topNotif

علت و رفع بوی بد دهان با روش های خانگی

3554 بازدید
19 آذر 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

آخرین بروزرسانی 27 مهر 1398

با علت و رفع بوی بد دهان آشنا شوید :

بوی بد دهان مشکل ناخوشایند است که بسیاری از افراد از علل و چگونگی رفع آن آگاه نیستند. استمرار و تداوم بوی نامطبوع دهان به معنی خوردن مقدار زیادی پیاز نیست. به گفته پزشکان این بوی نامطبوع می تواند یکی از علائم بیماری لثه باشد. همچنین ممکن است مشکلات مربوط به روده و معده، منشا خروج گازها و بوی نا مطبوع از دهان باشند. شناسایی علت این مشکل در چگونگی درمان آن بسیار ضروری است. حال در ادامه این مقاله با علت و رفع بوی بد دهان آشنا شوید.

علل بوی بد دهان

یکی از علت های مهم بوی بد دهان، مصرف برخی غذاهای بد بو مانند سیر، پیاز، برخی انواع پنیر و همچنین انواع نوشیدنی های اسیدی می باشد. همچنین، علت اصلی بوی بد دهان چسبیدن لایه نرم و چسبنده ای، متشکل از باکتری های زنده و مرده بر روی دندان و لثه ها است. به این لایه نازک پلاک می گویند. این موجودات از هر لقمه غذایی تغذیه می کنند و زمانی که شما نفس می کشید، باکتری ها هم نفس می کشند و بو انتشار می کنند. بنابراین، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و نزدن مسواک باعث تجمع پلاک ها و باکتری ها در دندان شده و بیماری های لثه و همچنین، بوی ناخوشایند دهان می شوند.

 

علت و رفع بوی بد دهان

علت و رفع بوی بد دهان

 

از دیگر عوامل بوی ناخوشایند دهان، بیماری های دهان و دندان مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه می باشد. علاوه بر این، برخی بیماری هایی مانند سرطان، سل، سیفیلیس، دهیدراسیون (کم شدن آب دهان)، سینوزیت، ذات الریه، گلو درد و سایر عفونت های مربوط به گلودرد مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، عفونت دستگاه تنفسی، دیابت، ریفلاکس مری، عدم تحمل لاکتوز، مصرف برخی داروها، کمبود عنصر روی در بدن، برخی از بیماری های معده و سایر دستگاه های گوارشی و برخی بیماری های کلیوی و کبد، می توانند سبب بوی بد دهان شود. دلایل مختلف دیگری مانند کشیدن سیگار، مصرف الکل و خوردن مقادیر زیادی ویتامین ها، ممکن است منجر به ظهور این مشکل در دهان شود.

روش های رفع بوی بد دهان

اگربوی ناخوشایند دهان به علت بیماری یا مشکل پزشکی نباشد، انجام اقدامات زیر می تواند به رفع بوی بد دهان کمک کند. این اقدامات عبارتند از:

اجتناب از مصرف برخی غذاها

پیاز، فلفل تند و سیر، گوشت پخته شده حاضری، پنیر های فرانسوی یا رکفورت (این پنیر، بافتی ترد و مرطوب دارد و طعم آن به دلیل وجود مخمرهای علف‌های خاصی که بر شیر گوسفند تاثیرگذار هستند، شیرین، معطر و تیز است)، از مواردی هستند که نباید در مواقع ضروری که ترس از بوی بد دهان دارید، مصرف کنید، زیرا تمایل به ماندن در بدن و انتشار مجدد دارند و بوی آن ها بسته به اینکه چند بار مسواک بزنید تا 24 ساعت در دهان باقی می ماند.

همچنین تن ماهی بوی نامطبوع و ماندگار و گوشت های آماده هم تا مدتی پس از مصرف، چربی از خود به جا می گذارند و تولید بوی بد می کنند. قهوه، آبجو، شراب، در صدر نوشیدنی های آزار دهنده قرار دارند و به پلاک موجود در دهان می چسبند و به سیستم هاضمه شما نفوذ کرده و ایجاد بوی بد می کنند. در نتیجه اجتناب از مصرف مواد غذایی فوق می تواند به پیشگیری و درمان بوی ناخوشایند کمک کند.

 

همچنین بخوانید:  سلامت دهان و دندان به روش سنتی

 

مسواک زدن

بعضی از بوها بطور موقت یا دائم با مسواک زدن بلافاصله پس از غذا قابل حذف اند، بنابراین بعد از هر وعده غذایی با مسواک زدن پلاک ها از بین می روند. هنگامی که مسواک زدن برایتان مقدور نیست، نخ دندان کنید و یا با آب، دهان را آبکشی کنید تا مانده غذا از دهان خارج شود. به زبان هم اهمیت دهید زبان زیر میکروسکوپ مانند جنگلی از قارچ هاست و زیر کلاهک این قارچ ها جایگاهی برای باکتری و مواد ریز غذایی می شود. با مسواک زدن اجازه ندهید این مواد روی زبان بمانند و تولید بو کنند.

نخ دندان

مواد زاید بین دندان ها فاسد می شود و باکتری و بوی نامطبوع تولید می کند، بنابراین هنگام مسواک کردن، همزمان از نخ دندان هم استفاده کنید. جویدن آدامس یا قرص نعنا هم برای از بین بردن موقت بوی نامطبوع دهان مفید است.

درمان های گیاهی جهت رفع بوی بد دهان

  • برای از بین بردن بوی ناخوشایند دهان، مصطکی را جویده و پس از آن دندان ها را با سعد مسواک نمایید.
  • مقدار مساوی از سوسن، برگ سیب، مرزنجوش و نعنا خشک را بجوشانید. سپس، آن را صاف کرده و در دهان را با آن بشویید.
  • مقداری مصطکی، میخک، بسباسه و جوز هندی را با هم مخلوط و نرم آسیاب کنید. سپس، مقداری گلاب به آن افزوده و به صورت قرص کوچک در آورده و روزانه زیر زبان خود قرار دهید.
  • میزان مساوی از مورد، صندل، پوست نارنج و مزرنجوش را آسیاب کرده و با گلاب مخلوط کنید. سپس، از این ترکیب به عنوان دهان شویه استفاده کنید.
  • از گیاهانی مانند میخک، رازیانه، تخم بادیان رومی به عنوان یک خوشبو کننده گیاهی بعد از غذا استفاده کنید.
  • با محلول های دهان شویه نعنا، آویشن، یا اوکالیتپوس دهان را خوشبو کنید. این کار علاوه بر خوشبو کردن دهان، برای از بین بردن بوی دهان توسط باکتری ها، مفید است.

توجه: چنانچه بوی ناخوشایند دهان بدون هیچ علت مشخصی بیش از 24 ساعت ادامه یابد، به پزشک مراجعه نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل میخک را با خواص بادشکن، ضد قی، مقوی معده و ضد آشفتگی و تهوع، تب بر، کرم کش، قاعده آور، مقوی، تسکین دهنده درد دندان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0