درمان گیاهی کورک با روش های ساده و موثر خانگی

4765 بازدید
20 مهر 97
بهاره
,,

درمان گیاهی کورک با روش های ساده

کورک چیست؟

کورک (Boil) یک عفونت موضعی مربوط به پیاز مو است. ریشه هر مو قاعده ای باد کرده دارد که اگر عفونی شود یک کورک بیرون می زند. کورک معمولا موضعی، دردناک و پر از چرک است که محیطی قرمز رنگ و متورم آن را احاطه می کند. کورک ها در مرحله شروع ورم های قرمز رنگی هستند. به آرامی می رسند و سپس در مرکز آن یک نوک چرکی تشکیل می شود. در خلال این مدت از مرحله شروع و رسیدن ممکن است تب، بی حالی و درد شدید در آن قسمت وجود داشته باشد.

درمان گیاهی کورک با روش های ساده و موثر خانگی

درمان گیاهی کورک با روش های ساده و موثر خانگی

 

این کورک تبدیل به یک سر برآمده که نوک چرکین دارد شده و بزودی می ترکد. وقتی که یک کورک می ترکد درد آن کمتر شده و ترمیم شدن زخم از قسمت پایه شروع می شود و هنگامی که التیام یافت از خودش یک داغ زخم به جا می گذارد. به عفونت عمقی تر که مربوط به تمام طول پیاز مو می شود جوش چرکی (Furuncle) گفته می شود. ممکن است جوش های چرکی با هم ادغام شده و یک آبسه درست کنند. بیماری دیابت فرد را نسبت به ابتلا به کورک ها مستعد می کند که این کورک ها به آسانی التیام نیافته و جوش های چرکی باز (Carbuncle) نامیده می شوند.

عوامل بروز کورک

وضعیت نامناسب بدنی، غفلت از بهداشت فردی و بیرون کشیدن تصادفی ریشه مو همگی زمینه را برای میکروب ها مستعد می کنند. این میکروب ها همیشه روی پوست حاضر هستند و در شرایط سالم و بهداشتی، زیانی را موجب نمی شوند، اما اگر فرصتی بدست بیاورند قاعده مو را عفونی کرده و یک کورک به وجود می آورند.

نکته: هیچ وقت سعی نکنید که کورک را با سنجاق یا سوزنی باز کنید. به ویژه این مطلب را در مورد کورک هایی که در مناطق سر و گردن هستند، در نظر داشته باشید. جریان خون در این مناطق طوری است که عفونت می تواند به راحتی از آن جا به مغز برسد که پیامد هایی کشنده دارد.

درمان گیاهی کورک

  • ناحیه را با آب و صابون یا جوشانده زیتون تلخ بشویید و تمیز کنید.
  • برگ های تازه و ظریف زیتون تلخ را آسیاب کنید تا خمیر شده و هر روز آن را روی کورک بگذارید.
  • دو تا سه عدد زیتون تلخ را در یک فنجان آب از شب تا صبح خیس کنید. صبح روز بعد آن را خرد کنید و به آن کمی عسل اضافه کرده و این مخلوط را بنوشید. این کار، وضعیت را از داخل رو به راه می کند.
  • نصف قاشق چای خوری پودر برگ خشک زیتون تلخ همراه با یک لیوان آب گرم، یک بار در روز و به مدت 5 الی 7 روز بخورید. این مخلوط یک تمیز کننده مناسب داخلی است. برای خوشمزه کردن آن یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید.
  • یک قاشق غذا خوری از پوسته آسیاب و خشک شده درخت زیتون تلخ را به یک لیتر آب اضافه کنید و اجازه دهید بجوشد تا زمانی که نصف آن باقی بماند. نصف فنجان از این جوشانده باید یک بار در روز به مدت 5 روز خورده شود. این درمان می تواند برای شستن کورک ها هم بکار برود.
  • دو تا سه حبه سیر را خرد کنید تا خمیر شود و آن را به صورت موضعی روی کورک بگذارید.
  • برای اینکه یک کورک سر باز کند، یک پیاز متوسط را روی آتش سرخ کنید. آن را خرد کنید. با آن یک ضماد درست کنید و در حالی که گرم است آن را روی کورک بگذارید. می توانید یک قاشق چای خوری پودر زرد چوبه و کمی روغن حیوانی گرم را نیز به آن اضافه کنید. این ضماد را 2 الی 3 بار در روز بکار ببرید.

