topNotif

درمان سرفه با پرتقال و نمک

46471 بازدید
29 دی 97
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 اسفند 1400

درمان سرفه های خشک با پرتقال و نمک

برخی از افراد با تغییرات فصل و آب و هوا، دچار گلو درد و سرفه های خشک می شوند. سرفه خشک در واقع سرفه هایی هستند که حاوی خلط نبوده و با نشانه هایی مانند سوزش و درد گلو همراه هستند. این سرفه ها ممکن است در اثر سرماخوردگی و یا خشکی هوا ایجاد شوند. برای درمان این سرفه ها می توانید از درمان های خانگی استفاده کنید. یکی از این درمان ها، استفاده از معجون پرتقال بخارپز و نمک است که به درمان سرفه کمک می کند. در این مقاله، درمان سرفه با پرتقال و نمک را بررسی خواهیم کرد.

 

درمان سرفه با پرتقال و نمک

درمان سرفه با پرتقال و نمک

 

پرتقال و نمک یک روش مناسب برای درمان سرفه های خشک می باشد. انتظار می رود بعد از مصرف پرتقال و نمک علایم اصلی بیماری مانند، سرفه، خشکی دهان، سوزش و درد گلو بر طرف شود. این درمان برای سرفه های خشک موثر است اما، برای سرفه های ناشی از سرما و علایمی مانند لرز، درد شدید گلو، خلط سفید و شفاف توصیه نمی شود. پرتقال های پخت شده تاثیر خاصی بر سرفه های ناشی از خشکی ریه دارند. از آنجا که پرتقال ها بخارپز می شوند، روغن های پوست آن نیز تجزیه می شوند. به علاوه، این معجون خاصیت مرطوب کننده ریه ها را نیز دارد.

لطفا توجه داشته باشید که این درمان خانگی وضعیت را بدتر نمی کند، اما به سرماخوردگی، تب و سایر علائم حاد کمکی نمی کند.

فواید پرتقال و پوست آن

پرتقال یکی از بهترین و مغذی ترین مرکبات است که از دیرباز در فصل سرما جهت پیشگیری و درمان سرماخوردگی و افزایش سیستم ایمنی بدن استفاده می شده است. پرتقال سرشار از ویتامین ث می باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده در 100 گرم پرتقال 135 میلی گرم ویتامین ث موجود است. این ویتامین خاصیت ضد سرطانی دارد و خوردن پرتقال از سرطان لوزالمعده جلوگیری می کند . علاوه پرتقال، پوست آن نیز از فواید بسیار زیادی برخوردار است.

در پوست پرتقال دو عنصر وجود دارد که باعث کاهش سرفه و خلط می شود. یکی از آنها نوسکاپین (Noscapine) یا نارکوتین (Narcotine) است و دیگری روغن لیمونن (Limonene) که به روغن پرتقال نیز معروف است. نارکوتین یک عنصر ضد سرطانی است که معمولا استفاده می شود و در بسیاری از داروها در نسخه های پزشکی غربی برای درمان سرفه استفاده می شود. روغن پوست  پرتقال یا همان لیمونن می تواند نقش مهمی در کاهش سرفه و خلط داشته باشد. مرکبات مشابه مانند لیمو و نارنگی هم، حاوی این عنصر هستن. از این روغن جهت عمل بخور استفاده می شود.

 

همچنین بخوانید:  درمان سرماخوردگی، گلودرد و سرفه خشک با هل سبز

 

درمان سرفه با پرتقال و نمک

مواد لازم

  • پرتقال یک عدد (به ازای هر نفر)
  • نمک یک تا یک و نیم قاشق چای خوری

روش تهیه

  • پرتقال را به مدت 20 دقیقه در آب نمک خیس کنید. (برای 1 فنجان آب، 1 قاشق چایخوری نمک کافی است.)
  • بالای پرتقال (حدود 2 سانتیمتر از بالای آن) را شبیه یک کلاه یا در پوش برش دهید.
  • به کمک یک چنگال چندین سوراخ در داخل پرتقال ایجاد کنید و یا اینکه چند بخش کوچک از گوشت پرتقال را با چاقو بردارید.
  • در حدود یک تا یک و نیم قاشق چای خوری نمک در داخل پرتقال و در قسمتی که سوراخ ایجاد کردید، بریزید.
  • بخش بالایی پرتقال را که برش داده بودید را مجدد روی پرتقال قرار داده و به کمک چند چوب خلال دندان آن را به پرتقال متصل کنید.
  • پرتقال را داخل یک کاسه خالی قرار دهید.
  • کاسه را به مدت 15 تا 20 دقیقه در یک بخارپز قرار دهید. توجه داشته باشید، بخار باید غیر مستقیم باشید. در صورت نبود بخارپز می توانید کاسه را بر روی کتری در حال جوش قرار دهید.
  • بعد از کمی سردن شدن پرتقال، محتویات داخل آن را بخورید. (پوسته ها را نخورید). همچنین آبی که در کاسه جمع می شود را نیز بنوشید.

به این نکات ضروری توجه داشته باشید

  • آب جمع شده درون کاسه را حتما میل نمایید تا درمان سرفه کامل شود. اگرچه طعم آن کمی تلخ و شور است اما بسیار سودمند است.
  • اجازه ندهید پرتقال خیلی سرد شود و آن را گرم میل کنید زیرا، هر چقدر پرتقال گرم باشد تاثیر آن در درمان سرفه بیشتر است.
  • از خوردن پوست پرتقال اجتناب کنید.
  • از دادن پرتقال و نمک به کودکان زیر 3 سال اجتناب کنید. با توجه زیاد بودن مقدار نمک، ممکن است بدن آن ها آمادگی لازم برای تجزیه نمک در چنین غلظت بالایی را نداشته باشند.
  • بهتر است پرتقال بخارپز با نمک به مدت 5 روز مصرف شود. این مدت زمان نشانه های سرفه را به آرامی از بین می برد. مصرف بی رویه از آن ممکن است نتیجه عکس داده و سرفه را تشدید کند. به علاوه، سبب ناراحتی و سوزش معده نیز می شود.
  • به دلیل بالا بودن حجم نمک، این درمان به بیماران مبتلا به فشارخون بالا توصیه نمی شود.
  • مصرف بی رویه نمک بسیار مضر بوده و نمک زیاد در بیماران مبتلا به برونشیت، سرفه ها را افزایش می دهد.
  • اگر بعد از مصرف پرتقال و نمک بخارپز، علام سرفه همچنان ادامه داشت و یا حتی سرفه تشدید شد، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

دفعه بعد که شما یا عزیزتان سرفه کردید، این درمان را امتحان کنید. البته استراحت کافی، نوشیدن عسل با آبلیمو و غرغره نمک نیز کمک کننده است!

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نمک دریاچه را با خواص درمان سردردهای مزمن و میگرن، درمان بیماری های پوست، درمان شوره سر و افزایش رشد مو، تسکین درد مفاصل، پیشگیری و درمان بیماری های دهان و دندان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

7
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0