topNotif

خواص گیاه زنبق در طب سنتی

10272 بازدید
23 آبان 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

آشنایی با خواص گیاه زنبق در طب سنتی

عرق زنبق :

در کتب سنتی با نام های زنبق و سوسن آزاد و سوسن ابیض و بیخ بنفشه و آسمان جونی و ایرسا  نام برده شده است، زنبق ها دارای گونه های بسیار متنوع و متعددی است و تاکنون بیش از 300 گونه ی آن در مناطق معتدل نیم کره ی شمالی دنیا بررسی و شناخته شده است.

گیاه شناسان 20 گونه زنبق وحشی خود رو را در ایران شناسایی کرده اند، زنبق ها دارای ساقه ی زیر زمینی متورم یا پیاز هستند که اقسامی از آن از نظر خواص درمانی مورد توجه بوده و در طب سنتی و هم چنین صنعت عطر سازی موارد استعمال وسیعی دارند.

خواص گیاه زنبق در طب سنتی

خواص گیاه زنبق در طب سنتی

مشخصات زنبق :

گیاهی است چند ساله و دارای ساقه ی زیر زمینی متورم و حجیم و گوشتی و بند بند که سطح خارجی آن خاکستری و مغزش سفید و طعمش تند است، تازه ی آن دارای بوی تهوع آوری است ولی وقتی که خشک شود بوی ضعیفی شبیه به بوی بنفشه از آن استشمام می شود.

برگ های آن باریک دراز نوک تیز به رنگ سبز تیره و گل های آن به رنگ کبود یا مخلوطی ارغوانی و کبود و زرد با خطوط تیره است و در سطح فوقانی گل برگ های آن تار های مانند مو دیده می شود و به همین دلیل آن را به انگلیسی زنبق ریش دار گویند، میوه ی آن بیضی شکل است و دارای 3 زاویه یا حجره و در هریک تعداد زیادی تخم وجود دارد.

 

همچنین بخوانید:  معرفی گل زنبق و خواص آن

 

خواص عرق زنبق :

طبع زنبق نسبتا گرم و خشک است. عرق زنبق برای درمان گرفتگی رگ ها و تصفیه خون و تنظیم فشار خون و درمان التهاب پروستات و میگرن و درمان تنگی نفس و تسکین آسم و ناراحتی های ریوی و التهابات پوستی و درمان برونشیت و لارنژیت و درمان همورئید (درمان بواسیر) و درمان واریس و تنظیم ضربان قلب و کلیه و تصفیه ی کبد و آلرژی و حساسیت و کهیر و درمان کیست و فیبروم رحمی و ترشحات زنانه و دفع سنگ کلیه و صفرا مفید می باشد.

میزان مصرف آن بسته به نوع بیماری از سه فنجان تا سه لیوان متغییر می باشد.

خواص چای زنبق

برای تهیه چای زنبق، یک قاشق مرباخوری ریشه خشک آن را در یک لیوان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید و روزی 3 بار مصرف کنید.

  • چای زنبق با تحریک کبد در درمان هپاتیت و یرقان مفید است.
  • با عوارض پوستی مانند آکنه مبارزه می کند.
  • سو هاضمه را برطرف می کند.
  • به درمان بیماری روماتیسم کمک می کند.
  • در کاهش وزن موثر است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه ایرسا را با خواص تصفیه کننده خون و صفرابر، بازکننده عروق و بهبود دهنده گردش خون، تقویت کننده اعصاب و مسکن سردرد، ضد التهاب اندام های تنفسی، ضد استسقاء، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0