آشنایی با بهترین روش های پخت غذا

1794 بازدید
25 دی 96
سمانه

آشنایی با بهترین روش های پخت غذا که بد نیست بدانیم

به طور کلی، پختن نه تنها مزه، بو و ظاهر مواد غذایی را بهبود می بخشد بلکه قابلیت هضم آن ها را نیز افزایش می دهد. برای مثال گوشت سفت، چنانچه با روش مناسبی طبخ شود، نرم تر می شود و این عمل، جویدن و هضم آن را آسان تر می کند. همچنین در عمل پخت تغییراتی در میزان مواد مغذی موجود در ماده غذایی رخ می دهد که این تغییرات بستگی زیادی به روش پخت و حالت فیزیکی ماده دارد.

عواملی که در کاهش مواد مغذی موثر هستند :

شامل این موارد است : عملیاتی که قبل از پختن روی ماده غذایی انجام می شود، مدت زمان پخت ماده غذایی، مقدار مایع مورد استفاده برای طبخ، مدت زمانی که غذا داغ نگه داشته می شود یا در معرض هوای آزاد قرار می گیرد تا مصرف شود و برای اینکه غذاهای شما مواد مغذی خود را حفظ کنند، باید این چهار عمل را کنترل کنید.

بیشتر روش های پختن غذا موجب کاهش ویتامین ث در ماده غذایی می شوند، به عنوان یک قانون کلی هر چه در تهیه غذا آب، زمان، روغن کمتری استفاده شود، مواد مغذی کمتری از بین خواهد رفت.

آشنایی با بهترین روش های پخت غذا

آشنایی با بهترین روش های پخت غذا

روش های پخت غذا

آب پز کردن :

کمتر کسی پیدا می شود که غذای آب پز شده دوست داشته باشد اما با تمام این ها غذاهایی که با این روش پخته می شوند، ارزش غذایی بالاتری دارند. در روش پخت با حرارت مرطوب درجه حرارت نسبتا کم است، بنابراین تخریب مواد مغذی به وسیله حرارت زیاد صورت نمی گیرد.

ولی زمان پخت در چنین درجه حرارت هایی کمی طولانی است و یکی از معایب آب برای پخت، آن است که این امر به وارد شدن مقدار زیادی از مواد مغذی محلول در آب به داخل مایع مورد استفاده برای طبخ منجر می شود و ممکن است ماده غذایی در آب مقدار قابل توجهی از ویتامین ها را از دست بدهد.

ویتامین ث به آسانی در این روش از بین می رود. اگر مقدار کمی ویتامین ث از بین برود می توان فرض کرد که فرآیند پخت ملایم است و نقصان سایر مواد مغذی کم خواهد بود. به علاوه مواد مغذی در اثر حرارت و در معرض هوا از دست می روند. زیرا آنزیم های موجود در اثر حرارت، فعالیت خود را از دست می دهند.

آشنایی با بهترین روش های پخت غذا

آشنایی با بهترین روش های پخت غذا

چرا غذا را  آب پز کنیم :

به علت اینکه آب دارای گرمای ویژه بالایی است، محیط مناسبی برای انتقال حرارت به ماده غذایی است و همچنین دسترسی به آن آسان است. به همین دلیل از جوشاندن، برای پخت بسیاری از مواد غذایی استفاده می شود. سبزی ها را معمولا برای پخت می جوشانند، ولی این امر موجب کاهش برخی عناصر مغذی و ویتامین ها به خصوص ویتامین ث می شود.

کاهش عناصر معدنی و ویتامین های محلول در آب، با افزایش مقدار آب مصرفی زیاد می شود. باید در نظر داشت که میزان آب کمتر مصرفی برای آب پز کردن هم در این امر موثراست، طبق آزمایشات در مورد پخت برنج، اگر در آب کم پخته شود، سی درصد از ویتامین خود را از دست می دهد، در حالی که پختن آن در مقدار بیشتری آب، موجب از دست رفتن حدود پنجاه درصد از ویتامین های آن می شود.

نکته مهم دیگر آن است که هر چه سطح ماده غذایی بزرگ تر باشد کاهش مواد مغذی محلول در آب از طریق ورود به آب پخت بیشتر است، بنابراین خرد و له کردن، بریدن و ریز کردن ماده غذایی نه تنها سطح را افزایش می دهد، بلکه آنزیم ها را نیز آزاد می کند و مقدار بیشتری مواد مغذی از دست می دهد. همچنین پوست گیری سبزی ها (هویج، سیب زمینی، گوجه فرنگی) و میوه ها (سیب، به، آلو) قبل از پختن هم باعث از بین رفتن مواد مغذی می شود.

