همه چیز درباره سردردها و نحوه درمانشان

2770 بازدید
01 اردیبهشت 97
سمانه

همه چیز درباره سردردها و نحوه درمانشان

در این مطلب به علل بروز سردردها و عوامل کاهش دهنده آن ها و درمان سردردهای مختلفی همچون میگرن، سردردهای خوشه ای، سردرد های تنشی و … پرداخته ام، با مطالعه این مطلب به خیلی از سوالات خود در باب سردردها و انواع و علل ایجادشان خواهید رسید.

علل بروز سردرد ها !

علل مختلف بسیاری برای بروز انواع سردرد ها وجود دارد که محل درد و شدت درد در آن ها متفاوت می باشد. از هر چهار سردردی که در افراد ایجاد می شود سه سردرد به علت فشارها و کشیدگی هایی است که در عضلات گردن و جمجمه به وجود می آید. به این نوع سردردها اصطلاحا سردرد های تنشی گفته می شود. این سردرد ها به طور مکرر در افراد رخ می دهند و به صورت درد متوسطی در هر دو طرف سر ایجاد می شوند. سایر انواع سردردها مثل سردرد میگرن و سردردهای خوشه ای دارای علل مختلف دیگری هستند.

تعداد اندکی از سردردها دارای یک علت زمینه ای وخیم و جدی می باشند که نیاز به توجهات فوری پزشکی دارند. برای مثال بروز یک سردرد شدید ممکن است نشانه ای از مبتلا شدن به بیماری مننژیت، غشا پوشاننده مغز و نخاع دچار التهاب می شود. همچنین ممکن است علت بروز یک سردرد شدید، خونریزی ساب آراکنوئید باشد که در این وضعیت، خونریزی در بین غشاهایی که مغز را پوشانده اند ایجاد می گردد. در یک فرد سالخورده سردردی که همراه با درد یا حساس شدن پوست سر و یا گیجگاه باشد ممکن است بخاطر بیماری التهاب شریان گیجگاهی ایجاد شده باشد. گاهی اوقات سردردها بخاطر مصرف طولانی مدت داروهای مسکن قوی نیز ممکن است رخ دهند.

نکته : اگر شما دچار سردرد شدیدی شده اید که بیش از 24 ساعت طول کشیده است و یا این که همراه با علایم دیگری مثل اختلالات بینایی یا استفراغ می باشد شما باید بدون معطلی به پزشک مراجعه نمایید.

نحوه درمان سردرد !

پزشک بیمار مبتلا به سردرد را باید به طور کامل معاینه نماید. اگر به نظر برسد که علت سردرد شما بخاطر مشکلات و بیماری های زمینه ای می باشد، ممکن است نیاز باشد که بررسی ها و آزمایش هایی مثل انجام سی تی اسکن (CTscan) و یا ام آر آی (MRI) از مغز انجام دهید. درمان بر اساس نوع و علت ایجاد کننده سردرد انجام می شود. سردرد های تنشی معمولا با انجام استراحت و مصرف داروهای مسکن بر طرف می شوند. سردرد های میگرنی و سردرد های خوشه ای را می توان با تجویز داروهای خاصی مثل داروهای تریپتان درمان نمود.

همه چیز درباره سردردها و نحوه درمانشان

همه چیز درباره سردردها و نحوه درمانشان

سردرد های تنشی !

سردرد های تنشی اغلب بر اثر استرس و یا قرار گرفتن در یک وضعیت بد که باعث سفت شدن عضلات سر و گردن می شوند ایجاد می گردند. سردرد های تنشی معمولا فقط چند ساعت طول می کشند اما بعضی از افراد ممکن است دچار سردرد های تنشی شوند که چند روز و یا چند هفته باقی بماند. سردرد های تنشی عود کننده اغلب در افرادی که دچار افسردگی هستند و یا اینکه بخاطر مشکلاتی که در محل کار یا خانه دارند دچار استرس های دائمی هستند بیشتر بروز می کند. سردرد های تنشی اغلب در محیط های پر سر و صدا، گرم و شلوغ بدتر می شوند. این نوع از سردرد ها بیشتر در خانم های بالای 20 سال رخ می دهد.

علایم و نشانه های سردرد های تنشی !

علایم و نشانه های سردرد های تنشی اغلب در ساعات نزدیک به ظهر و یا اوایل بعد از ظهر ایجاد می شود و ممکن است چندین ساعت باقی بماند. این علایم عبارتند از دردی که معمولا به صورت ثابت بوده و ممکن است به صورت ضربانی باشد. این درد در بالای چشم ها و یا عموما در بالای سر احساس می شود، احساس وجود فشار در پشت چشم ها، سفت شدن عضلات گردن، احساس سفتی دور سر، افرادی که به سردرد های تنشی مداوم مبتلا هستند اغلب دچار بدخوابی می شوند. این افراد ممکن است بخاطر این مشکل دچار افسردگی شوند و احساس نمایند که انرژیشان از دست رفته است.

نحوه درمان سردرد های تنشی !

