فواید و مضرات صمغ عربی و صمغ فارسی

49723 بازدید
06 اسفند 96
سمانه

با فواید و مضرات صمغ عربی و صمغ فارسی بیشتر آشنا شویم

صمغ عربی :

با نام های آزدوتازی، صمغ آکاسیا، کم عربیک، گم آرابیک، کیکر، برغند، فرط هم گفته می شود. صمغ عربی صمغی است که از شاخه های درختچه ی آکاسیا بر اثر گزش حشرات، یا برخورد شاخه ها در اثر باد و ایجاد خراش در آن ها به طوری که خراش سطحی باشد، از آن جاری می شود. این صمغ در واقع عصاره گیاه است که به صورت طبیعی توسط درخت ترشح می شود و در مجاورت هوا خشک می شود، از نظر رنگ بسته به این که آن صمغ از چه گونه ای از آکاسیا و چه وقت و چه طور گرفته شده باشد، متفاوت است.

ولی هر چه تیره تر و طرف به رنگ قهوه ای باشد، نامرغوب تر و نوع سفید یا سفید مایل به زرد مرغوب تر خواهد بود. قطعات آن به شکل دانه های اشکی و یا تکه های کوچک است و اگر شکسته شود، مقطع آن درخشنده و مخطط با خطوط سفید می باشد و در آب کاملا حل می شود و محلول چسبناک ایجاد می کند. مصارف صنعتی صمغ عربی بسیار است؛ در تهیه آهار پارچه ها، در کاغذ سازی، تهیه چسب، مرکب و غیره مداخله دارد.

فواید و مضرات صمغ عربی و صمغ فارسی

فواید و مضرات صمغ عربی و صمغ فارسی

خواص درمانی صمغ عربی :

از نظر گرمی معتدل و ضمنا خشک می باشد ولی فقط جالینوس آن را گرم و خشک ذکر کرده است. دارای خواص مرطوب کنندگی، آنتی بیوتیکی و حفاظت کنندگی می باشد، که سبب تسریع در فرآیند التیام و بهبود بافت های تحت درمان این دارو می گردد. نرم کننده سینه و خلط آور، نیکو کننده رنگ رخساره، مقوی معده و روده می باشد، برای رفع اسهال و التهاب و ناراحتی روده ها مفید است، به این منظور ده تا پانزده گرم آن را با آب گرم مخلوط کنید و میل کنید.

اگر آن را با روغن گل سرخ تفت دهید و بخورید و یا روزی پنج گرم از آن را نرم بکوبید و با سی گرم روغن تازه گاو مخلوط کرده و بخورید و این کار را سه تا هفت روز ادامه دهید، برای قطع کردن خون روی از سینه، ریه و سایر اعضا مفید است (به استثنای خون روی از رحم و بواسیر).

اگر آن را در دهان قرار دهید و آب حاصل از آن را کم کم فرو دهید، مانع ریختن مواد نزله و زکام به سینه خواهد شد، حدت داروهای گرم خورده شده را رفع می کند، برای تسکین سرفه و درد سینه، زخم ها و خراش های ریه، خشونت حلق، قصبه ریه و صاف کردن صدا نافع است.

دیگر خواص صمغ عربی که بد نیست با آن آشنا شویم :

اگر کوبیده آن را با سفیده تخم مرغ مخلوط کنید و به محل سوختگی از آتش و یا شقاق سر پستان بمالید، التیام دهنده است، برای برطرف کردن در هم رفتگی یا چین و چروک پوست صورت، هر روز یک مثقال از کوبیده آن را با آب هویج مخلوط کنید و بر صورت بمالید و پس از پانزده دقیقه صورت را با آب گرم شست و شو دهید. برای درمان حیض شدن بیش از حد معمول گرد آن را با سورمه مخلوط کنید و به صورت شیاف در آورید و شب ها داخل رحم بگذارید. پودر صمغ عربی مخلوط شده با زرده تخم مرغ، آب ولرم و آب خیار به صورت ماسک برای رفع چین و چروک پوست مفید است.

تذکر : صمغ عربی برای مثانه و بواسیر مضر است. مصلح آن کتیرا است.