 

همچنین بخوانید:  طرز تهیه کوفته و آبگوشت مخصوص گیاهخواران

 

بخار پز کردن :

این روش سالم ترین روش پختن غذا به شمار می رود. زیرا از دست رفتن مواد مغذی را به حداقل میزان ممکن تقلیل می دهد. در روش بخار پز شما مواد غذایی را به وسیله بخار آب، آماده خوردن می کنید. در این روش چون زمان پخت طولانی است، مقدار ویتامین ث که به وسیله حرارت تجزیه می شود، زیاد است.

دیگ زود پز یکی از وسایل آشپزخانه است که به شما امکان می دهد تا از روش بخار پز در آن استفاده کنید و با استفاده بخار تحت فشار زیاد، سرعت پخت افزایش می یابد. به خاطر داشته باشید دیگ زود پز به حرارت مناسب خود برسد، نیازی به حرارت دادن زیاد نیست و حرارت ملایم هم می تواند دمای داخل آن را به طور ثابت بالا نگه دارد. بخار پز کردن برای پخت گوشت قرمز، مرغ، ماهی و سایر گوشت ها مناسب است.

آرام پز کردن :

پختن مواد غذایی در آب داغ که حرارت آب پایین تر از نقطه جوش است را روش آرام پختن می گویند. تغییراتی که در غذا حین آرام پختن رخ می دهد، مانند جوشاندن است ولی با سرعت کمتری رخ می دهند. در این روش چون شما از حرارت پایین تری استفاده می کنید، پروتئین خیلی کم منعقد می شود، بنابراین قابل هضم ترین شکل خود را خواهد داشت و همچنین غذاهای پروتئینی ترد تر خواهند شد. چون کاهش مواد غذایی در این روش بسیار کم می شود. این روش برای پختن ماهی مناسب تر است.

آشنایی با بهترین روش های پخت غذا

آشنایی با بهترین روش های پخت غذا

کباب کردن :

در این روش پخت، حرارت بالاتری نسبت به روش مرطوب استفاده می شود و به همان میزان کاهش مواد مغذی حساس به حرارت بیشتر است. چربی ها در مقابل حرارت کم مقاوم هستند و با وجود آن تیره رنگ می شوند و به مقدار کم تجزیه می شوند، اما در درجه حرارت بالا شروع به تجزیه شدن می کنند. حرارت خشک، ویتامین هایی را که در برابر حرارت ناپایدار هستند، تخریب می کند و به این ترتیب ویتامین ث به آسانی از بین می رود.

از گروه ویتامین ب، ویتامین ب1 راحت تر از بقیه از بین می رود. در حالی که ب2 نسبتا پایدار است، مشروط به آن که محیط طبخ، ماده غذایی اسیدی باشد. ب3 هم پایدار است و اگر از بین برود، به علت خروج مایع از ماده غذایی در حین پخت است.

پروتئین ها در برابر حرارت بسیار حساس هستند، ولی ارزش تغذیه ای آن ها تغییر چندانی نمی کند مگر که درجه حرارت بالا باشد. اسید آمینه ها در درجه حرارت بالا برای کباب کردن تخریب می شوند که حتی در این حالت هم به مقدار کم و فقط در سطح ماده غذایی از بین می روند.

سرخ کردن :

این روش به دلیل استفاده از چربی و روغن زیاد، خطر چاقی و افزایش وزن را زیاد می کند. سرخ کردن هم یکی دیگر از روش های پخت سریع غذاست، زمانی که چربی ها حرارت می بینند، در آن ها عوامل سرطان زا پدید می آید و با مواد غذایی آمیخته می شود و بدتر از همه در این روش سرخ کردن عمیق است، مواد غذایی کامل درون روغن غوطه ور می شوند و حرارت بالا سبب از بین رفتن برخی مواد غذایی و افزایش انرژی زایی غذا در حجم کم می شود.

ظروف نچسب از آن جایی که نیاز به روغن کمتری برای سرخ کردن غذا دارند، مناسب ترند. هر چه روغن کمتری برای سرخ کردن ماده غذایی استفاده کنید، مواد مغذی آن کمتر از بین خواهد رفت.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پول بیبر را با خواص درمان ناراحتی معده، کمک به تنظیم گاز روده، کاهش درد معده، درمان اسهال، کمک به هضم، کاهش قند خون، درمان میگرن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0