topNotif

درمان سندرم روده تحریک پذیر(IBS)

2179 بازدید
18 مهر 97
بهاره
,,

راه کارهای موثر در درمان سندرم روده تحریک پذیر(IBS)

 سندرم روده تحریک پذیر یا همان IBS (Irritable Bowel Syndrome) به معنای روده ای تحریک پذیر و دچار استرس است. این سندروم معمولا در اثر فشارهای عصبی و ذهنی که باعث استرس جسمی می شود، ایجاد شده و به عنوان اسپاسم یا گرفتگی هم معروف است.

 

راه کارهای موثر در درمان سندرم روده تحریک پذیر(IBS)

راه کارهای موثر در درمان سندرم روده تحریک پذیر(IBS)

 

علایم بیماری سندرم روده تحریک پذیر(IBS)

در سندرم روده تحریک پذیر شخص دردهایی شبیه به گرفتگی در شکم، شکم نفخ کرده، مدفوع یبوستی (که به تناوب تبدیل به اسهال می شود) و همچنین گازهای روده ای دارد. علت اصلی آن ناشناخته است اما نظریات مختلفی ارائه شده است. برخی عفونت شدید دستگاه گوارش را دلیل پیشرفت این بیماری می دانند اما شایع ترین نظریه چنین است که استرس نه تنها این بیماری را مستعد می کند بلکه در میزان شدت آن نیز مشارکت دارد. زنان نسبت به مردان راحت تر به آن مبتلا می شوند چون آن ها بیشتر تمایل دارند مشکلات را درون خود بریزند.

درمان سندرم روده تحریک پذیر(IBS)

کاهش استرس

آسان ترین و مهمترین توصیه برای درمان و کم کردن درد ناشی ازاین بیماری، دوری از استرس است که می توان برای فائق آمدن بر استرس روی تنفس خود تمرکز کرد و با دم و بازدم عمیق کمی از استرس کاهید. همچنین انجام ورزش های هوازی در طول هفته به مدت سه روز در هفته می تواند به روند کاهش استرس کمک شایانی بکند.

تغییر رژیم غذایی

فیبر طبیعی به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید. آرد گندم کامل را همراه با سبوس، گندم، سبوس جودوسر، سبزیجات، لوبیاها، پوست لوبیای گوار (Guar gum رزینی است که از لوبیای گوار بدست می آید. فیبر بالایی دارد و در هند و پاکستان مصرف می شود) پخته و بخورید.

فیبر زیاد گاهی اوقات می تواند گاز تولید کند. بنابراین اگر عادت به مصرف آن ندارید و با مواد قندی تصفیه شده زندگی کرده اید، این مواد را به آرامی مصرف کنید. به بدن خود زمان بدهید تا خودش را تنظیم کند. فیبر را درست قبل یا بعد از غذا نخورید. همچنین شما نیاز به نوشیدن 6-7 لیوان آب را در روز دارید.

مواظب برخی غذاهایی که می خورید و شما را مستعد هجوم بیماری می کند، باشید. آنها را از رژیم غذایی خودتان حذف کنید و دوباره به آرامی و یک بار در هفته به رژیم غذایی خود وارد کنید تا معلوم شود چه چیزی مشکل را بدتر می کند. برخی از مردم عدم تحمل لاکتوز (قند شیر) داشته و نسبت به فرآورده های شیر واکنش نشان می دهند. خوردن ماست تازه و شیرین نشده گاو را امتحان کنید. مقدار کمی زیره بو داده (درشت کوبیده شده) و کمی نمک معدنی به ماست خودتان اضافه کنید.

 

همچنین بخوانید:  بررسی تاثیر رژیم غذایی در درمان و سلامت جسم

 

فراموش نکنید:

  • چربی ها را در رژیم غذایی خودتان کاهش دهید، چون چربی انقباضات روده ای را تحریک می کند که موجب بدتر شدن روده های تحریک پذیر می شود.
  • از قهوه دوری کنید، علاوه بر کافئین، رزین هایی در دانه قهوه وجود دارند که باعث تحریک می شوند.
  • سیگار، شراب و آبجو را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
  • مرکباتی نظیر پرتقال و نارنگی نیز باعث بروز و تشدید سندرم روده تحریک پذیر می شوند.
  • از سبزیجاتی نظیر کاهو و هویج استفاده کنید. این مواد تسکین دهنده عالی برای روده هستند. مصرف آنها چه به صورت خام و پخته توصیه می شود اما پخته آنها نتیجه بهتری را در بردارد. حتی می توانید از این مواد به عنوان نوشیدنی هم استفاده کنید.
  • بهتر است شکلات را هم از رژیم غذایی خود حذف کنید چراکه اکثر شکلات ها حاوی کافئین، قند و چربی هستند و همان طور که پیشتر گفته شد این مواد باعث بدتر شدن علایم بیماری می شود.
  • به افرادی که مستعد این بیماری هستند توصیه می شود حجم غذای مصرفی خود را در هر وعده کمتر و به جای آن دفعات صرف غذای خود را بیشتر کنند.

درمان گیاهی سندرم روده تحریک پذیر(IBS)

نسخه اول

خیسانده یک مشت برگ نعنا اسپاسم های روده ای و گاز را تسکین می دهد. نصف فنجان این خیسانده را چند ساعت یک بار و 3-4 بار بخورید. البته می توان عرق نعنا را هم جایگزین کرد.

نسخه دوم

یک قاشق چای خوری تخم کتان را در یک لیوان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه درون آب دم بکشد. این جوشانده را می توان برای کاهش درد یا قبل از خواب استفاده نمایید.

نسخه سوم

به جای تخم کتان می توانید از جایگزین تخم رازیانه هم استفاده کنید. علاوه بر دمنوش می توانید تخم رازیانه روی سالاد و سبزیجاتی چون هویج بریزید و میل نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن بابونه را با خواص درمان مشکلات گوارشی، ترمیم زخم، درمان استرس و اضطراب، درمان بی خوابی، ضد التهاب و تسکین دردهای مفصلی، درمان بثورات پوستی،  ضد سرطان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0