روش استفاده از کندر و خواص آن

5502 بازدید
24 دی 96
سمانه
,

روش استفاده از کندر و خواص آن

نام های دیگر کندر آن لبان، لیبان، لوبان، شعب یمانی می باشد. کندر، صمغ رزینی است که از گیاهان خاردار به ارتفاع حدود دو متر گرفته می شود که دارای چند گونه است، درختچه هایی است کوچک و پر شاخه، برگ های آن مرکب و متشکل از هفت یا پانزده برگچه می باشد که دندانه دارند و تمام گیاه پوشیده از کرک پنبه ای است.

با شکافی که در تنه ی درختچه مولد کندر ایجاد می کنند، شیرابه ی سفید رنگی از آن خارج می شود که در مجاورت هوا به تدریج سفت می گردد. این صمغ در بازار به صورت قطعات کوچک یا در ابعاد شاه بلوط فروخته می شود. صمغی است خشک با طعمی تلخ، کمی گس و کمی معطر.

روش استفاده از کندر و خواص آن

روش استفاده از کندر و خواص آن

خواص درمانی کندر :

دارای طبیعت گرم و خشک است، اگر هر بار اندازه دو گرم از آن خورده شود، معرق، مدر، مقوی قلب و قاعده آور است، جلب کننده ی رطوبات دماغی است، وجع یا مرمیقیا (بیماریی که شخص تصور می کند بر روی پوستش، مورچه یا حشره ای در حال حرکت است) را درمان می کند.

خشک کننده و قابض است، بند آورنده ی خون می باشد و از خون ریزی های خارجی و خون روی سینه جلوگیری می کند، گازها را تحلیل می برد، در موارد روماتیسم، ناراحتی های پوستی و بیماری عصبی تجویز می شود و اگر در دهان آن را بجوید، دندان و لثه را تقویت می کند و اگر با عسل خورده شود، فراموشی و ضعف حافظه را مرتفع می کند.

یک مثقال از آن را کوبیده و با شکر بخورید، دستگاه گوارش را تقویت کرده و گازهای غلیظ و نفخ آن را نیز زایل می گرداند، رطوبت را خشک می کند، هاضمه را تحریک می نماید، اسهال خونی و خون ریزی از مقعد و بواسیر را درمان می کند. مدتی هر روز صبح ناشتا به اندازه دو نخود از آن را بلع کنید. هوش را زیاد می کند و اگر زن باردار در سه ماهگی گاه گاهی آن را بخورد، هوش طفل او زیاد خواهد شد.

آن را با مصطکی بکوبید و بخورید، خفقان را رفع می کند، صاف کننده ی صدا و آواز می باشد و برای افراد خواننده بسیار خوب است و اگر هموراه با صمغ عربی بخورید، برای رفع بدبویی و تنگی نفس و رفع سرفه های مزمن رطوبتی نافع است. هر بار دو گرم از آن را با زرده تخم مرغ و عسل مخلوط کرده و بخورید. برای افزایش تولید اسپرم و تقویت نیروی جنسی مفید است.

 

همچنین بخوانید:  بیماری کرونا چیست و چه علائمی دارد؟

 

دیگر خواص کندر :

برای سقط جنین مرده، صبح ناشتا نیم مثقال سفید آن را بکوبید و با عسل مخلوط کنید، بعد گرم نمایید و بخورید، نافع است. هر روز کندر را بسوزانید و دود آن را به چشم بدهید، نقطه سرخ یا کبود رنگ روی سفیدی چشم را برطرف می کند. برای بهبود بخشیدن اختلال حواس که همراه با عصبانیت باشد، کندر را همراه عسل بر سر ضماد کنید. جهت شفافیت چشم و مدوای قرحه و جراحت در چشم، گرد آن را با سرمه مخلوط کنید و به چشم بمالید.

اگر دایم احساس می کنید مورچه روی بدنتان راه می رود، آن را با سرکه مخلوط کنید و ضماد کنید این مشکل برطرف خواهد شد. ضماد آن با روغن زیتون و عسل هم برای رفع درد مفاصل، دردهای سرد و مزمن استخوان ها موثر است. همچنین ضماد آن مخلوط با روغن کنجد برای تحلیل ورم های سفت مفید است. برای درمان جوش های غرور روغن آن را بر جوش ها بمالید.

تذکر : اسراف در خوردن آن موجب سوزانیدن خون و بلغم  می شود، در مزاج های گرم ایجاد سر درد، مالیخولیا و جنون می شود.

طرز تهیه دمنوش کندر خوراکی:

برای تهیه دمنوش، کندر خوراکی را کوبیده و ۱ قاشق مربا خوری از آن را در یک استکان آب جوش بریزید؛ هر دقیقه یکبار آن را هم بزنید تا کندر کاملا در آب جوش حل شود. پس از 7 یا 8 دقیقه دمنوش آماده است و در صورت تمایل می توانید با عسل شیرین کرده و میل نمایید.

از مهمترین خواص دمنوش کندر می توان به درمان تنگی نفس، رفع سرفه بیماران کرونایی یا سرماخورده با درگیری ریه و افراد با مزاج بلغم و چاقی شکمی اشاره کرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کندر خوراکی را با خواص درمان اسهال، درمان تب، تسکین اعصاب، تسکین دردهای مفصلی، تقویت حافظه، رفع بوی بد دهان، مقوی قلب، قاعده آور، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. هوژان هاوار
    24 اسفند 1401

    با سلام خدمت جنابعالی و تشکر بابت مطلبتون ، مطلب جالب بود ولی چون یک تحقیق علمی پشتوانه آن نیست کسی نمیداند که چقدر می تواند در مواردی که ذکر شده موثر باشد.

0