسیار مقوی و مفرح بوده و ناراحتی آنان را مرتفع می سازد. آب سیب شیرین و عصاره مویز سیاه را باید بجوشانند تا به قوام آید در ظرف تمیز نگه دارند هنگام مصرف عرق گل گاو زبان به آن اضافه کنند.

 

همچنین بخوانید:  خواص روغن گل گاوزبان

 

فراموش نکنیم :

  • یک پیشاب آور ملایم است و اثر مسهلی و معرق خفیف دارد. معمولا تیزان گل گاو زبان را (بر روی دو قاشق غذاخوری از گیاه نیم لیتر آب سرد بریزید بجوشانید و بگذارید سرد شود) برای رماتیسم مصرف می کنند.
  • همچنین گاهی برای از بین بردن التهابات کلیه ها و مثانه از آن استفاده می شود ولی این اثر قطعی نیست و در این موارد بهتر است از گیاهان دیگری که اثر مشخص تری دارند استفاده کرد.
  • گاهی نیز از برگ های آن برای تهیه سالاد و از گیاه کاملا ریز شده آن، مخلوط با سالاد خیار استفاده می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل گاوزبان را با خواص تصفیه کننده خون، آرام کننده اعصاب، عرق آور، ادرار آور، مقوی کلیه ها، درمان سرماخوردگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0