طرز تهیه نان ساده و نان جو خانگی

33304 بازدید
27 مهر 97
بهاره

طرز تهیه نان ساده و نان جو خانگی

نان و انواع غلات از جمله مواد غذایی هستند که به صورت روزانه در سبد غذایی هر فردی وجود دارد. انواع نان و غلات، قند و نشاسته مورد نیاز بدن را تامین می کنند. به گفته پزشکان استفاده انواع نان ها به ویژه سبوس دار باعث حفظ انرژی، مانع جذب سریع قند و چربی و همین طور پیشگیری از بیماری های قلبی و گوارشی می شود. در ادامه طرز تهیه دو نوع نان از جمله نان ساده و نان جو را شرح خواهم داد.

 

طرز تهیه نان ساده و نان جو خانگی

طرز تهیه نان ساده و نان جو خانگی

 

طرز تهیه نان ساده

مواد لازم برای تهیه نان ساده:

  • آرد سه و نیم تا چهار پیمانه
  • آب ولرم یک و نیم پیمانه
  • زرده تخم مرغ یک عدد
  • شکر یک قاشق چایخوری
  • نمک یک قاشق مرباخوری
  • مایه خمیر ترش سه قاشق مرباخوری
  • کنجد برای روی نان به میزان لازم

طرز تهیه نان ساده

مایه خمیر ترش را به همراه شکر و یک پیمانه از آب ولرم، در یک ظرف پلاستیکی مخلوط کنید و آن را برای مدت یک ربع در جای گرم قرار دهید. به مابقی آب ولرم (نیم پیمانه) آرد الک شده و را نمک اضافه کرده و مایع شکر و خمیر ترش را در چند مرحله به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا خمیری صاف و یک دست بدست بیاید. خمیر نباید به دست بچسبد. خمیر را در داخل یک کیسه نایلونی گذاشته و به مدت یک ساعت آن را در جای گرم بگذارید تا حجم آن افزایش پیدا کند. بعد از گذشت یک ساعت خمیرها را به هر شکل که دلخواه شماست (به شکل لوله ای، حلقه ای، گرد، پاپیونی) شکل دهید و در سینی چرب شده بچینید.

یک زرده تخم مرغ را با کمی نمک هم زده و با برس روی نان ها بکشید و کنجد ها را بر روی آن بپاشید سپس به مدت بیست دقیقه سینی نان ها را با یک دستمال خشک و تمیز بپوشانید و در جایی گرم قرار دهید. حال سینی را در فر که از قبل گرم شده با حرارت 400 درجه فارنهایت در طبقه بالا فر به مدت یک ربع قرار داده تا کامل پخته و روی آن طلایی شود.

 

همچنین بخوانید: طرز تهیه بیسکویت های گیاهی

 

طرز تهیه نان جو خانگی

مواد لازم برای تهیه نان جو :

  • آرد جو 250 گرم
  • شکر دو قاشق مرباخوری
  • مایه خمیر ترش دو قاشق مرباخوری
  • آب ولرم نصف پیمانه
  • روغن مایع یا روغن زیتون دو قاشق غذاخوری
  • آب یک کاسه
  • نمک یک قاشق چایخوری
  • کنجد برای روی نان به میزان لازم

طرز تهیه نان جو :

آرد، نمک و خمیر ترش را با هم مخلوط کرده و الک می کنیم. سپس آن را روی تخته آشپزی بریزید و در وسط آن شکر، آب و روغن را که از قبل با هم مخلوط کردیم، ریخته و آرام آرام آن را مخلوط می کنیم تا خمیر یک دست بدست بیاید. خمیر را به مدت یک ربع ورز دهید سپس آن را داخل یک ظرف که چرب شده بگذارید و روی آن را بپوشانید تا خمیر بعد از یک ساعت دو برابر شود. مجدد خمیر را 10 دقیقه ورز دهید. اکنون به اندازه یک نارنگی کوچک از خمیر را گوله کرده و با فاصله در سینی فر چرب شده بچینید. با برس روی آن ها آب بمالید و با چاقو شکافی روی خمیر ها بزنید و کنجد را بپاشید و یک ربع صبر کنید.

فر را با 400 درجه فارنهایت از قبل روشن کنید و یک کاسه آب را در فر قرار دهید. نان ها را در طبقه وسط فر به مدت 20 تا 25 دقیقه گذاشته تا پخته و روی آن طلایی شود. پس از بیرون آوردن نان ها از فر روی آن ها آب بمالید و در یک دستمال تمیز بپیچید تا نرم بماند، زیرا نان جو خیلی سریع خشک می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

آرد جو را با خواص کاهش علائم آرتریت روماتوئید، کاهش کلسترول بد خون، کمک به کاهش وزن، کنترل قندخون، تقویت استخوان، جلوگیری از سرطان از جمله سرطان سینه، روزه بزرگ، رفع منافذ باز پوست، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. مینا
    16 آذر 1399

    عالی بود حتما تست می کنم

  2. مهدی مج
    7 تیر 1399

    ممنون از آموزش پختن نان جو!
    چرا بجای پلاستیک پیشنهاد نمیکنید ظرف شیشه ای یا سفالی یا چینی یا استیل یا… غیره استفاده شود در طی مراحل پختن؟!
    حتما به خوبی میدانید که تقریبا هر نوع پلاستیک بسیار مضر است بدلیل مواد سرطانزایی که به غذا منتقل میکند بویژه که دستور فرموده اید گرم‌ هم بشود که بسیار بدتر است!! اصلا بهداشتی نیست.
    و‌ بهتر است خودتان هم استفاده نکنید و در دستور پختن نان جوتان هم عمرا ظرف پلاستیکی را با ظرفی دیگر که در بالا نام بردم جایگزین کنید. موفق باشید و تندرست با مصرف نکردن پلاستیک در هرنوع طبخ!

0