topNotif

نکاتی مفید راجع به عدس و معرفی خواص و مضرات آن

3350 بازدید
22 شهریور 96
عطارک
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400
آخرین به روزرسانی 23 دی 1398

نکاتی مفید راجع به عدس

عدس گیاهی است علفی و یکساله که ارتفاع آن کمتر از 30 سانتی متر است و به منظور استفاده از دانه آن، پرورش داده می شود، طبیعت آن معتدل است و برگ های آن دارای 6 تا 14 برگچه می باشد که در انتهای آن پیچک قرار دارد. گل های عدس  سفید رنگ  با رگه هایی به رنگ  بنفش است. عدس متعلق به خانواده حبوبات است و شبیه به یک لوبیا ریز است، میوه آن غلاف کوچکی است که در هر یک از آنها 2 تا 3 عدس وجود دارد.

عدس سه نوع است، عدسی که دانه آن گرد و نسبتا درشت است و رنگ آن سبز است و عدس ریز یا عدس قرمز که دانه های آن ریز و به رنگ نارنجی تا قرمز می باشد. نوع سوم قهوه ای یا سیاه رنگ است. عدس یکی از مهمترین انواع حبوبات است که دارای ارزش غذایی بالایی است. از نظر علمی (Lens exculenta) نامیده می شود و در بسیاری از مناطق جهان از جمله ایالات متحده و ترکیه کشت می شود. اغلب از عدس برای تهیه غذاها (عدس پلو، عدسی و…) استفاده می شود، در ادامه نکاتی مفید راجع به عدس ارائه داده می شود. با ما همراه باشید؛

 

نکاتی مفید راجع به عدس

نکاتی مفید راجع به عدس

 

عدس منبع طبیعی مواد غذایی

عدس حاوی ویتامین های آ، ب1، ب2، ب6، ث و مواد معدنی آهن، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر و همچنین موادی نظیر هیدرات دو کربن، چربی، آب، آلبومین و کمی سلولز و منبع خوبی برای مس، تیامین (ویتامین ب1) و پتاسیم است. همچنین عدس منبع بسیار عالی برای مولیبدون، فولات، فیبر غذایی، تریپتوفان و منگنز می باشد.

خواص عدس

عدس دارای اثر نشاط بخش، ضد لاغری، نرم و لطیف کننده پوست، تقویت حافظه، قلیایی کننده خون و ضدعفونی کننده می باشد. این میوه خشک به خاطر داشتن کلسیم در تقویت عضله قلب، استخوان ها و لثه ها و به دلیل دارا بودن فسفر در کنار کلسیم در رشد و نمو، تقویت عضلات، افزایش سلول های مغز و حافظه کودکان اثر نیکویی داشته و تامین کننده تندرستی می باشد.

این خوراکی به مقدار قابل توجهی آلبومین دارد بنابراین می تواند جایگزین خوبی برای مواد گوشتی و آلبومینی باشد و نظر باینکه مقدار سلولز آن کم می باشد دستگاه گوارش به آسانی آن را هضم کرده و به خوبی جذب بدن می کند.

عدس به علت داشتن ماده معدنی آهن در سوخت و ساز بدن و تولید خون تازه نقش دارد و از این جهت برای افراد مبتلا به کم خونی اثر نیروبخش داشته و همچنین برای اشخاصی که در دوره نقاهت به سر می برند اثر شفابخشی دارد.

عدس منبع غنی ویتامین ب3 است که برای بهبود هضم و تقویت سیستم های عصبی ضروری است. علاوه بر این، این ویتامین به تحریک متابولیسم کمک می کند به این معنا که بیشتر سموم و مواد مضر را از بدن خارج می کند. عدس به علت داشتن اکثر ویتامین های گروه ب دارای ارزش غذایی و حیاتی بسیار زیادی بوده و داروی خوبی برای اعصاب می باشد و علاوه بر این می تواند اشتها کودکان را تحریک کرده و در نهایت به رشد و نمو آن ها کمک کند.

برای افراد مسن و کهنسال نیز خوراکی نیروبخش و نشاط آور محسوب می شود، زیرا به علت داشتن مواد معدنی مفید میزان قلیائیت بدن را بالا برده و به تعادل یون های بدن کمک می کند و در نتیجه موجب حفظ و تامین تندرستی سالمندان می گردد. خوردن عدس برای اشخاصی که به ناراحتی هایی از قبیل: سرفه، سوزش ادرار، پیچش روده، راشیتیسم، کم خونی، کم وزنی، ضعف حافظه، التهاب خارجی و سطحی پوست، جوش درون دهان و خارش پوستی مبتلا می باشند اثر نافعی دارد.

 

همچنین بخوانید:  دستور پخت عدسی خوشمزه و آسان

 

خواص عدس برای مو

این گیاه حاوی یک گروه منحصر به فرد از عناصر معدنی به ویژه روی است که به تغذیه مو و افزایش درخشش مو کمک می کند. همچنین همان طور که اشاره کردم عدس سرشار از ویتامین ها و پروتئین است که فولیکول های مو را تغذیه می کند و به رشد مو کمک می کند.

طب سنتی و عدس

  • از ضماد عدس (پخته) جهت درمان عفونت های جلدی (خصوصا ویروسی) استفاد ه شده است.
  • غرغره آب عدس پخته شده برای رفع زخم های دهان، گلودرد و دیفتری مفید است.
  • درمان سو هاضمه و نفخ شکم (عدس همراه سرکه)
  • اگرچه عدس حاوی مقادیر نسبتا زیادی پورین است و بهتر است مبتلایان به نقرس مصرف آن را محدود کنند ولی مطالعات نشان داده اند که پروتئین پورین با منشا گیاهی تاثیر منفی در روند بیماری نقرس ندارد.
  • چنانچه عدس سوخته شده را بر پای پلکی که به استرخا (سستی) مبتلا شده بگذارند حالت سستی و استرخا را برطرف می نماید.
  •  اگر با عدس سوخته شده دندان ها را بشویند، دندان ها را سفید می کند و جرم دندان را از بین می برد.
  • در زنان چنانچه خون عادت ماهانه از حالت طبیعی بیشتر باشد برای قطع آن اگر مقداری عدس پوست گرفته را در مقداری سرکه پخته و میل کنند خون عادت قطع می گردد.

مضرات عدس

خوردن عدس به مقدار زیاد صلاح نیست چون عدس غذائی ست دیر هضم و نفاخ و قابض و سرعت جریان خون را کم و خاصیت ارتجاعی دیواره مویرگ ها را نیز کم می نماید. و از این جهت افرادی که یبوست یا نفخ شکم و یا نارسائی عروق قلبی مبتلا هستند بهتر است از مصرف زیاد آن اجتناب نمایند و بخصوص هنگام یکه با غذاهای سرخ کرده و یا با ماهی خورده می شود دیر هضم می گردد.

اشخاصی که به بیماری هایی مانند : ضعف کبد و اعصاب، آترومی، تصلب شرایین، فشار خون، یبوست، کلسترول، صرع، فتق، زخم روده، کولیت، اسید اوریک، نقرس، سخت ادراری، دیابت، بواسیر و قطع عادت ماهانه مبتلا می باشند در مصرف عدس باید احتیاط نمایند و حتی در بعضی از موارد مذکور پرهیز کامل کنند. برای کاهش ضرر آن توصیه شده است که عدس را با سرکه و یا مواد قندی مثل کشمش و خرما میل نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عدس را با خواص تنظیم قندخون، درمان کم خونی، تنظیم دستگاه گوارش، بهبود سلامت قلب، کمک به کاهش وزن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

3
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0