topNotif

همه چیز در مورد سکته قلبی

2001 بازدید
09 اسفند 96
آلاله
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

سکته قلبی چطور اتفاق می افتد !

سکته قلبی نتیجه ی انسداد کامل یکی از عروق کرونر قلب توسط لخته خون است. آن منطقه عضله قلب که تحت تغذیه این شریان بوده و در قسمت بعد از ترومبوز واقع شده ناگهان با کمبود اکسیژن و خون رسانی مواجه می شود. اگر این لخته خون به خودی خود حل نشود (که اغلب اتفاق می افتد) آن قسمت از عضله قلب پس از پنج تا ده دقیقه از بین خواهد رفت، سلول هایش می میرند و نتیجه ی آن سکته قلبی یا انفارکتوس میوکارد خواهد بود.

وسعت واقعی سکته قلبی، یعنی محوطه آسیب دیده عضله قلب به عوامل گوناگون بستگی دارد. در درجه اول، اندازه شریان کرونری بسته شده در این امر نقش مهمی دارد؛ هر چه این شریان بزرگ تر و اصلی تر باشد به همان نسبت محوطه آسیب دیده بزرگ تر خواهد بود. دوم : آسیب وارده در صورتی که بقیه شریان های کرونری قلب سالم نباشد، بزرگ تر خواهد بود. سوم : وسعت آسیب وارده به وجود و میزان تشکیل عروق کولترال (جانبی، یعنی عروقی که شریان اصلی را دور می زنند) بستگی دارد. اگر چنین عروق جانبی تشکیل شده باشند که بتوانند منطقه تحت خطر را تغذیه کنند، خسارت ها کمتر خواهند بود.

سکته قلبی

 

فعالیت های منظم بدنی، ساخته شدن این عروق جانبی را تحریک می کنند. به این ترتیب، فعالیت بدنی در مراقبت از بیماران مبتلا به بیماری کرونر قلب بسیار اهمیت دارد. تاثیرات مستقیم ضایعه عضله قلب، به غیر از درد شدید، این است که قلب توانایی پمپاژ طبیعی خون را از دست می دهد و فرد را دچار افت فشار خون می کند و این مشکل باعث سرگیجه، ضعف، تعریق یا حالت تهوع می شود. مشکل دیگر در مراحل اولیه، بی نظمی ضربان قلب است. این ها در برخی موارد می توانند برای حیات، تهدید آمیز باشند زیرا بی نظمی ضربان قلب می تواند منجر به ایست قلبی شود. مراقبت و کنترل دقیق فعالیت قلب در چهل و هشت ساعت اول پس از سکته قلبی بسیار ضروری و حیاتی است. البته این مراقبت معمولا در یک بخش مراقبت های ویژه قلبی (سی. سی. یو) صورت می گیرد. خوشبختانه چنین عوارضی بعد از گذشت دو تا سه روز پس از سکته قلبی به ندرت ظاهر می شوند. بدن پس از سکته قلبی فورا شروع به ترمیم می کند. مناطق مرده و یا آسیب دیده ی عضله قلب از محل جدا و دور می شوند. بافت فیبروز ساخته می شود. این مراحل تقریبا شش تا هشت هفته طول می کشد. محل زخم سخت خواهد شد و مناطق بافت مرده قلب نمی توانند جایگزین و ترمیم شوند، در نتیجه ضعف عضلات قلب را به دنبال خواهد داشت.

 

همچنین بخوانید: سوالاتی در باب تاثیرگذاری تغذیه بر قلب

 

در اغلب موارد سکته قلبی سبک تغییر زیادی در عملکرد قلب از نظر پمپاژ خون ایجاد نمی کند. اما اگر منطقه وسیع تر قلب درگیر شده باشد، اندازه قلب بزرگ خواهد شد و دیگر نمی تواند به طور موثر خون را به داخل بدن تلمبه کند. این را به اصطلاح نارسایی قلبی و یا ضعف قلب می نامند.

نارسایی قلبی به علت بیماری های گوناگونی که باعث درگیری قلب می شوند، به وجود می آید. از آن جمله می توان به فشار خون بالا اشاره کرد. وقتی که قلب دیگر قادر به ضربان منظم و صحیح نباشد، خون در ریه ها جمع می شود و تنگی نفس را در پی خواهد داشت.

تراکم خون در تمام بدن باعث تجمع مایعات (ادم، خیز) در بافت ها و اندام ها می شود. از همه شایع تر تورم قوزک پاها و کل پاهاست. سالیان دراز داروهای مدر در این موارد، مهم ترین درمان به شمار می آمدند. آن ها باعث دفع مایعات اضافه از کل بدن می شوند. در این میان داروهای جدیدتری وجود دارند، به نام داروهای مهار کننده که بسیار موثرتر (به ویژه در مورد بهبود تنگی نفس) هستند.

درمان سکته قلبی

در نخستین قدم استراحت کامل، کنترل فشار خون و تجویز اکسی‍ژن و ریتم قلبی است. معمولاً داروهای ضد انعقاد مثل آسپرین یا هپارین و بلوک کننده های گیرندهٔ بتای سمپاتیک مانند پروپرانولول تجویز می‌شوند. روش های باز کردن رگ مسدود شده در بیمارستان عبارت است از داروهایی مانند استرپتوکیناز و اوروکیناز، بالن و جراحی اورژانس عروق کرونر.

پیشگیری از سکته قلبی

با تغییر شیوه زندگی به یک سبک سالم  و مفید می‌شود از خطر بیماری های قلبی تا حدی زیادی پیشگیری کرد.

  • عدم استفاده از الکل، سیگار نکشیدن یا ترک سیگار  و موارد مشابه.
  • رژیم غذایی مفید و مناسب (سبزی و میوه بیشتر استفاده شود، چربی، قند و گوشت کم مصرف شود)
  • حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در روز (پیاده روی، نرمش های کششی و یا یوگا)
  • کنترل بیماری هایی از قبیل دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا.
  • دوری از محیط های پر استرس و کارهایی که باعث فشارهای عصبی می شوند.
  •  خوردن سیب باعث پیشگیری از سکته می شود. (بعضی از محققان بر این باورند)
  • خوابیدن 10-15 دقیقه در میانه روز می تواند فشار خون را پایین آورده و در نتیجه سبب کاهش خطر حمله قلبی تا ۱۰ درصد شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل نسترن را با خواص کاهش کلسترول، درمان دیابت، جلوگیری از روماتیسم، پیشگیری از بروز بیماری های قلبی، درمان مشکلات گوارشی، تنظیم فشارخون، بهبود گردش خون، رفع بوی بد بدن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0