topNotif

درمان سر درد در طب سنتی

2608 بازدید
16 بهمن 97
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

درمان سر درد در طب سنتی

امروزه سر درد یکی از شایع ترین مشکلات در بین عموم مردم است. سر دردها دلایل بی شماری دارند و تفکیک آن ها از يكديگر كار آساني نيست. بسیاری از این سر دردها به علت استرس، کمبود آب بدن، پرخوری، گرما زدگی و کمبود خواب می باشد. متاسفانه، اولین درمانی که به ذهن همه می رسد، استفاده از داروهای مسکن است. در طب سنتی، سر دردها بسته به علت ایجاد آن درمان های مختلفی دارند. در این مقاله روش های درمان سر درد در طب سنتی را شرح خواهیم داد.

 

درمان سر درد در طب سنتی

درمان سر درد در طب سنتی

 

درمان سر درد در طب سنتی

درمان سر درد ناشی از مزاج گرم

اگر سر درد از گرمي مزاج باشد يا بر اثر خوردن چيزهاي گرم، تابش خورشيد، گرمي طبع يا بر اثر وجود تب باشد نسخه ها زیر توصیه می شود.

نسخه اول

ابتدا 30 گرم چوب صندل و 30 گرم كافور را مخلوط کنید سپس، 50 گرم گلاب به آن افزوده و بر روي نواحی سر ضماد کنید.

نسخه دوم

50 گرم روغن گل و یک لیوان آب خيار و یک لیوان سركه را مخلوط کنید. سپس، این مخلوط را برای درمان سر درد ناشی از مزاج گرم استفاده نمایید.

نسخه سوم

30 گرم بابونه و 50 گرم بذر خشخاش را به همراه 200 گرم عسل مخلوط نمایید و روزانه در سه نوبت یک قاشق غذاخوری از آن میل کنید. این نسخه برای درمان سر درد در حالت تب موثر است.

درمان سر درد ناشی از خوردن غذاهای سرد

اگر سر درد از خوردن غذاهاي سرد باشد كه اين نوع در جميع مزاج ها به وجود مي آيد می توان از نسخه های زیر استفاده کرد.

نسخه اول

بابونه، مغز ناخنک و مرزنجوش را آسیاب کرده و به صورت خمیر در آورید. سپس، این ضماد را به قسمت جلوی سر بمالید. همچنین، استفاده از جوشانده های اسطوخودوس، مرزنجوش، بابونه، پر سیاوشان، گل نیلوفر و مغز ناخنک برای کاهش سر درد مفید است.

 

همچنین بخوانید:  درمان سردرد با رایحه

 

درمان سر درد ناشی از خلط گرم

سر درد ناشی از خلط گرم (به علت زیادی خون و صفرا) مربوط به مزاج خود بیمار است که باید در این جا از آبغوره و آش آبغوره مرتبا استفاده نموده و اگر خون زیاد باشد فصد خون انجام دهید. مصرف جوشانده عناب و زرشک در صبح (ناشتا) توصیه می شود. بهتر است از آش ترش مثل آش تمرهندی و آش سرکه استفاده نمود. جوشانده ای از عناب، زرشک، آلوچه خشک، آلوچه برقانی، سپستان، تمرهندی و گل بنفشه تهیه کرده و صبح به صورت ناشتا به تدریج میل نمایید.

درمان سر درد ناشی از سردی خلط

در سر دردهایی که به علت سردی خلط (به علت زیادی بلغم و سودا) به وجود می آیند، بیماران از خوردن چغندر و خردل بهبود پیدا می کنند.

مصرف جوشانده ای از بابونه، گل بنفشه، گل نیلوفر، مغز ناخونک و بادرنجویه در درمان سردرد مفید است. برای این گونه سر دردها می توان از اطریفل صغیر استفاده کرد (پوست هلیله زرد، هلیله سیاه، هلیله کابلی، آمله و عسل)

درمان موضعی سر درد (ضمادها)

نسخه اول

مقدار مساوی از مورد، گل ارمنی و گل سرخ را به صورت پودر در آورید و با کمی آب خمیر درست کنید. سپس، این ضماد را در نواحی درد بمالید.

نسخه دوم

زیره سبز و ماش را آسیاب کرده و با گلاب مخلوط کنید. ضماد این نسخه برای درمان سردرد بسیار مفید است.

نسخه سوم

مقدار مساوی از برگ بید و برگ مورد را آسیاب کرده و مقداری گل ارمنی و روغن گل (ترکیب گور گیاه، روغن زیتون و گل محمدی) اضافه کنید. سپس، آن را بر روی نواحی درد ضماد کنید.

نسخه چهارم

گل ختمی آسیاب شده، آرد جو، روغن گل سرخ و کمی سرکه را مخلوط کرده بر روی محل درد بمالید.

نسخه پنجم

برگ مورد، آرد جو، گل ارمنی، مامیثا، آرد عدس، مازو، اقاقیا، صندل، آب بارهنگ روغن زیتون یا روغن کنجد را مخلوط کنید و بر روی نواحی درد بمالید. این نسخه برای درمان سردرد ناشی از ضربه بسیار مفید است.

نکته: چنانچه سردرد بدون دلیل خاص و همراه با احساس ضعف شدید، اختلالات بینایی، حالت تهوع

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل نیلوفر را با خواص مقوی معده، درمان دردهای مجاری تنفسی، درمان اسهال، ضد تشنج، خواب آور ملایم، درمان بیماری های کلیوی و مثانه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0