کرچک و خواص و مضرات آن برای سلامتی

6000 بازدید
06 آبان 96
سمانه
آخرین به روزرسانی 27 دی 1398

کرچک و خواص و مضرات آن را بیشتر بشناسیم.

کرچک در طب سنتی و میان گیاهان دارویی از دیر زمان نامی آشنا بوده است و اغلب ما نام روغن کرچک یا کرچک را شنیده ایم، در این مطلب به بررسی این گیاه دارویی بسیار مفید پرداخته شده است پس اگر خواهان به دست آوردن اطلاعات بیشتر از این گیاه درباره خواص و مضرات آن و نام های دیگرش هستید این مطلب را بخوانید.

کرچک که به نام های دیگر همچون بید انجیر، خروع، کنتو، طمرا و کرنتی نیز شناخته می شود دارای طبع گرم و خشک است. کرچک گیاهی است رستنی که در مناطق گرمسیری می روید و یا کاشته می شود و به بلندی 1 الی 3 متر رشد می کند. ساقه های محکم آن دارای برگ های سپر مانند و شبیه برگ های نخل خرما قسمت بندی شده است و پهنای آن به 7 تا 10 سانتی متر می رسد. گل های آن محوری بوده با آرایش خوشه ای در اواخر تابستان ظاهر می شود. میوه کرچک آن کپسول های کوچکی است که بر سه قسمت تقسیم شده و هر قسمت دارای یک دانه است و دانه های آن نرم و شفاف و به رنگ های مشکی و خاکستری و یا قهوه ای است.

کرچک و خواص و مضرات آن

کرچک و خواص و مضرات آن

خواص روغن کرچک

  • افرادی که گوش آن ها مشکل دارد با چکاندن روغن کرچکی که ولرم باشد روزی دو بار در گوش هایشان تا حدی از مشکلات گوش خود خواهند کاست.
  • اگر پاهای خسته و کوفته ای دارید قبل از خواب به پاهایتان روغن کرچک مالیده و پاهای خود را با جوراب نخی بپوشانید و پس از یکی دو ساعت که روغن به خورد پاها رفت جوراب نخی را در آوردید.
  • از خواص دارویی کرچک می توان به استفاده از آن برای درمان خانگی قولنج و یا کولیت، یبوست و باز کننده رگ ها و فلج و لقوه و سرطان معده اشاره کرد.
  • روغن کرچک به عنوان یک ملین تحریک کننده شناخته شده است. این کار با افزایش حرکت روده ها، به دفع سریع و راحت مدفوع کمک می کند. نهایتا در درمان یبوست شدید بسیار موثر خواهد بود. همچنین ممکن است قبل از معاینه یا جراحی روده برای تمیز کردن روده ها استفاده شود.

نکته: روغن کرچک فقط باید در بیماران سالم و دارای آمادگی جسمانی خوب استفاده شود. اگر هنگام استفاده از روغن کرچک اسهال شدید دارید و انرژی خود را از دست می دهید، فورا مصرف آن را قطع کنید.

نحوه استفاده از روغن کرچک

مصرف خوراکی این روغن باید به به صورت ناشتا و طبق دستور پزشک انجام شود. شما ممکن است این دارو را با آب میل کنید تا طعم آن بهبود یابد. مقدار مصرف به سن، وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان بستگی دارد. این دارو را بیش از 7 روز مصرف نکنید مگر اینکه توسط پزشک تجویز شود چراکه ممکن است با استفاده بیش از حد از این دارو عوارض جانبی جدی ایجاد شود.

نکته: ممکن است 6 تا 12 ساعت طول بکشد تا این دارو باعث حرکت روده شود. اگر وضعیت شما تداوم داشته یا بدتر شود، یا اگر خونریزی از روده رخ داده است، به پزشک خود بگویید.

 

همچنین بخوانید:  درمان یبوست به کمک انجیر

 

تقویت مو و روغن کرچک :

همینطور از روغن کرچک برای تقویت مو و درمان شوره سر نیز استفاده می کنند. کافیست هر شب به مدت 5 دقیقه مو ها و کف سر خود را با روغن کرچک ماساژ دهید تا از شوره سر در امان بمانید. اگر مژه هایتان می ریزد قبل از خواب با روغن، آن ها را ماساژ دهید تا ریزش آن ها کم شده و کم کم متوقف شود.

همینطور برای درد مفاصل روغن کرچک را با حنا مخلوط کرده و بر روی محل درد بگذارید یا اگر ورم پستان دارید روغن کرچک و سرکه را مخلوط کنید و بر محل بمالید. همینطور روغن خالی کرچک را می توان برای مسمومیت با تریاک مصرف کرد یا کهیر پوستی را با آن از بین برد.

نکته :

از مضرات روغن کرچک نیز می توان به بهم زدن جهاز هاضمه و استفراغ و قند در ادرار و بر هم زدن تعادل اشتها اشاره کرد.

فراموش نکنیم :

روغنی که از دانه کرچک گرفته می شود به عنوان مسهل بیشترین مصرف پزشکی و دارویی را دارد، گیاه کرچک با دانه های آن دارای ماده محرکی است که خون را مسموم می کند پس در مصرف آن احتیاط کنید اما روغن دانه کرچک سالم است زیرا مواد سمی در داخل دانه باقی می ماند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن کرچک را با خواص درمان یبوست، تقویت معده، تسکین درد آرتروز، رشد مژه ها، درد زانو و تسکین دل درد، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ناشناس
    27 اسفند 1401

    سم آستین دردانه کرچک دراثرزیادجویدن آن چیست

0