مصرف داروهای مسکن مثل استامینوفین ممکن است به تسکین سردردهای تنشی کمک نماید. با این حال مصرف طولانی مدت داروهای مسکن ممکن است خودش در نهایت باعث بروز سردرد شود. اگر شما دچار سردرد شدیدی شده اید که بیش از 24 ساعت طول کشیده است و با اقداماتی که خودتان در خانه برای درمانتان انجام داده اید تسکین پیدا نکرده اید و یا این که سردردتان همراه با علایم و مشکلاتی مثل استفراغ و یا تار شدن چشم هایتان می باشد سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

پزشک در مورد شدت و میزان عود سردردهایتان از شما سوالاتی خواهد پرسید و ممکن است به دنبال پیدا کردن علایم استرس و یا افسردگی در شما باشد. تشخیص سردردهای تنشی اغلب با مشاهده علایم آن داده می شود اما در بعضی مواقع ممکن است نیاز به انجام بررسی های دیگری مثل گرفتن سی تی اسکن (CTscan) و یا ام آر آی (MRI) از مغز باشد تا علل زمینه ای احتمالی بروز این سردرد ها بررسی شود.

پزشک شما ممکن است برای برطرف کردن یا کم کردن استرس تان توصیه به انجام روش هایی مثل تمرینات آرامش سازی و یا یوگا نماید. اگر شما دچار افسردگی هستید پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی برایتان تجویز نماید. به محض این که افسردگی یا استرس شما از بین رفت سردردهای تنشی نیز معمولا تسکین می یابند اما ممکن است این سردردها در آینده دوباره عود نمایند.

 

همچنین بخوانید:  مکمل های غذایی اساسی در رژیم غذایی 

 

میگرن !

سردردهای میگرنی در خانم ها بسیار شایع تر از آقایان می باشد و معمولا این افراد قبل از سن 30 سالگی اولین سردرد میگرنی خود را تجربه می کنند. اولین حمله های سردرد میگرنی می توانند در هنگام کودکی و حتی در سن دو سالگی نیز اتفاق بیفتند اما شروع این سردرد ها در افراد بالای پنجاه سال به ندرت رخ می دهد. سردردهای میگرنی در فواصل زمانی مختلفی می تواند روی دهد. بعضی از افراد در طی یک ماه چندین بار دچار حملات میگرنی می شوند و بعضی دیگر ممکن است فقط یک بار در سال دچار این نوع سردردها شوند. در اکثر افراد حملات سردردهای میگرنی با بالا رفتن سن کاهش می یابد و از شدت آن ها نیز کاسته می شود.

به طور کلی دو نوع اصلی سردرد میگرنی وجود دارد میگرن همراه با اورا و میگرن بدون اورا، اورا اصطلاحی است که برای مجموعه ای از علایم مثل مشکلات بینایی به کار می رود که این علایم قبل از حمله اصلی سردرد ایجاد می شوند. از هر پنج مورد میگرنی که ایجاد می شود یک مورد آن همراه با اورا می باشد اما در برخی افراد هر دو نوع میگرن ایجاد می شود.

علل بروز میگرن !

علت زمینه ای بروز میگرن هنوز مشخص نشده است اما افزایش جریان خون که به خاطر گشاد شدن رگ های خونی در مغز ایجاد می شود در هنگام حملات میگرنی دیده می شود. استرس و افسردگی ممکن است از عوامل شروع کننده حمله های میگرنی باشند. سایر عواملی که ممکن است باعث شروع سردردهای میگرنی شوند شامل گرسنگی و نخوردن یک وعده غذایی، عدم خواب کافی و مصرف بعضی از غذاها مثل پنیر، شکلات یا فلفل می باشد. در بسیاری از خانم ها، سردردهای میگرنی در زمان های نزدیک به عادت ماهانه بیشتر رخ می دهد.

همه چیز درباره سردردها و نحوه درمانشانعلایم و نشانه های میگرن !

سردردهای میگرنی چه همراه با اورا باشد و چه بدون آن باشد گاهی اوقات به دنبال مجموعه ای از علایم ایجاد می شوند که به آن ها اصطلاحا پرودروم یا علایم هشدار دهنده می گویند. این علایم هشدار دهنده معمولا حدود یک ساعت قبل از بروز علایم اصلی سردرد بروز می کنند. این علایم عبارتند از اضطراب یا تغییرات روحی، تغییر یافتن حس چشایی و حس بویایی، افزایش و یا کاهش انرژی بدن، افرادی که دچار میگرن همراه با اورا هستند علایم دیگری را نیز قبل از بروز سردرد تجربه می کنند.

