topNotif

عدم تعادل و اختلال هورمونی در زنان (علل، علایم و راه های جلوگیری از آن)

1530 بازدید
21 آذر 97
بهاره
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

عدم تعادل و اختلال هورمونی در بدن زنان (علل، علایم و راه های جلوگیری از آن)

تنش بخشی از زندگی کنونی است. این مسئله نه تنها در مردان بلکه در زنان نیز معمول است، شیوه زندگی نامنظم، حجم کاری و زندگی استرس زا سبب تغییر در هورمون ها می شود زیرا، عدم تعادل در هورمون های بدن کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. با توجه به عدم تعادل هورمونی، بسیاری از بیماری های شایع دیگر به غیر از مشکل در قاعدگی وجود دارد.

عدم تعادل و اختلال هورمونی در زنان (علل، علایم و راه های جلوگیری از آن)

عدم تعادل و اختلال هورمونی در زنان (علل، علایم و راه های جلوگیری از آن)

عدم تعادل و اختلال هورمونی در زنان

عدم تعادل هورمونی در بدن زنان تحت تاثیر بسیاری از عوامل، از جمله شیوه زندگی، تغذیه و عدم ورزش، استرس، تنش، احساسات و افزایش سن می باشد. همچنین، میزان کالری در مواد غذایی نامناسب و دیگر مواد غذایی فرآوری شده، بسیار زیاد است. بدن به علت کم بودن مواد مغذی در این غذاها، ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین و سایر مواد ضروری برای بدن را دریافت نمی کند. علاوه بر این، همراه با استفاده از قهوه، چای و نوشیدنی های الکلی و غیره، بسیاری از غدد آدرنالین زنان بسیار فعال شده که بر هورمون ها تاثیر می گذارد. به غیر از این، قرص های ضد بارداری همچنین بر هورمون ها تاثیر می گذارد.

پنج تن از هورمون های ضروری موجود در بدن زنان که سلامت بدن تنها به ماهیت آن ها بستگی دارد شامل استروژن، پروژسترون، کورتیزول، DHS و تستوسترون است. مشکلات برای زنان زمانی اتفاق می افتد که اختلال در این هورمون ها وجود دارد. بنابراین بسیار مهم است که آن ها را متعادل سازید.

بیایید در مورد راه های مقابله با تغییرات هورمونی در بدن زنان یاد بگیریم.

نشانه های عدم تعادل و اختلال هورمونی در بدن زنان

  • خونریزی بیش از حد در طی دوران قاعدگی
  • چرخه نامنظم قاعدگی
  • اختلال در خواب و بی خوابی
  • بی اشتهایی
  • اختلال روانی
  • افزایش ناگهانی وزن
  • تضعیف استخوان
  • عرق کردن بیش از حد در شب
  • احتمال ابتلا به سرطان پستان ناشی از عدم تعادل هورمونی

اثرات عدم تعادل هورمون بر بدن زنان

به علت عدم تعادل هورمونی، خلق و خوی زنان اغلب بدتر می شود و باعث تحریک پذیری می شود. در عین حال، این عدم تعادل می تواند منجر به مشکلات جدی مرتبط با سلامتی مانند آکنه، رشد مو بیش از حد در صورت و بدن، پیری زودرس، اختلال در دوره قاعدگی، روابط جنسی ناموفق و مشکلات در بارداری شود.

 

همچنین بخوانید: چرا برخی خانم ها پر مو هستند !؟

 

اقدامات لازم برای جلوگیری از عدم تعادل هورمون در بدن زنان

از استرس دور بمانید

به علت افسردگی، هورمون نیز نامتعادل می شود. به خصوص به علت عدم تعادل هورمون ها، تحرک پذیری در زنان افزایش می یابد. بنابراین سعی کنید از استرس دور بمانید و برای جلوگیری از عدم تعادل هورمونی فعال باشید. برای این کار می توانید از یوگا و مراقبه استفاده کنید. مصرف غذاهای حاوی امگا 3، کم چربی و فیبردار در برقراری تعادل هورمون ها مفید هستند. بنابراین، مواد غذایی که حاوی این مواد هستند مانند بذر کتان، تخم مرغ، میوه های خشک و مرغ را در رژیم غذایی خود اضافه کنید.

خواب کافی داشته باشید

عدم تعادل در هورمون به دلیل کمبود خواب نیز ایجاد می شود. اگر خواب کافی وجود نداشته باشد، بر میزان هورمون های کورتیزول تاثیر می گذارد. به همین دلیل، پس از یائسگی، زنان به دلیل عدم تعادل هورمونی ممکن است در طول خواب عرق کردن را تجربه کنند. روزانه 7 تا 8 ساعت خواب برای بدن ضروری است.

آب کافی بنوشید

اجازه ندهید که آب بدن شما کاهش یابد. بنابراین، حداقل 8 تا 10 لیوان آب را به طور روزانه مصرف کنید. همچنین، از مصرف چای، قهوه و الکل اجتناب کنید و به جای آن چای سبز یا میوه مصرف کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

دانه رازیانه را با خواص پیشگیری از حوادث قلبی عروقی، کمک به درمان سو هاضمه، درمان سرماخوردگی، سینه پهلو، سنگ و عفونت مجاری ادراری، نفخ، یبوست، اصلاح کمبود استروژن (هورمون زنانه)، افزایش شیر مادران، افزایش میل جنسی، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0