 

همچنین بخوانید:  معرفی گیاه وشا و خواص درمانی آن

 

صمغ فارسی :

با نام های انگوم، جد، زدو، ازدو، جدو، صمغ قراصیا هم گفته می شود و صمغ آلو، صمغ آلوچه یا گوجه، صمغ زرد آلو، صمغ هلو، صمغ گیلاس، صمغ آلبالو، صمغ قراصیا را صمغ فارسی می نامند. انواع درختان نام برده صمغ فارسی ترشح می کنند، که رنگ آن ها سفید یا زرد تیره است، تفاوتشان با صمغ عربی در این است که در آب سرد حل نمی شوند.

خواص درمانی صمغ فارسی :

دارای طبیعت گرم و خشک است و کوبیده شده آن اشتها را تحریک می کند، اخلاط لزج را قطع می نماید، برای رفع خشونت قصبه ریه نافع است، سنگ مثانه را خرد می کند، سرفه را تسکین می دهد. اگر هم در آب جوش حل کنید و به پوست بمالید، پاک کننده و جلا دهنده است و مالیدن آن برای افزایش دید چشم و رفع خارش و جرب پلک چشم مفید است. برای رفع جوش بدن اطفال آن را در سرکه حل کنید و بر بدن آن ها بمالید، نافع است. برای درمان سرفه های مزمن، هر بار پنج گرم از آن را نرم بسایید و با آب بخورید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

صمغ عربی را با خواص مقوی معده و روده، رفع درد سینه، درمان سرفه، درمان زخم ها و خراش های ریه، صاف کننده صدا، درمان التهاب لثه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

14
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. کوروش داریوش زاده
    13 آبان 1402

    خخخخخ🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣صمغ فارصی خخخخخخ هم کلمه ای صمغ عربی هستش هم خوده کلمه ای فارص عربی هستش .پس میشه همون صمغ عربی دیگه .نویسنده ای بیسواد🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    • عطارک
      14 آبان 1402

      عرض ادب و احترام

      همانطور که در مقاله ذکر شده است، منشا صمغ عربی و صمغ فارسی متفاوت است و از نظر ظاهر و خواص با یکدیگر متفاوت هستند.
      همچنین نام های دیگر آن نیز در مقاله آورده شده است.

      شاد و پیروز باشید

  2. اکبری
    29 بهمن 1399

    مصرف زدو در بارداری؟ منعی داره یا نه !

  3. ali
    15 آذر 1399

    ممنونم به خاطر مطالب مفید و کاربردی که داخل سایت هست

    • حسین
      23 اسفند 1401

      متشکرم

  4. مینا
    9 مهر 1399

    سلام
    از محصولات و سایت خوبتون خیلی تشکر میکنم

  5. صمغ عربی
    7 مهر 1399

    از آشنایی با سایت و دیدن مقاله شما بسیار خوشحال و بسیار متشکرم

  6. هادی
    8 مهر 1397

    سلام آیا برای درمان دررفتگی یا شکستی نیز موثر است؟ چطور مصرف شود؟
    مصرف آن با جویدن و خوردن موردی ندارد؟

  7. Sattar
    4 فروردین 1397

    سلام چطور میتونم صمغ عربیو ذوب کنم چون باید اونو با روغن نارگیل و موم و وازلین ترکیب کنم
    به چه روشی میتونم اونو در این روغن ها حل کنم

    • عطارک
      5 فروردین 1397

      درود بر شما
      اگر با روغن گرم ترکیب کنید و روی حرارت غیر مستقیم گذاشته شود به مرور حالت ژله ایی و روان پیدا خواهد کرد.

      موفق باشید.

      • Sattar
        7 فروردین 1397

        سپاس از راهنمایی شما

        • عطارک
          7 فروردین 1397

          در خدمت هستیم

    • فرزاد
      11 دی 1402

      عربی دودش شیرین هست یا فارسی من میخام دود کنم

      • عطارک
        11 دی 1402

        عرض ادب و احترام

        منظور شما از دود شیرین اگر همان معمولی باشد٬‌ هردو معمولی هستند.

0