منابع غذایی سرشار از روی و راه های درمان کمبود روی در بدن

2143 بازدید
01 آذر 97
بهاره
,

چه منابع غذایی سرشار از روی هستند؟

“روی” همچون سایر مواد معدنی مانند کلسیم و آهن برای عملکرد بدن ضروری است. روی یا زینک فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد و نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت پوست و بهبود زخم ایفا می کند. بنابراین، بسیار ضروری است که مقدار معینی از روی در رژیم غذایی مصرف شود. البته ممکن است غذاهایی که شما روزانه مصرف می کنید حاوی روی باشد. اما به شما خواهیم گفت که چه غذاهایی منابع سرشار از روی، محسوب می شوند.

 

منابع غذایی سرشار از روی

منابع غذایی سرشار از روی

 

اثرات کمبود روی در بدن

کمبود روی در بدن بسیاری از مشکلات، همچون کاهش سیستم ایمنی بدن، مشکلات پوستی، کاهش بینایی، ریزش مو، خستگی و غیره بوجود می آورد. به گفته متخصصان پزشکی، کمبود روی می تواند احتمال ابتلا به بیمارهای خطرناک مانند دیابت را نیز افزایش دهد.

منابع غذایی سرشار از روی

بادام زمینی

بادام زمینی بهترین منبع روی است. همچنین حاوی آهن، ویتامین ای، منیزیم، پتاسیم، اسید فولیک و فیبر می باشد. همچنین یک آنتی اکسیدان به نام  رسوراترول (Resveratrol) در آن وجود دارد که می تواند از آسیب رادیکال های آزاد محافظت کند. علاوه بر این، چربی امگا 6 در بادام زمینی فراوان یافت می شود، که مسئولیت حفظ و نگهداری سلامت سلول های پوست را بر عهده دارد. همچنین، چربی و کلسترول در مقادیر بسیار کمی در بادام زمینی یافت می شود.

سیر

سیر منبع مناسب و سرشار از روی می باشد. علاوه بر این، با مصرف روزانه سیر تازه بسیاری از مواد مغذی مانند ید، آهن، پتاسیم، کلسیم و منیزیم همراه با ویتامین آ، ب و ث دریافت می شوند. در عین حال سیر، به عنوان یک ضد باکتری و ضد قارچ نیز شناخته شده است.

زرده تخم مرغ

گرچه پزشکان توصیه می کنند که، به دلیل کلسترول بالا در زرده تخم مرغ از خوردن بیش از حد آن اجتناب کنید. اما اگر شما با کمبود روی مواجه هستید زرده تخم مرغ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. علاوه بر این، کلسیم، آهن، فسفر، تیامین، ویتامین ب 6، فولات، ویتامین ب 12 و اسید پنتونی نیز در زرده تخم مرغ یافت می شود.

 

همچنین بخوانید:  مواد معدنی مورد نیاز بدن چیست؟

 

کنجد

روی در مقادیر بسیار زیادی در دانه های کنجد یافت می شود. علاوه بر این، کنجد دارای بسیاری از انواع پروتئین، کلسیم، ویتامین ب و کربوهیدرات ها می باشد. اسید فولیک در کنجد فراوان است. کنجد به عنوان یک منبع اسیدهای چرب اشباع شده باعث می شود که کلسترول بد کاهش و کلسترول خوب افزایش یابد.

قارچ

قارچ نیز به عنوان یک منبع عالی، سرشار از روی، شناخته شده است علاوه بر این، مقدار زیادی از مواد معدنی مفید دیگر مانند پتاسیم، فسفر، کلسیم و پروتئین های مفید یافت می شوند که بدن ما را در برابر بیماری های قلبی و سرطان محافظت می کند.

حبوبات

در این ماده غذایی غنی از پروتئین، روی نیز بسیار فراوان است. برای رفع کمبود روی، مصرف لوبیا یک انتخاب بسیار ایمن است. بنابراین، در رژیم غذایی خود از حبوباتی چون لوبیا، عدس و سویا استفاده کنید. اگر چه پروتئین و روی در حبوبات به فراوانی وجود دارد، اما باید توجه کنید که حبوبات را در مقدار مشخصی مصرف کنید زیرا، مصرف بی رویه آن ها باعث افزایش اضافه وزن می شود.

صدف

صدف یک غذای دریایی بسیار سالم است زیرا انواع مختلفی از مواد معدنی در آن وجود دارد که رایج ترین آن، روی است. علاوه بر روی، ویتامین ب 12، آهن، مس و سلنیوم نیز به فراوان یافت می شود. لازم به ذکر است که به دلیل کلسترول بالا در صدف، باید آن را در مقدار مناسب مصرف کنید.

تخم کتان

این دانه های قهوه ای کوچک سرشار از مواد مغذی هستند. علاوه بر اسیدهای چرب امگا 3 در تخم کتان، روی نیز به فراوانی در آن یافت می شود، که در حفظ سلامت بدن مفید است. همچنین تخم کتان شامل کلسیم، آهن، ویتامین ب و ویتامین ای می باشد. این دانه ها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. خوردن این دانه ها برای بیماران مبتلا به آسم بسیار مفید است. همچنین، تخم کتان حاوی خواص ضدالتهابی و ضد سرطانی نیز می باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق بیدکاسنی را با خواص تب بر، رفع بی خوابی های ناشی از ضعف اعصاب، تقویت معده، اشتهاآور، تصفیه خون، سفیدکننده پوست، درمان کم خونی، تقویت کبد، درمان بیماری های مزمن پوستی، می توانید از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

 
توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0