topNotif

فواید و مضرات آنتی بیوتیک ها

5181 بازدید
12 اسفند 96
آلاله
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

آنتی بوتیک ها دوست یا دشمن بدن هستند؟

شاید شما کودکانی دارید که وقتی اولین علائم سرماخوردگی در آن ها بروز می کند، باید چای توت بنوشند. ممکن است هنگام سرفه کردن از آب پیاز با شکر و یا داروهای خانگی مشابه برای درمان بیماری استفاده کنید. تا پیش از کشف آنتی بیوتیک ها و سایر مواد شیمیایی، داروهایی طبیعی و گیاهی مصرف می شدند. از دیدگاه علم پزشکی تولیدات شیمیایی و داروهای شیمیایی یک پیشرفت بزرگ هستند. به دلیل اینکه :

  • باکتری ها را از بین می برند
  • تب را پایین می آورند
  • التهاب مزمن را کنترل می کنند
  • دردها را تسکین می دهند

اما برای سیستم دفاعی مضر است. بسیاری از این داروها ساختمان و مسیر طبیعی سیستم دفاعی بدن را از بین می برند و در پی تضعیف این سیستم، نیروهای دفاعی بدن برای مدت طولانی ضعیف می ماند.

بلایی که آنتی بیوتیک بر سر سلامت شما می آورد !

حقیقت آن است که آنتی بیوتیـک ها بسیاری از باکتری ها را از بین می برند، اما تاثیراتی هم بر سیستم دفاعی دارند، آنتی بیوتیک ها مانع فعالیت گلبول های سفید بعد از بیماری می شوند و تعداد باکتری ها را کم می کنند که این امر سیستم دفاعی را به خطر می اندازد، ولی در هر صورت تب را کنترل می کنند. در این حال شما فکر می کنید بهبود پیدا کرده اید، در حالی که هنوز سیستم دفاعی بدن شما بهبود نیافته و نیاز به آرامش دارد.

زمانی نشانه های بهبودی نمایان می شود که بیمار دوباره به زندگی عادی برگردد، فعالیت های قبلی خود را از سر گیرد و سیستم دفاعی آن دوباره سالم شود. ولی بعد از چهار تا پنج هفته، بیماری به صورت سرماخوردگی یا به صورت های دیگر دوباره برمی گردند. در این شرایط ممکن است به عفونت گلو یا عفونت های مزمن دیگر هم دچار شده باشید.

آنتی بیوتیک ها، بعضی از آنتی بادی ها و باکتری های بدن را از بین می برند. در صورت مصرف طولانی و مداوم آن ها، باکتری های روده که در سیستم دفاعی نقش به سزایی دارند، نیز از بین می روند. در همین زمان ویروس ها و باکتری های دیگر شروع به کار می کنند.

 

فواید و مضرات آنتی بیوتیک ها

فواید و مضرات آنتی بیوتیک ها

چه زمانی آنتی بیوتیک مصرف کنیم؟

با وجود آثار جانبی دارو، پزشک نمی تواند در بعضی بیماری ها برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند، برای مثال در مورد گوش درد میانی، التهاب ریه و… در بیماری های جزئی سعی کنید با نظر پزشک از داروهای جایگزین آنتی بیوتیک استفاده کنید. تب بیماری ای نیست که بلافاصله برای درمانش از آنتی بیوتیک استفاده کنید.

آسیب های ناشی از مصرف آنتی بیوتیک

مصرف آنتی بیوتیک در سرماخوردگی بسیار شایع است که تنها مقاومت بدن را در برابر استفاده از دارو بیشتر می کند و درمان شما را به تاخیر می اندازد. دردهای شایع مانند عفونت های تنفسی فوقانی از گلو به بالا، آبریزش بینی یا گلو درد یا سردردهای معمولی نیاز به آنتی بیوتیک ندارند. بهترین درمان در زمان سرماخوردگی یا آنفلوانزا، مصرف زیاد مایعات و تغذیه مناسب است، در مورد کودکان هم نگرانی و وسواس زیادی به خرج ندهید و اجازه دهید در روزهای نخستین بیماری سیستم ایمنی بدنش، سلامت را به او بازگرداند. در بسیاری از موارد تنها بعد از دو یا سه روز، کودک سلامت خود را به دست می آورد.

 

همچنین بخوانید:  چطور سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم

 

مصرف آنتی بیوتیک می تواند به کبد فشار وارد کند، چون باید داروهایی که گوارش می شوند را تجزیه نماید. گیاه خار مریم می تواند با تأثیرات آنتی اکسیدانی خود از کبد محافظت نماید. اگر بدن خود را به استفاده از آنتی بیوتیک عادت دهید، سیستم دفاعی را بد عادت می کنید، به جای این کار، سونا بروید، از داروهای تقویت سیستم دفاعی استفاده کنید و روده خود را تقویت کنید.

چطور نیاز به آنتی بیوتیک را کاهش دهیم؟

برای کاهش خطر ابتلا به عفونت های باکتریایی و همچنین کاهش دفعاتی که مجبور به مصرف آنتی بیوتیک خواهید شد، سیستم ایمنی تان را با تغذیه سالم، ورزش منظم و خواب و استراحت کافی تقویت نمایید، البته یک عامل مهم دیگر برای داشتن سیستم دفاعی قوی، کاهش استرس با استفاده از تکنیک های ریلکسیشن می باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

پولک را با خواص  آنتی بیوتیک، ضد التهاب، ضد باکتری و ضد میکروب، درمان بیماری  سینوزیت، درمان آسم، درمان روماتیسم، بهبود سرماخوردگی، بهبود عفونت ادراری و سوزش ادرار، درمان عفونت داخلی زنان، ضد عفونی کردن دستگاه تنفسی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0