درمان علائم سرماخوردگی با چند راهکار ساده خانگی

2291 بازدید
24 بهمن 97
بهاره
,,

درمان علائم سرماخوردگی با چند راهکار ساده خانگی

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی، دستگاه تنفسی فوقانی است. این بیماری مسری بوده و در نتیجه قرار گرفتن در معرض انواع مختلفی از ویروس ها رخ می دهد. بسیاری از ویروس ها سبب بروز سرماخوردگی می شوند اما، شایع ترین نوع آن راینو ویروس (Rhinovirus) است. این ویروس از طریق هوا و یا شخص آلوده به بدن منتقل می شود. بیماری سرماخوردگی یک طول درمان مشخص دارد و هیچ دارو یا ماده غذایی وجود ندارد که این دوره را کوتاه کند بلکه، درمان های توصیه شده به تسکین و بهبود علائم این بیماری کمک می کند. بنابراین، در این مقاله با درمان علائم سرماخوردگی با چند راهکار ساده خانگی آشنا خواهید شد.

 

درمان علائم سرماخوردگی با چند راهکار ساده خانگی

درمان علائم سرماخوردگی با چند راهکار ساده خانگی

 

علائم سرماخوردگی چیست؟

سرماخوردگی معمولا با خستگی و ضعف عمومی، احساس سرما، سوزش در گلو و عطسه شروع می شود و تا دو روز ادامه پیدا می کند. اما متداول ترین نشانه های سرماخوردگی عبارتند از:

  • گلو درد
  • آبریزش بینی
  • سرفه خشک و مداوم
  • خلط
  • خستگی
  • درد عضلات (بدن درد)
  • گرفتگی بینی
  • سر درد
  • تب
  • بی اشتهایی

درمان علائم سرماخوردگی با چند راهکار ساده خانگی

نوشیدن مایعات فراوان

نوشیدن آب، چای با لیمو یا سایر مایعات داغ، بدن را از کمبود آب محافظت می کند و به خروج عوامل بیماری زا و آلودگی بدن کمک می کند. توصیه می شود برای درمان علائم سرماخوردگی، روزانه 6 لیوان آب گرم بنوشید. همچنین، مصرف آب پرتقال به دلیل داشتن ویتامین ث فراوان، باعث کاهش علائم سرماخوردگی از جمله سرفه می شود.

استفاده از بخار (بخور) آب

 استنشاق بخار آب داغ می تواند باعث کاهش گرفتگی بینی و باز شدن مجاری تنفسی شود. همچنین استفاده از روغن هایی مانند روغن اکالیپتوس، روغن اسطوخودوس، روغن بابونه و روغن نعنا به دلیل داشتن خواص ضد التهابی برای درمان علائم سرماخوردگی مناسب است. تنها چند قطره از این روغن ها در داخل آب جوش، به پاکسازی مجاری تنفسی و کاهش انسداد بینی کمک می کند.

 

همچنین بخوانید:  درمان فوری خانگی برای سرفه های شدید و خلط دار

 

غرغره کردن آب نمک

روزانه دو بار غرغره کردن با آب نمک می تواند گلودرد را تسکین دهد. بدین منظور، یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و غرغره نمایید.

شستشو بینی

استفاده از آب و نمک جهت شستشو بینی به خصوص برای کودکان، بهترین روش برای کاهش مخاط و باز شدن گرفتگی بینی است.

استفاده از عسل

براساس یک مطالعه انجام شده، استفاده از عسل (قبل از خواب) به ویژه در کودکان، می تواند سرفه شبانه را کاهش دهد. برای این کار، یک قاشق چای خوری عسل و آب لیمو را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و سپس، جرعه جرعه بنوشید. البته لازم به ذکر است که از دادن عسل به کودکان زیر یک سال خودداری کنید.

مصرف غذاهای سبک

مصرف انواع سوپ، حاوی مرغ و سبزیجات تازه به علاوه، ادویه هایی چون فلفل می تواند برای کاهش سرفه و تنفس راحت تر مفید باشد. علاوه بر این، استفاده از این مواد باعث بازگشت انرژی از دست رفته شده و ایمنی بدن را افزایش می دهد.

استفاده از دمنوش های گیاهی

از جمله گیاهان موثر در درمان سرماخوردگی، آویشن است. دمنوش آویشن و پونه کوهی سبب کاهش سرفه و گلو درد می شود. علاوه بر آویشن، گیاه زوفا نیز به دلیل خاصیت ضد سرفه و خلط آوری، برای درمان سرماخوردگی استفاده می شود.

به غیر از این، شیرین بیان نیز دارای خاصیت ضد ویروسی و ضد سرماخوردگی است و استفاده از آن در دوران بیماری، باعث کاهش سرفه و رفع گرفتگی صدا می شود.

در کل برای درمان سرماخوردگی و کاهش علائم این بیماری توصیه می شود، استراحت و خواب کامل داشته باشید. غذاهای سالم و مقوی مصرف کنید. همچنین، بهتر است در طول دوره سرماخوردگی از کشیدن سیگار بپرهیزید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل زوفا را با خواص درمان ناراحتی های دستگاه تنفسی، بهبود تنگی نفس و آسم، پیشگیری از ریزش مو، درمان لکه های پوست، درمان ناراحتی های معده، آرام بخش و درمان افسردگی، رفع کم خونی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0