این علایم عبارتند از اختلالات بینایی مثل تاری دید و دیدن جرقه های نورانی، سوزن سوزن شدن، بی حس شدن و یا احساس ضعف بر روی صورت و یا در یک طرف بدن، علایم اصلی میگرن که در هر دو نوع میگرن مشترک می باشند بعد از علایم فوق ایجاد می شوند. این علایم عبارتند از سردرد شدید و ضربان داری که با حرکت کردن فرد بدتر میشود و معمولا در یک طرف سر، بالای یک چشم یا اطراف یک گیجگاه ایجاد می گردد، تهوع یا استفراغ، بیزار شدن یا دوری کردن از نور زیاد و سر و صدای زیاد، یک سردرد میگرنی ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد اما در نهایت از بین می رود. بعد از بروز یک سردرد میگرنی شما ممکن است احساس خستگی نمایید و قادر به تمرکز حواس نباشید.

نحوه درمان میگرن !

پزشک معمولا از روی علایم شما قادر خواهد بود که میگرن را تشخیص دهد به ندرت بررسی هایی مثل سی تی اسکن یا ام آر آی از مغز ممکن است درخواست شود تا علل خطرناکی مثل تومور مغزی کنار گذاشته شود. وقتی تشخیص بیماری میگرن داده شد پزشک ممکن است داروهایی تجویز نماید که مدت حملات سردرد را کاهش دهد، به درمان علایم میگرن کمک نماید و یا از وقوع میگرن های بعدی جلوگیری نماید برای مثال پزشک ممکن است یک داروی آنتی میگرن مثل یکی از داروهای گروه تریپتان تجویز کند که اگر در مراحل اولیه حمله میگرنی مصرف شود معمولا می تواند از بروز سردردهای میگرنی پیشگیری نماید.

اگر با یک میگرن شدید روبرو هستید داروهای مسکن یا داروهای ضد التهاب به تسکین درد کمک کنند، اگر شما همچنین دارای تهوع یا استفراغ نیز می باشید، داروهای ضد تهوع ممکن است در برطرف کردن آن کمک نمایند. انجام اقدامات ساده ای مثل پرهیز از خوردن چیزهایی که ممکن است باعث شروع حملات میگرنی شوند مثل پنیر، شکلات یا فلفل و نیز خوابیدن به موقع و کم کردن استرس ها می توانند به کم شدن حملات میگرنی کمک نمایند.

 

همچنین بخوانید:  آرامش بخش های فوق العاده قوی

 

سردرد های خوشه ای !

سردردهای خوشه ای، سردردهای شدید اما کوتاه مدتی هستند که در یک قسمت سر ایجاد می شوند. این سردردها دارای الگوی خاصی از نظر عود کردن هستند و معمولا در مواقعی که ایجاد می گردند روزی یک تا چهار بار رخ می دهند و ممکن است تا مجموعه سردردهای بعدی چند ماه یا چند سال فاصله پیدا شود. با این حال تعدادی از افراد دارای سردردهای خوشه ای هستند که فواصل بین این مجموعه از دردها کوتاه می باشند. همانند میگرن در سردردهای خوشه ی نیز افزایش جریان خون بخاطر گشاد شدن رگ های مغزی دیده می شود. سردردهای خوشه ای در مردان بسیار شایع تر از زنان می باشد. سیگار کشیدن و نوشیدن مشروبات الکلی احتمال خطر ابتلا به این وضعیت را افزایش می دهد.

علایم و نشانه های سردردهای خوشه ای !

سردرد های خوشه ای اغلب از هنگام صبح شروع می شود. علایم اصلی این نوع سردردها که به طور ناگهانی ظاهر شده و یک طرف سر یا صورت را گرفتار می سازد عبارتند از درد شدید در اطراف یک چشم یا یک گیجیگاه، افتادن پلک چشم، پر بودن و گرفتگی بینی و گاهی اوقات آبریزش از یک سوراخ بینی، گر گرفتگی و قرمز شدن یک طرف صورت، هر مرحله ای از دردهای سردردهای خوشه ای ممکن است از چند دقیقه تا حدود سه ساعت طول بکشد. مدت زمان میانگین هر حمله سردرد 15 تا 30 دقیقه طول می کشد، اگر شما دچار یک سردرد شدید و ناگهانی برای اولین بار شده اید و یا این که علایم آن با سردردهایی که قبلا داشته اید متفاوت می باشد، شما باید سریعا به پزشک مراجعه نمایید تا احتمال وجود علل زمینه ای وخیم آن بررسی و رد شود.

نحوه درمان سردرد های خوشه ای !

پزشک شما ممکن است برای کم کردن مدت و شدت سردردهای خوشه ای شما، داروی ضد میگرن تجویز نماید. استنشاق اکسیژن از طریق ماسک می تواند در تسکین یک حمله سردرد شدید و ناگهانی کمک کننده باشد. اگر شما مستعد ابتلا به سردردهای خوشه ای هستید نباید سیگار بکشید و از نوشیدن مشروبات الکلی حتی به مقدار کم نیز باید خودداری نمایید زیرا هر دوی آن ها باعث افزایش خطر حملات سردردهای خوشه ای می شوند. سردردهای خوشه ای ممکن است تا آخر عمر با شما باقی بماند اما ممکن است فواصل زمانی وقوع بین حملات این سردردها بسیار طولانی باشند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

خرید معجون ضد سردرد و میگرن را با خواص برطرف کننده هرگونه سردرد، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0