topNotif

عوارض مصرف نوشابه های گازدار

2549 بازدید
18 آبان 97
بهاره
,

عوارض مصرف نوشابه های گازدار

نوشیدن یک لیوان نوشابه گازدار مضر نیست، اما یک قوطی نوشابه در روز قطعا مضر است. اگر شما نیز عادت مصرف یک قوطی نوشابه را در یک روز گرم دارید، پس منتظر اتفاقات ناگواری برای بدن خود باشید. اثرات مصرف بی رویه نوشابه فراتر از افزایش وزن و چاقی است. نوشابه می تواند منجر به دیابت، آسم، بیماری قلبی، کبد، بیماری کلیه، از دست دادن استخوان، پوسیدگی دندان و سرطان شود.

عوارض مصرف نوشابه های گازدار

عوارض مصرف نوشابه های گازدار

هر نوشیدنی یا فرآورده هایی که در آن ممکن است از مواد تشکیل دهنده مشابه نوشابه چون شیرین کننده های مصنوعی، آب گازدار، انواع اسانس ها و غیره استفاده شود، می تواند اثرات فوق العاده بدی بر بدن داشته باشند. برچسب بدون میوه به طرز عجیبی به ما می گوید که محتوای غذایی این نوشیدنی صفر است. نگران کننده تر از ارزش غذایی بالا، سطح بالایی از مواد تشکیل دهنده ناسالم در نوشابه است که سلامت بدن را در معرض خطر قرار می دهد.

افزایش خطر ابتلا به چاقی در کودکان

از آنجایی که این نوشیدنی های شیرین کودکان را اغوا می کنند (اغلب جایگزین غذاهای سالم)، آنها در معرض خطر بیشتری هستند. همانطور که مطالعات نشان می دهد کاهش مصرف نوشیدنی های گازدار می تواند به طور قابل توجهی باعث کاهش چاقی کودکان و نوجوانان شود. با توجه به اینکه بسیاری از این نوشیدنی ها فاقد ارزش غذایی هستند، آن ها در رژیم غذایی کودکان جای ندارند. کافئین موجود در بسیاری از آن ها می تواند اثرات غذاهای مغذی مانند شیر، در بدن کودکان نابود کند.

منجر به پوکی استخوان و شکستگی استخوان می شود

اسید فسفریک یک افزودنی غذایی است که به نوشابه ها اضافه شده است تا به آنها عطر و طعم دهد. همچنین به مهار رشد میکروارگانیسم ها در محیط غنی از قند منجر شود. فسفات بیش از حد در خون می تواند با سوخت و ساز کلسیم مناسب برای استخوان های سالم ضروری مداخله کند. کافئین همچنین می تواند جذب مواد معدنی را مختل کند. بر اساس یک مطالعه، مصرف روزانه نوشابه به دلیل عدم تعادل در نسبت کلسیم و فسفات، سبب پوکی استخوان و افزایش خطر شکستگی های استخوانی در زنان مسن می شود.

افزایش خطر ابتلا به دیابت و سندرم متابولیک

سطح قند بالا در نوشیدنی های گازدار و نوشابه باعث افزایش سریع سطح قند خون شده، و برای سیر ماندن شما به مدت طولانی هیچ کمکی نمی کند. در نتیجه بدن شما گرسنگی و خستگی را تجربه می کند و یک چرخه معیوب ایجاد می کند که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به میزان 26% افزایش می دهد. بر خلاف آنچه که برای نوشابه های بدون قند یا رژیمی تبلیغ می شود، آن ها نیز باعث دیابت و اضافه وزن می شوند.

محققان معتقدند که بدن شیرین کننده های مصنوعی در سدیم را مانند شکر نرمال نمی پذیرند و شما در نتیجه شکر بیشتری دریافت می کنید. به علاوه، آسپارتام یک شیرین کننده مصنوعی است که از دهه 1980 تحت مطالعه قرار گرفته است. اگر چه کارشناسان در حال حاضر آن را بی ضرر اعلام کرده اند، اما آسپارتام در برخی مطالعات حیوانی در زمینه سرطان دخالت دارد. شیرین کننده های مصنوعی مانند سوربیتول نیز ممکن است باعث سندرم روده تحریک پذیر شود.

افزایش خطر بیماری قلبی

چاقی، سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 که همه آنها با مصرف نوشابه های شیرین و گازدار بیشتر می شود، همه نشانگر بیماری های قلبی عروقی هستند. هنگامی که مواد ناسالم و شکر بیش از حد مصرف می کنید، شانس کمتری برای خوردن میوه ها و سبزیجات غنی از مواد مغذی و فیبر وجود دارد. این می تواند منجر به عدم تعادل در چربی ها و مشکلات قلب شود. در مطالعات انجام شده، مردانی که به طور منظم نوشیدنی های گازدار چون نوشابه مصرف می کردند 20٪ بیشتر در معرض خطر ابتلا به حمله قلبی بودند.

