درباره گیاه مقل و خواص فراوان آن چه میدانید

21781 بازدید
04 اردیبهشت 97
سمانه

درباره گیاه مقل و خواص فراوان آن چه میدانید

با نام های : مقل ارزاق، مقل عربی، خاک مقل، مقل الیهود، بوی جهودان، بکوئی، خشل، قفر، کور هم نام برده می شود. مقل صمغ رزینی است و درختانی که از آن مقل گرفته می شود، در مناطق گرمسیر هندوستان در میسور، دکان، هاندش می روید و بعضی از گونه های این درختان در یمن، جنوب عربستان و سواحل عمان می روید. به طور کلی تمامی انواع مقل از نظر طعم تلخ است.

نوعی از آن را که رنگش به سرخی است، مقل ارزق می گویند و صمغی که مایل به زرد داشته باشد را مقل الیهود، و آن که از یمن می آورند و بادمجانی رنگ و سیاه مایل به بنفش است را مقل عربی گویند؛ اما بهترین نوع مقل آن است که خالص، بدون مواد خارجی، براق، لزج، نرم، خوشبو، زرد رنگ و تلخ باشد و در آب خوب حل شود و اگر روی آتش انداخته شود بوی مطبوعی نظیر برگ بو از آن متصاعد شود.

درباره گیاه مقل و خواص فراوان آن چه میدانیدخواص درمانی :

دارای طبیعت خیلی گرم و خشک است، هفت مثقال از آن را شبی نیم مثقال موقع خواب مثل قرص بخورید، نفخ معده را برطرف می سازد، زخم معده را درمان می کند، درد پا و کمر، سیاتیک، نقرس و درد پهلو را تسکین می دهد، برای درمان کزاز و تنگی نفس، تحلیل بادهای بواسیر، رفع خون منعقد در اعضای داخل شکم و سختی زایمان مفید است، در موارد مار گزیدگی و عقرب گزیدگی کاربرد دارد، قابض و ضد عفونی کننده است، خون را غنی می کند، بادشکن، مدر و قاعده آور است، برای ازدیاد ترشح شیر و خرد کردن سنگ کلیه به کار می رود.

در صورتی که دو مثقال از آن  را با آب و عسل مخلوط کنید و بخورید، بلغم را پایین می آورد، اگر کتیرا هم اضافه کنید سرفه های رطوبتی را تسکین می دهد و اخلاط سینه را از بین می برد. چهار گرم از آن را با یک لیوان شیر تازه دوشیده مخلوط کنید و میل نمایید، قوای تناسلی را تقویت می کند، اخلاط اضافی بدن را دفع می کند، ضعف کبد، ضعف گوارش و درد مفاصل را برطرف می کند.

 

همچنین بخوانید:  معرفی گیاه وشا و خواص درمانی آن

 

سایر موارد کاربرد صمغ مقل :

آن را در زیر رحم زنان بخور دهید، رحم را ضد عفونی می کند، عادت ماهانه را باز می کند و همچنین خون زمان عادت را رقیق می کند و دل درد و کمر درد در هنگام عادت ماهیانه را تسکین می دهد. افرادی که باد فتق دارند، آن را بکوبند و با باقلای پخته خمیر کنند و ضماد کنند، باد فتق را تحلیل می برد. ضماد مقل هم برای ورم ها به خصوص ورم حلق و تسریع جذب و تحلیل خون مردگی زیر پوست نافع است.

اگر آن را بسوزانید و سوخته آن را با شیر گاو خمیر کنید و بمالید سودا را درمان می کند. درد معده و درد بالای ران را با استفاده از قرص های ساختگی حاصل از مقل تسکین می دهند.

تذکر :

  • اسراف در خوردن مقل مضر کبد و ریه است.
  • به زنان باردار توصیه نمی شود.
  • اگر زن باردار آن را بخورد باعث سقط جنین می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صمغ مقل را با خواص رفع درد گلو و سرفه های رطوبی، تقویت کبد، درمان بواسیر، درمان عفونت های زنانه، تقویت قوای تناسلی، بادشکن، مدر و قاعده آور، ازدیاد ترشح شیر، دفع سنگ کلیه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. نگار کاظمی
    14 اسفند 1402

    سلام من ده یازده ساله دیسک کمر دارم ۳۴سالمه لاغر ووزنم هم کم هست میخواستم یه راهنمای بهم کنید که کدوم از این داروها ی این قسمت که نام بردیدبدرد من میخوره بخرم..و چطور ایتفاده کنم..ممنون از لطف شما

    • عطارک
      15 اسفند 1402

      عرض ادب و احترام

      تجویز و توصیه پزشکی نداریم.

      شاد و سلامت باشید.

0