topNotif

آرمیدگی روشی برای کنترل فشارهای روانی

2099 بازدید
14 مرداد 97
سمانه

آرمیدگی روشی برای کنترل فشارهای روانی

بدن از جهتی نشانه ای از ذهن است و بنابراین آنچه در ذهن جاری است در بدن منعکس می شود و تنش بدنی تا حدی بر اثر فعالیت ذهنی ایجاد می شود. آرمیدگی خاصیت تسکین دهندگی دارد با این همه مفید است به ویژه اگر بتوانید ذهن خود را نیز آرام سازید.

آرمیدگی عمیق

به منظور ایجاد آرمیدگی ابتدا باید بدن را در وضعیتی راحت قرار دهیم. در آرمیدگی عمیق که معمولا اما نه لزوما به معنای دراز کشیدن است، در حالت نشسته روی صندلی هم ایجاد آرمیدگی کاملا امکان پذیر است. هر چه بدن صاف تر باشد آرمیدگی روی صندلی آسان تر می شود.

کف پاها صاف روی زمین قرار گیرند زیرا وقتی پاها روی هم باشد در جریان یافتن خون ایجاد اختلال می شود. با توجه به نفس هایتان، تمرین خود را شروع کنید. تمام ماهیچه های قفسه سینه و شکم را آرام سازید در صورت نیاز با یک تنفس عمیق آغاز کنید. سپس در حالی که ماهیچه های سینه و شکم آرام شده فقط به حرکات دم و بازدم طبیعی خود توجه کنید. تلاش نکنید که تنفس خود را عمیق تر یا سطحی تر کنید بلکه متوجه بالا و پایین رفتن قفسه سینه و شکم خود شوید.

آرمیدگی روشی برای کنترل فشارهای روانی

آرمیدگی روشی برای کنترل فشارهای روانی

بعد از آن که تنفس آرام و منظم شد توجه خود را به محل تلاقی گردن و کتف، اولین دروازه بدن معطوف کنید این همان جایی است که در طول روز مقدار زیادی تنش در آن انبار می شود و منبع بسیاری از سردردهای تنشی است. حال کتف ها را آرام کنید و اگر نشسته یا دراز کشیده و تکیه داده اید، بازوها و سر را در حالت تعادل و آرمیدگی قرار دهید و توجه کنید که آرامیدگی از بازوها به قسمت های پایین دست شما گسترش می یابد.

وقتی تنش این دروازه را می بندد جریان خون کم می شود بنابراین همچنان که آرام و آرام تر می شوید به جریان یافتن آزادانه خون به سوی انگشتان دست توجه کنید. سپس به گردن و پوست سر و صورت توجه کنید و ببینید که تنش از اطراف چشم ها، دهان و آرواره بیرون می رود. آنگاه ببینید که همراه با هر بازدم تنش باقی مانده به راحتی از دروازه اول خارج شده و محو می شود.

سپس به دروازه دوم توجه کنید که در لگن خاصره قرار دارد. تنش در اینجا تمام ماهیچه های لگن خاصره را سفت و منقبض می کند. حالا آرام بمانید تا همه آن تنش کاملا از بین برود و همزمان ماهیچه های ران و ساق و پاشنه پا را آرام سازید. اگر نشسته اید به سنگینی پاها روی زمین توجه کنید. سپس از جریان و حرکت آزادانه خون به سوی انگشتان پا آگاه شوید و همراه با هر بازدم تنش باقی مانده را از این دریچه دوم در لکن خاصره بیرون برانید.

اینک به سراسر بدن خود یک جا توجه کنید و ببینید در حال حاضر در وضعیت راحت قرار دارد و همراه با هر بازدم تنش باقی مانده در بدن را رها سازید.

 

همچنین بخوانید: تمرینات تنفسی آرام بخش برای رفع خستگی و استرس

 

آرمیدگی سریع

آموختن آرمیدگی به روش فوق بسیار مهم است اما این امکان وجود دارد که در این وضعیت حتی به خواب بروید. این آرمیدگی به این علت به خوابی عمیق و آرامش بخش و بسیار سودمند منجر می شود که پیشرونده است و آنقدر توجه شما را در کنترل نگه می دارد که به خواب می روید. در شرایطی که مشغول کار هستید نمی توانید با این روش که حدود یک ساعت طول می کشد کارتان را رها کنید تا به آرمیدگی برسید. به همین دلیل به روشی سریعی نیز نیاز است.

با توجه به لزوم فرصت مناسب این روش هر بار با کنار گذاشتن هر چه که در حال انجام آن هستید شروع می شود. بعد از کنار گذاشتن کارها بلافاصله وارسی اولیه بدن برای پیدا کردن جاهای پر تنش صورت می گیرد، سپس رها کردن تنش آغاز می شود. از آنجا که هدف از آرمیدگی عمیق را می شناسید این فرآیند می تواند در عرض چند ثانیه تکمیل شود. آنگاه می توانید مجددا به کاری که در دست داشته اید بپردازید. به این ترتیب سه گام ساده عبارت است از توقف، وارسی و رهاسازی را انجام داده اید.

آرام سازی ذهن

5 دقیقه بعد که مجددا وضع آرمیدگی خود را وارسی می کنید متاسفانه متوجه می شوید که تنش بازگشته است. علت این است که به همراه فعالیت ذهنی و بدنی تنش ایجاد می شود. اما این واقعیت که تنش باز می گردد ارزش تمرین را نفی نمی کند زیرا آرام بودن به هر اندازه که امکان پذیر شود غالبا فواید پایداری نصیب می شود هر چند اثرات آن دایمی نباشد. اما مرحله بعد آرام سازی ذهن فواید بیشتری دارد.

منظور از آرام سازی ذهن خاموش کردن آن نیست چون ذهن هرگز واقعا خاموش نمی شود بلکه با آرام سازی ذهن توجه به موضوع دیگری معطوف می شود. برای آرام کردن ذهن حضور ذهن لازم است تا بتوانید همه اشتغالات ذهنی مربوط به مسایل روزهای قبل و بعد که نیروی شما را هدر می دهند کنار بگذارید. این وضعیت از راه ارتباط برقرار کردن با حس ها به دست می آید و بهترین نمونه آن گوش دادن است، هر وقت چیزهایی به یادتان می آید، کار را متوقف کنید و لحظاتی چشم ها را ببندید و گوش فرا دهید. سعی کنید توجه خود را بر آنچه در هر لحظه می توانید بشنوید متمرکز کنید بدون آن که اجازه دهید تصویری ذهنی یا تداعی در مورد آن شکل گیرد.  از راه حضور ذهن تمام نگرانی ها ناپدید می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ساذوج هندی را با خواص تسکین دردهای عصبی و روماتیسمی، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش فشار خون، کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، کاهش وزن، کمک به هضم غذا، درمان سرماخوردگی و تب، ضد درد، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0