عوارض مصرف نوشابه های گازدار

عوارض مصرف نوشابه های گازدار

اختلال در خواب

کافئین موجود در برخی نوشابه ها بسیار اعتیاد آور است و با افزایش تولید آدرنالین به عنوان یک محرک عمل می کند. مصرف بیش از حد کافئین، می تواند خواب و هضم غذا را مختل کند. این مسئله به خصوص باید برای کودکان در نظر گرفته شود چرا که، محدودیت روزانه کافئین برای بچه ها 45 میلی گرم است که این مقدار فقط با خوردن یک قوطی نوشابه تامین می شود. بنابراین، مصرف بیش از حد آن آسیب های جبران ناپذیری ایجاد می کند.

باعث فرسایش دندان می شود

قند بالا در نوشابه می تواند لبخند را از روی لبانتان پاک کند. این قند زمانی که توسط باکتری در دهان عمل می کند، به اسید تبدیل می شود و این اسید، مینای دندان را تحریک کرده و آن را تضعیف می کند. کودکان و نوجوانان به علت مینای ضعیف دندان، نسبت به بقیه سنین در معرض پوسیدگی دندان شدیدتری قرار می گیرند.

علاوه بر قند، نوشابه ها حاوی اسید سیتریک و اسید فسفریک به عنوان نگهدارنده هستند که این گاهی اوقات می تواند بسیار اسیدی باشد. همانطور که در یک مطالعه مشخص شد، نوع خاصی از کولا دارای اسیدهایی است که می توانند روی مینای دندان، درست از لحظه ای که دندان ها رشد می کنند، پوشانده شوند.

 

همچنین بخوانید: عوارض ناشی از مصرف قند و شکر

 

می تواند ناراحتی کلیه را ایجاد کند

در مطالعه ای که بر روی 465 بیمار مبتلا به بیماری مزمن کلیه و 467 فرد سالم انجام شد، مشخص شد که نوشیدن روزانه 2 عدد نوشابه قوطی، خطر بیماری کلیوی را 2 برابر افزایش می دهد. این به دلیل وجود اسید فسفریک در نوشابه است که باعث اختلالات ادراری، سنگ کلیه و بیماری کلیوی می شود.

ابتلا به بیماری کبد چرب را افزایش می دهد

شیرین کننده های معمولی که در نوشابه ها استفاده می شود شربت ذرت فروکتوز (HFCS) است که از نشاسته ذرت ساخته شده است. بر خلاف گلوکز که می تواند توسط سلول های بدن شکسته شود، فروکتوز تنها می تواند توسط کبد پردازش شود. در اثر مصرف بیش از حد نوشابه، بیماری کبد چرب ایجاد می شود. علاوه بر آن، با کلسترول بالا و فشار خون بالا نیز همراه است.

بروز آسم و اختلال ریوی مزمن

نوشیدن بیش از 500 میلی لیتر (16 اونس) در روز باعث ایجاد حساسیت در سیستم تنفسی، آسم و اختلال ریوی مزمن می شود. محققان بر این باور بودند که عوامل متعددی در این زمینه وجود دارد. مقدار بالای قند در آب می تواند آلرژی را در راه های تنفسی ایجاد کند و موجب التهاب شود. نگهدارنده هایی مانند نیتریت، سولفیت ها و بنزوات سدیم می توانند این علائم را بدتر کنند. فتالات در بطری های نوشابه نیز با آسم مرتبط است.

افزایش خطر سرطان

رنگ های اضافی و نگهدارنده ها در نوشابه و دیگر مواد گازدار مشکل آفرین هستند و این مشکل از بدترین نوع است. طی آزمایشات انجام شده، برخی از این رنگ ها، سرطان زا هستند و باعث باعث سرطان تیروئید ریه و کبد می شوند. همچنین در نوشیدنی های نارنجی طعم دار که به ویتامین ث معروف هستند در واقع رنگ هایی استفاده می کنند که منجر به سرطان شده و به مغز استخوان آسیب می رسانند.

همچنین برای بسته بندی نوشیدنی های از مواد پلاستیکی و قوطی های آلومینیوم استفاده می شود که حاوی مواد شیمیایی مانند بیسفنول (BPA) است، که این ماده سرطان زا است. همچنین باعث تخریب هورمون ها و افزایش فشار خون می شود.

در آخر توصیه ما به شما این است که تا حد امکان از مصرف بی رویه نوشابه و نوشیدنی های گازدار اجتناب کنید و آب آشامیدنی معمولی و آب میوه های طبیعی را جایگزین آن ها کنید. این مسئله به ویژه برای کودکان در حال رشد از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون کبد را با خواص درمان نارسایی کبدی، خنک کننده بدن، رفع بیماری های کبدی، کنترل چربی کبد، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0