topNotif

7 خاصیت قابل توجه قره قات که تاکنون نمی دانستید

3708 بازدید
28 دی 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 10 اسفند 1400

7 خاصیت قابل توجه قره قات که تاکنون نمی دانستید

قره قات یا قره قاط گیاهی است درختچه ای، به بلندی حدود دو متر، برگ های آن تقریبا بدون دم برگ، بیضی شکل، نوک تیز و به طول سه تا هشت سانتی متر. گل های آن استکانی به رنگ سفید مایل به سبز یا صورتی است و میوه ی آن به رنگ ارغوانی مایل به سیاه می باشد. این درختچه در جنگل های شمال ایران در طالش، فومن، کلاردشت، لاجیم دیده شده است، در قفقاز نیز می روید. گونه های دیگری از این درخت وجود دارد که در مناطق مختلف اروپا، آمریکای شمالی و شمال آفریقا می روید.

قره قات به نام دیگر قراقات، زقال، مورته، قره قاط، قراقاظ، سیاه گیله، سیاه دار نیز شناخته می شود. طبیعت میوه قره قات سرد و خشک است. برای مصارف دارویی میوه رسیده و برگ های آن را جمع می نمایند.

اجزای قابل استفاده قره قات :

معمولا از برگ هایی که روی شاخه های نازا و بدون گل و میوه قرار دارند استفاده می شود و باید دقت کرد تا برگ ها حین جمع آوری له و شکسته نشوند، زیرا در این صورت پس از خشک شدن رنگ قهوه ای به خود می گیرند که ظاهر مطلوبی نخواهد داشت. میوه آن را پس از رسیدن با دست می چینند و به صورت تازه یا خشک شده و یا مربا مصرف می نمایند. این میوه محتوی تانن و مواد قندی، اسید عالی مواد رنگی ویتامین ث و آ می باشد.

با 7 خاصیت قابل توجه قره قات که تاکنون نمی دانستید

با 7 خاصیت قابل توجه قره قات که تاکنون نمی دانستید

خواص گیاه قره قات :

هر روز عصر میوه آن را مثل چای دم کنید و بنوشید یا هر روز یک مثقال از آن را بکوبید و بخورید. فشار خون بالا را درمان می کند، برای رفع دیابت مفید است، برای قطع خون روی از سینه نافع است، برای رفع تورم قولون و رفع اسهال مفید می باشد.

در مورد خستگی چشم که در اثر خواندن و کار کردن در نور کم ایجاد شده باشد و همچنین در نزدیک بینی های شدید و اختلالات مختلف عروقی شبکیه، اثر شفابخش دارد، شب کوری را رفع می کند و در صنعت داروسازی در ترکیبات دارویی مخصوصی به نام آنتوسیانوزید که به همین منظور است مصرف می شود.

از دیگر خواص قره قات رفع مشکلات قاعدگی (دیس منوره) بوده و همچنین این گیاه در درمان آب مروارید نیز موثر است و در ناراحتی های لوله گوارش و ورم مثانه هم مصرف می شود. از خواص قره قات، بهبود فعالیت های مغزی می باشد و از همین رو مصرف آن برای درمان فراموشی و پیشگیری از آلزایمر مفید است.

درمان کننده اختلالات عروقی می باشد و موجب انقباض و افزایش مقاومت و نیز کاهش نفوذ پذیری عروق می گردد. در درمان علایم مربوط به نارسایی وریدی و لنفاوی و خیز (ادم) و اختلالات ناشی از شکستگی مویرگ های جلدی مصرف می گردد. به طور کلی مصرف میوه قره قات به پیشگیری از سرطان و بیمای های قلبی کمک میکند.

چهار تا هشت گرم برگ خشک قره قات را دم کنید و صاف کنید، آن را چهار بار در روز بنوشید، مدر است و در رفع ناراحتی های مزمن مخاطی مثانه و مجرای ادرار مفید می باشد. برای درمان بیماری قند، فشار خون، تورم قولون و اسهال مفید است.

 

همچنین بخوانید:   تره و خواص دارویی آن برای تقویت نیروی جنسی

 

بایدها و نبایدها منع مصرف :

  • مصرف مقادیر درمانی و مقدار زیاد قره قات بایستی با تجویز پزشک صورت گیرد. مصرف میوه قره قات به مقدار معمول در دوران بارداری و شیردهی بلامانع است ولی خوردن ترکیبات دارویی و به ویژه برگ آن توصیه نمی شود.
  • استفاده از ترکیبات دارویی قره قات در بیماران مبتلا به ناراحتی های کبدی و افرادی که از داروهای ضد انعقادی استفاده می کنند، بایستی با احتیاط همراه باشد.
  • مقدار اگزالات موجود در قره قات نسبتا بالا می باشد، از این رو مصرف آن برای افراد با سابقه سنگ کلیه یا سنگ کیسه صفرا ممنوع بوده و این افراد از زیاده روی در مصرف آن باید اجتناب کنند.
  • مصرف مقدار زیاد قره قات ممکن است مشکلات روده ای و معده ای مانند اسهال ایجاد کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

قره قاط را با خواص درمان دیابت و فشار خون بالا ، درمان سندروم قاعدگی، رفع پیری چشم، سهولت دفع و کمک به بیماران مبتلا به بواسیر، پیشگیری از سرطان و آلزایمر، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0