روش هایی برای التیام زخم ها

2022 بازدید
13 دی 96
سمانه

اطلاعاتی که در خصوص کمک های اولیه برای التیام زخم نیاز دارید؛

خونریزی را متوقف کنید

سریع ترین راه برای متوقف کردن خونریزی وارد کردن فشار مستقیم به زخم است. یک تکه پارچه، حوله تمیز و جاذب یا باند را روی زخم قرار دهید و سپس آن را فشار دهید و اگر این ها در دسترس نبود از دست خود استفاده نمایید. اگر خون از باند بیرون زد، یک باند دیگر را روی باند یا پارچه قبلی قرار دهید و از برداشتن باندهای قبلی خودداری نمایید، زیرا این کار موجب کنده شدن لخته از روی زخم می شود. اگر با این کار خونریزی بند نیامد، عضو را بالاتر از سطح قلب قرار دهید تا فشار خون در آن عضو و در زخم کاهش یابد.

 

روش هایی برای التیام زخم ها

روش هایی برای التیام زخم ها÷

زخم را تمیز کنید

تمیز کردن زخم اهمیت زیادی دارد زیرا این کار احتمال ایجاد عفونت، تیره رنگ شدن دائمی محل زخم و به جا ماندن آثار آن را بعد از بهبود کاهش می دهد. محل زخم را با آب و صابون بشویید. این کار باعث کم شدن تعداد باکتری ها و خروج ضایعات زخم خواهد شد. اگر سنگ یا شن ریزه یا پلیسه از داخل زخم خارج نشود، ممکن است موجب به جا ماندن رنگدانه ها در زیر پوست شوند. پس زخم را روزی دو بار با ملایمت تمیز کنید.

جدا کردن چسب زخم

برای جدا کردن چسب از روی زخم، با احتیاط وسط چسب، جایی که باند چسب است را قیچی کنید و بعد دو طرف دیگر را از روی زخم بکنید. اما اگر رویه زخم به چسب، چسبیده است، محل زخم را در آب و مقدار کمی نمک (چهار لیتر آب، یک قاشق چای خوری نمک) قرار دهید، کمی صبر کنید تا چسب جدا شود. اگر هم چسب جایی است که زیر آن مو وجود دارد، کمی روغن بچه به وسیله پنبه بزنید و چسب را در جهت رویش موهای محل زخم بکنید.

نگهدار و استفاده از یک پماد آنتی بیوتیک

در محل کار یا در منزل یک پماد، که در جهت بهبود سریع زخم مناسب است، در جعبه کمک های اولیه نگهداری و مصرف کنید. به شرط آن که خراش یا سوختگی کوچک باشد. جراحت در افرادی که از پمادهای حاوی سه نوع آنتی بیوتیک، توام با پانسمان مناسب استفاده می کنند، سی درصد زودتر از بقیه التیام می یابد.

پانسمان زخم

پس از قطع یا کاهش خونریزی، با پارچه یا باند کشی، بدون جلوگیری از گردش خون، به زخم فشار آورده و زخم را ببندید. می توانید از گاز وازلین که باعث حفظ رطوبت می شود و از رسیدن هوا به زخم جلوگیری می کند، استفاده نموده و زخم را بپوشانید. سلول ها در محیط مرطوب سریع تر تکثیر و بازسازی می شوند.

فشار وارد کنید

در صورت ادامه یافتن خونریزی، باید به پزشک مراجعه کنید و تا رسیدن به پزشک نزدیک ترین نقطه به محل جراحت را که بین قلب و محل زخم وجود دارد بفشارید. این نقاط همان نقاط نبض هستند، مثل قسمت داخلی مچ، قسمت داخلی بازوها در حد فاصل زیر بغل و آرنج، کشاله ران جایی که ران با لگن متصل می شود، بر روی سرخرگ به سمت استخوان فشار آورید.

 

همچنین بخوانید:  راه هایی برای از بین بردن جای زخم

 

تزریق واکسن کزاز

جراحات چه کوچک باشند، چه بزرگ باشد، باید شما را یاد سیستم ایمنی بدن و حفاظت از آن بیندازد. چنانچه طی پنج سال واکسن کزاز تزریق نکرده اید، یا تاریخ آخرین واکسن را به خاطر ندارید، لازم است آن را در صورت وارد آمدن جراحت، حداکثر ظرف بیست و چهار ساعت تزریق نمایید.

تذکر

گاهی اوقات بعد از جراحت مراجعه به پزشک ضروری است. این موارد عبارتند از :

  • وجود خون جهنده و به رنگ قرمز روشن. در این صورت امکان پاره شدن سرخرگ وجود دارد.
  • در صورتی که زخم بزرگ باشد و بتوانید کاملا داخل زخم را ببینید، باید زخم بخیه شود.
  • اگر زخم بر جایی مثل صورت وجود داشته باشد و نیاز باشد که کمترین اثر را به جای بگذارد.
  • وجود ترشح چرکی، یا قرمزی دور زخم به اطراف زخم بیش از یک بند انگشت، نیاز به بررسی پزشک دارد.
 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

نخود الوند را با خواص بازکننده گرفتگی ها و انسداد مجاری عروقی و از بین برنده کرم کدو و کرم معده، پاک کننده رحم و خارج کننده جنین، تقویت کننده احشاء داخلی بدن و مسهل بلغم، صفرابر و پاک کننده سینه و شش ها، پاک کننده معده و دماغ و مسکن سردردهای شقیقه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0