گیاه کاکنج و خواص فراوان آن

20679 بازدید
28 آذر 96
سمانه
,

با گیاه کاکنج و خواص فراوان آن آشنا شویم

گیاه کاکنج به صورت خودرو در باغ ها و مزارع می روید. با نام های دیگر عروسک پشت پرده، کچومن، جوزالمزج و گیاه فانوس معروف است. میوه این گیاه سته می باشد و در فصل تابستان گل و میوه می دهد. گونه ای از آن زینتی است و پوشش میوه سبز و بزرگ می باشد و در گل فروشی ها به نام گرین بال معروف است.

معمولا در پاییز پارانشیم کاسه گل تحت تاثیر فعالیت های باکتری های سلولز خوار، تجزیه می شود، در نتیجه فقط شبکه رگبرگ های کاسه به شکل تور سفید رنگ ظریف و نازکی باقی می ماند و میوه گرد درون آن نمایان می شود، به همین علت است که این گیاه را عروسک پشت پرده می نامند و در ایران، این گونه فقط در جنگل های شمال می روید.

گیاه کاکنج و خواص فراوان آن

گیاه کاکنج و خواص فراوان آن

خواص درمانی گیاه کاکنج :

در این میوه گیاه، نوعی ماده تلخ و بدون بو، ماده رنگی آلی و مقدار زیاد ویتامین ث (دو برابر آب لیمو) وجود دارد. این ترکیبات دفع اوره و اسید اوریک را تسریع می کند و در معالجه بیماری های کلیه و مجاری ادراری، نقرس و روماتیسم مصرف می شود. در برخی کشورها نیز مصرف این گیاه را به علت داشتن ماده ای به نام سولامین خطرناک می دانند.

نوعی از آن به نام کوهی معروف است و در سنگلاخ ها می روید، برگ هایش مثل برگ سیب و غبار آلود و کبود است و گل هایش درشت و بسیار قرمز بستانی می باشد. آن را کاکنج خواب آور هم می نامند و قدرت تخدیری آن از خشخاش بیشتر است و مدر بول هم هست.

مصرف بیش از یک مثقال موجب بروز اختلالات عقلی و جنون می شود، از این جهت بیشتر از نوع بستانی مصرف می گردد و آن را جز در موارد خاصی مصرف نمی کنند، اگر هفت عدد آن را پس از اتمام حیض بخورند، مانع از حاملگی می شود و اگر روزی یک مثقال آن را مصرف کنند برای معالجه زردی یا یرقان بسیار موثر می باشد.

گیاه کاکنج و خواص فراوان آن

گیاه کاکنج و خواص فراوان آن

خواص میوه گیاه کاکنج :

میوه کاکنج اثر ملین و ادرار آور دارد، برگ ها و ساقه و کاسه گل آن در ردیف داروهای مقوی، تلخ و تصفیه کننده خون جای دارند. همچنین از میوه این گیاه برای تسهیل زایمان نیز می توان استفاده کرد.

میوه کاکنج دارای اثر تب بر، قاعده آور است و ضمنا صفرا را کاهش می دهد و به یاد داشته باشید که میوه را باید همیشه از کاسه گل جدا نمود، زیرا بر اثر مجاورت با آن طعم تلخ پیدا می کند.

برای دفع انگل توصیه شده است که بیست و پنج گرم از میوه خشک را همراه با بیست و پنج گرم درمنه ترکی جوشانده و به مصرف برسانید. دم کرده و یا جوشانده کاکنج برای اشخاصی که مبتلا به بیماری هایی نظیر آسم، استسقا، سنگ مثانه و کلیه، نقرس و روماتیسم می باشند، مفید است.

برای درمان بیماری های زخم مجاری ادراری، بواسیر، هپاتیت، ناراحتی های پوستی مانند جوش و کورک (به صورت مخلوطی از روغن با سوخته میوه)، برونشیت، تنگی نفس، می توان استفاده کرد.

 

همچنین بخوانید:  خواص گیاه دم اسب

 

فراموش نکنیم :

بیشتر به صورت دم کرده مصرف می گردد، به این صورت که پانزده تا سی گرم میوه آن را در نیم لیتر آب جوش برای مدت بیست دقیقه دم می کنند و روزی دو لیوان آن را می خورند که مقدار زیادی ویتامین ث هم در آن است.

مضرات کاکنج :

مصرف کاکنج برای خانم های باردار مضر می باشد، زیرا این گیاه قاعده آور است و موجب سقط جنین می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کاکنج را با خواص تقویت و رشد مو، تقویت بینایی، جذب کلسیم و تقویت استخوان ها، کاهش وزن، کاهش قند خون، قاعده آور و کاهش دردهای دوران قاعدگی، تقویت قوای جنسی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

3
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. نسترن
    20 آذر 1402

    سلام وقت بخیر
    میشه گیاه کاگنج رو در زمان پریودی استفاده کرد ؟

  2. ناشناس
    24 مرداد 1402

    ممنون اززحمتاتون

    • عطارک
      28 مرداد 1402

      درود بر شما

      خواهش میکنیم. انجام وظیفه ست.

0