آشنایی با اختلال استرس پس از آسیب روانی (سانحه روانی)

1690 بازدید
15 تیر 98
بهاره
,,

با اختلال استرس پس از آسیب روانی یا PTSD (اختلال استرس پس از سانحه روانی) آشنا شوید

اختلال استرس پس از آسیب روانی یا PTSD (Posttraumatic stress disorder ) با خصیصه های نشانگان هیجانی، فیزیولوژیکی و رفتاری تعریف می شود که در پی مواجه شدن حادثه ای آسیب زا رخ می دهد. طبق تعریف، حادثه آسیب زا یک فشار روانی اجتماعی است که با مرگ، صدمه، آسیب تهدید کننده یا واقعی (به صورت فیزیکی) شخص درگیر است. برای تشخیص اختلال استرس پس از سانحه روانی، شخص بایست به یکی از سه طریق که عبارتند از: تجربه شخصی خود فرد، مشاهده رخداد یا حادثه ای برای دیگران و یادآوری حادثه از شخص دیگر (به ویژه اعضای خانواده و دوستان)، با یک حادثه آسیب زا مواجه شود. عمدتا افراد مبتلا به این اختلال به حادثه آسیب زا با ترس شدید و درماندگی یا تنفر آمیخته با بیم پاسخ می دهند. حال در ادامه این مقاله با اختلال استرس پس از آسیب روانی آشنا شوید.

 

آشنایی با اختلال استرس پس از آسیب روانی (سانحه روانی)

آشنایی با اختلال استرس پس از آسیب روانی (سانحه روانی)

 

اختلال استرس پس از آسیب روانی

در این اختلال شخص بایستی با یک حادثه مواجه شده باشد که عامل استرس و آشفتگی در او ایجاد شود. به طور کلی هر حادثه آسیب زایی باعث این اختلال نمی شود بلکه شخص با حادثه آسیب زایی مواجه شده است که هر دو مشخصه زیر در آن وجود داشته باشد که عبارتند از:

1- شخص یک حادثه یا حوادثی را تجربه کرده، دیده یا مواجهه شده است که یا با مرگ واقعی یا تهدید به مرگ، یا صدمه جدی، یا با تهدید به تمامیت جسمی خودش یا دیگران همراه بوده است.

2- پاسخ شخص با ترس شدید، درماندگی یا تنفر آمیخته با بیم همراه است.

توجه: در کودکان این امر ممکن است با رفتار بی تابی یا سازمان نایافته ظاهر شود.

معیارهای تشخیص اختلال استرس پس از سانحه روانی

بر اساس تحقیقات علمی و دانشگاهی، این بیماری با مولفه های بسیاری قابل تشخیص است که هر مولفه با زیر مجموعه هایی همراه است. معیارهای تشخیص PTSD عبارتند از:

الف) تجربه مکرر حادثه آسیب زا

حادثه آسیب زا مکررا با حداقل یکی از طریق زیر تجربه مجدد شود:

  • جمع آوری دوباره آشفته کننده حادثه به صورت فضولانه و عود کننده شامل تصاویر، افکار یا ادراکات. در کودکان ممکن است بازی های تکراری رخ بدهدکه موضوع ها یا جنبه های آسیب زا بیان شوند.
  • خواب های آشفته کننده و عود کننده از حادثه.
  • در کودکان ممکن است خواب های ترسناکی با محتوای غیرقابل بازشناسی وجود داشته باشد.
  • اگر حادثه آسیب زا عود نماید (عمل کردن یا احساس کردن).
  • در کودکان کم سن و سال ممکن است باز آفرینی، تجربه خاص آسیب زا بدهد.
  • آشفتگی روان شناختی شدید که با نشانه های درونی یا برونی ظاهر شده و اینکه به صورت مادی یا شبیه یک جنبه حادثه آسیب زا است.
  • عکس العمل روان شناختی به ظهور نشانه های درونی یا بیرونی که به صورت نمادی یا شبیه یک جنبه حادثه آسیب زا است.
ب) اجتناب از محرک های همراه با حادثه آسیب زا

اجتناب مصرانه از محرک هایی که با حادثه آسیب زا همراه بوده و کرختی در پاسخ دهی عمده (که قبل از حادثه آسیب زا وجود نداشت)، که با سه حالت (یا بیشتر) زیر نشان داده می شود:

  • تلاش هایی برای اجتناب از افکار، احساسات یا بحث هایی که با حادثه آسیب زا همراه بوده است.
  • تلاش هایی برای اجتناب از فعالیت ها، مکان ها یا مردمی که جمع آوری مجدد حادثه آسیب زا را بر می انگیزانند.
  • ناتوانی در به یاد آوردن یک جنبه مهم از حادثه آسیب زا.
  • کاهش محسوس علاقه یا مشارکت در فعالیت های معنادار.
  • احساس انزوا یا دوری از دیگران.
  • دامنه محدود شده عاطفه (مثل ناتوانی در داشتن احساس های عاشقانه).
  • احساس آینده ای کوتاه در پیش رو (مثلا انتظار بزرگ شدن، ازدواج و داشتن یک دوره زندگی را ندارد).

 

همچنین بخوانید:  شیوع نشانه های اختلالات روان تنی

 

ج) نشانه های اختلال استرس پس از آسیب روانی (نشانگان برانگیختگی)

 یکی از معیارهای تشخیص PTSD علایم یا نشانه های استرس و برانگیختگی مصرانه افزایش یافته است های که با دو مورد (یا بیشتر) زیر نشان داده می شود.

  • مشکل در به خواب رفتن یا در خواب ماندن
  • تحریک پذیری یا طغیان های خشم
  • مشکل در تمرکز کردن
  • گوش به زنگ بودن شدید یا محتاط بودن بیش از اندازه

درمان اختلال استرس پس از سانحه روانی

بهترین درمان برای اختلال استرس پس از آسیب روانی درمان رفتاری – شناختی (CBT) است. در این روش روانشناس و درمانگر بیمار را با حادثه یا آسیب مواجه کرده و مهارت های کنترل استرس، اضطراب و ترس همراه با ضربه روانی را به او آموزش می دهند. همچنین، شخص مبتلا، تکنیک های لازم برای آرام سازی و پذیرش تمامی احساسات خود را فرا می گیرد. در مواردی که این اختلال در کودکان یا نوجوان ایجاد می شود، آموزش هایی نیز به والدین داده خواهد شد.

نکته: هر حادثه آسیب زا یا هر استرسی بعد از سانحه، اختلال استرس پس از آسیب روانی نمی باشد. در صورتی این اختلال PTSD می باشد که دوره اختلال (علائم و نشانگان) بیش از یک ماه بوده و همچنین، اختلال منجر به آشفتگی معنادار بالینی یا اختلال در جنبه های دیگر عملکردی مثل مسائل اجتماعی شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

دانه فرنجمشک را با خواص خواب آور، آرامش بخش اعصاب، درخشندگی و شفافیت پوست، ضد نفخ، کاهش وزن، کاهش استرس، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0