 

همچنین بخوانید: روش های طبیعی برای پاکسازی جوش ها

 

سایر نسخه های درمان گیاهی کورک

  • از بلغور جو یا آرد گندم سبوس دار برای ساختن یک ضماد استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری آرد را در یک الی دو قاشق چای خوری روغن نارگیل سرخ کنید. آن را در یک پارچه نرم و تمیز قرار داده در حالی که هنوز گرم است روی کورک قرار دهید. این کار را 3 الی 4 بار در روز انجام دهید. کورک سر باز خواهد کرد و می ترکد.
  • هر کدام از برگ های درخت انجیر، کرچک یا درخت تنبول که با کمی روغن کرچک گرم کنید و روی سطح کورک گذاشته و بانداژ کنید. این ضماد سر کورک را باز می کند.
  • اگر یک برگ تازه درخت موز که نسبتا گرم شده است را روی کورک ببندید، درد را تسکین داده و کورک را رسیده می کند.
  • دانه زیره سیاه آسیاب شده را روی پارچه شسته شده در آب گرم قرار دهید و این ضماد روی کورک بگذارید.
  • پوست انار را به صورتی نرم آسیاب کرده و با کمی روغن خردل گرم مخلوط کنید تا خمیر درست شود، سپس این ضماد را روی موضع قرار دهید.
  • مقادیر مساوی زنجبیل تازه و زردچوبه را با هم آسیاب کنید. آن را هنگامی که کاملا گرم است روی کورک بگذارید.
  • برگ گیاه صبر زرد کورک ها را التیام می بخشد. می توانید برگ ها را شسته و خرد کرده تا خمیر شوند، یا مغز آن ها را خارج کرده و به عنوان پوششی روزانه به مدت 3 الی 5 روز از آن استفاده کنید.
  • هنگامی که کورکی تازه شروع می شود، چنانچه خمیر برگ تازه حنا روی آن گذاشته شود، از بوجود آمدن کورک کامل جلوگیری می کند.
  • یک هویج را به قطعاتی بزرگ برش دهید. آن را بجوشانید و خرد کنید. یک قاشق چای خوری روغن کرچک داغ به آن افزوده و به عنوان یک ضماد از آن استفاده کنید.
  • یک تکه نان را در آب گرمی که به آن یک قاشق پر پودر خردل افزوده شده است، خیس کنید. این مخلوط را روی پارچه نرمی ریخته و در حالی که هنوز گرم است به عنوان یک ضماد بکار ببرید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن پنیرک را با خواص ضد درد، ضد التهاب، ضد عفونی کننده، رفع سردرد، رفع جوش‌های صورت، نرم کننده و خنک کننده،  درمان بواسیر، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

4
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. بهزاد
    9 بهمن 1402

    سلام پیاز پخته رو برای زیر بععل برادر کوچکم انجام دادیم در عرض یک شب ج ااد خدا میدونه چقدر عفونت اومد بیرون بچه بی زبون داشت هلاک میشد ممنون از مطالب اموزنده

    • عطارک
      11 بهمن 1402

      عرض ادب و احترام

      سپاس فراوان از ثبت نظر و تجربه محترم شما.

      شاد و سلامت باشید.

  2. رویا جانان
    7 اردیبهشت 1402

    سلام مطالب بسیار آموزنده بود
    پسر من صورتش کورک زده و به جاهای دیگه هم سرایت کرده
    خالی میشه دوباره پر میشه
    دلیل خالی شدن و مجدد پر شدنش از چیست لطفا کمکم کنید لطفا راهنماییم کنید

    • ناشناس
      25 آبان 1402

      پیتر کبابی ولرم رو من برای کورک تجربه کردم برای سر باز کردن کورک خیلی خوبه

0