topNotif

آسيب هايی كه نوزادان نارس را تهدید می كند

1972 بازدید
28 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

مشکلات نوزادان نارس :

خیلی از مشکلات نوزادان به علت نارس بودن و ورودشان به یک محیط جدید است. در نوزادان نارس به خصوص خطر بیماری های تهدید کننده زندگی وجود دارد اما پیشرفت های پزشکی تعداد نوزادانی که زنده می مانند را افزایش داده است. نوزادانی که بیشتر از سه هفته پیش از موعد تولدشان به دنیا آمده اند ممکن است به علت نارسایی شان مشکلات خاصی داشته باشند و شدت این مشکلات به طول مدت حاملگی و وزن موقع تولد بستگی دارد. با مراقبت های ویژه، اکنون نوزادان متولد شده در بیست و سه هفتگی نیز شانس زنده ماندن دارند.

این مشکلات کدامند ؟

تمام این نوزادان به سادگی گرما از دست می دهند زیرا آن ها کوچک تر از نوزادان رسیده هستند و پوست نازک با چربی اندکی دارند. به علاوه ممکن است مشکلات تنفسی ایجاد شوند، زیرا ریه ها نابالغ هستند و ممکن است سورفاکتانت کافی که یک ماده شیمیایی مورد نیاز برای عملکرد مناسب ریه هاست، را تولید نکنند. این مشکل سندرم زجر تنفسی نام دارد. تنفس نامنظم مشکل شایع نارس بودن مغز است. همچنین نوزادان نارس به ویژه مستعد آسیب و عفونت هستند.

تاثیرات روی کارکرد مغز :

صدمه موقع زایمان، فقدان اکسیژن و عفونت همه می تواند روی مغز تاثیر بگذارند. در خیلی از نوزادان نارس که قبل از بیست و هشت هفتگی متولد شده اند، ممکن است عروق خونی کوچک مغز پاره شده و خون ریزی کنند. هیچ مشکل طول کشیده ای وجود ندارد اما ممکن است ناتوانی در یادگیری و مشکلات حرکت و طرز ایستادن یا قرار گرفتن ایجاد شود. حدود هشت دهم نوزادان نارس به علت عدم بلوغ کبد مبتلا به یرقان نوزادی می شوند. در این بیماری پوست و سفیدی های چشم ها زرد می شوند.

آسيب هايی كه نوزادان نارس را تهدید می كند

آسيب هايی كه نوزادان نارس را تهدید می كند

چه اقداماتی باید انجام داد ؟

پزشک وضعیت کودک را در موقع تولد ارزیابی کرده و اگر لازم باشد درمان شروع می شود. ممکن است بچه ای که فقط چند هفته زودتر متولد شده است نیاز به مراقبت ویژه نداشته باشد. با وجود این، شما باید به دفعات به او شیر بدهید و از گرم نگهداشتن او اطمینان حاصل کنید. بقیه نوزادان نارس ممکن است در بخش مراقبت های ویژه نوزادان و در انکو با تور نگه داشته شوند، محیطی که به دقت کنترل می شود. ممکن است به آن ها مایعات یا خوراک به صورت داخل وریدی و یا از طریق لوله ای که از بینی عبور کرده و وارد معده شده است، داده شود.

ماندن در بیمارستان :

ممکن است نیاز باشد تا یک بچه نارس چندین هفته یا ماه ها در این بخش باشد و والدین تشویق خواهند شد که در مراقبت از کودک مشارکت کنند. ممکن است برای یافتن ناهنجاری هایی که احتمالا نیاز به درمان دارند اقداماتی مثل سونوگرافی مغز و رادیو گرافی قفسه سینه انجام شود. اگر کودک شما سندرم زجر تنفسی دارد ممکن است تهویه مکانیکی ضروری باشد و برای کمک به عملکرد ریه ها به طور مستقیم از طریق راه هوایی سورفاکتانت داده شود. ممکن است برای راحتی بیشتر بچه ای که به دستگاه ونتیلاتور (تنفس مصنوعی) وصل است آرام بخش داده شود. با وجود این، سطوح بالای اکسیژن که گاهی به واسطه درمان مشکلات تنفسی در نوزادان نارس به وجود می آید باعث صدمه به شبکیه (سلول های حساس به نور در چشم) و اختلال بینایی می شود.

 

همچنین بخوانید:  نقش تغذیه در تولد نوزاد سالم

 

مراقبت های عارضه یرقان :

ممکن است نوزادی که یرقان دارد با یک چراغ فلورسنت مخصوص درمان شود. همچنین ممکن است برای درمان یا پیشگیری از عفونت، آنتی بیوتیک داده شود. پس از ترخیص نوزاد از بیمارستان مشورت با پزشک و حمایت وی ادامه دارد. ممکن است کودک شما برای بررسی صدمه به شبکیه تست بینایی و برای کنترل افت شنوایی تست شنوایی شود. رشد و نمو به دقت تحت نظر خواهد بود.

پیش آگاهی چگونه است ؟

موفقیت در درمان به میزان نارس بودن (چه مدت زودتر به دنیا آمده است) و وزن موقع تولد بستگی دارد. حدود چهار دهم نوزادان متولد شده در هفته های بیست و سوم یا چهارم زنده می مانند اما ممکن است مشکلات طولانی مدتی مثل اختلال بینایی، بیماری های ریوی و فلج مغزی داشته باشند. اکثر بچه های متولد شده بعد از سی هفتگی بدون هیچ مشکل طولانی مدتی به طور طبیعی رشد می کنند. نوزادان نارس بیشتر مستعد سندرم مرگ ناگهانی نوزاد هستند که تصور می شود با الگوهای غیر طبیعی تنفس مرتبط باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ترنجین را با خواص درمان سرفه  و تسکین درد سینه، تسکین دهنده عطش و تب، درمان بیماری های عفونی در بدن، درمان بیماری های کلیوی و سنگ کلیه، پاکسازی روده های نوزاد، درمان دل درد و دل پیچه نوزاد، از بین برنده زردی، برطرف کننده یبوست و عفونت زدایی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0