topNotif

آشنایی با بیماری های کلیوی و رژیم غذایی مناسب آن

1590 بازدید
13 اسفند 96
آلاله
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

آشنایی با بیماری های کلیوی و رژیم غذایی مناسب آن

کار کلیه، به طور اعم، دفع مواد زائد تولیدی در بدن و به طور اخص، دفع محصولات نهایی سوخت و ساز پروتئین در بدن است. اگر میزان ادرار یا غلظت آن ناکافی باشد، این مواد دفعی و زائد در بدن باقی می مانند. اوره یکی از محصولات نهایی سوخت و ساز پروتئین است که هضم از غذاها و تجزیه بافت های بدن حاصل می شود.

نفریت حاد :

هنگام بروز نفریت (التهاب کلیه) حاد، دفع ادرار به میزان قابل توجهی کم می شود و اوره و دیگر محصولات نهایی سوخت و ساز پروتئین در بدن باقی می مانند.

رژیم غذایی مناسب برای رفع این مشکل :

یک رژیم غذایی پرکربوهیدرات، کم پروتئین و کم نمک توام با مصرف محدود مایعات توصیه می شود. محدود کردن مصرف غذاهای پروتئینی، تولید اوره و دیگر مواد زائد را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. تامین مواد محافظت کننده از پروتئین ها نظیر کربوهیدرات ها و چربی ها موجب کاهش تجزیه پروتئین بافتی بدن می شود، البته نمی توان مصرف همه ی پروتئین ها را بدون استثنا محدود کرد. بلافاصله بعد از بهبود کلیه ها و بازگشت جریان ادرار به وضعیت طبیعی باید پروتئین کافی به بدن رسانده شود.

کلیه های سالم می توانند نیاز بدن به سدیم و پتاسیم را به طور خودکار تنظیم کنند. در افراد مبتلا به نفریت حاد، کلیه ها قادر به دفع سدیم و پتاسیم نیستند و در نتیجه تعادل الکترولیت های بدن به هم می خورد، بنابراین باید مصرف مواد معدنی توسط این افراد محدود شود، تا مادامی که تورم وجود دارد، باید مصرف نمک محدود شود. فرد مبتلا به نفریت مجاز است که فقط روزانه دو نوبت آبمیوه یا سوپ سبزیجات مصرف کند.

آشنایی با بیماری های کلیوی و رژیم غذایی مناسب آن

آشنایی با بیماری های کلیوی و رژیم غذایی مناسب آن

غیر از آبی که به صورت ادرار دفع می شود، روزانه تقریبا یک لیتر آب هم از طریق تنفس، تعریق و مدفوع از بدن خارج می شود. افراد مبتلا به نفریت حاد مصرف روزانه مایعات و مقدار ادرار دفع شده ی خود را ثبت و به شکل نمودار رسم کنند. مقدار آب مصرفی روزانه این افراد (از جمله آب میوه، شیر، چای و انواع سوپ) باید یک لیتر بیشتر از آب دفع شده از بدن آن ها به شکل ادرار باشد.

سندرم نفروزی کلیه :

وجه مشخصه ی این بیماری، بروز درجه ی متغییری از اختلالات دفع پروتئین به همراه ادرار و ادم (تورم بدن به دلیل دفع نشدن آب از بدن) است. در این بیماران، مقدار کلسترول موجود در سرم خون بالاست، ولی مقدار کل ادرار دفع شده ی بیمار، ممکن است طبیعی باشد.

رژیم غذایی مناسب مبتلایان به سندرم نفروزی کلیه :

غذاهای دارای پروتئین

چون در سندرم نفروزی، پروتئین از طریق ادرار دفع می شود، این مسئله به تهی شدن بافت ها از پروتئین منجر می گردد، بنابراین توصیه می شود که بیماران مبتلا به این نوع سندرم از یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین و با میزان چربی متوسط پیروی کنند. تا زمانی که ادم ادامه دارد باید نمک به صورت محدود مصرف شود.

 

همچنین بخوانید:  درمان طبیعی سنگ کلیه با عرقیات معجزه گر گیاهی

 

غذاهای کم چرب

هنگامی که از رژیم غذایی کم چرب سخن به میان می‌آید، نمی‌توان به سادگی از کنار سبزیجات و میوه‌جات گذشت. آن ها به طور طبیعی فاقد چربی هستند و علاوه بر این منبع خوبی از مواد مغذی ضروری به حساب می‌آیند. همان طور که قبلا ذکر شد، برای کاهش مصرف نمک به جای غذاهای کنسرو شده به سراغ سبزیجات تازه بروید.

تذکر: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفا جهت آگاهی خوانندگان است و به هیچ وجه نباید جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بن سرخ را با خواص رمان دردهای شکمی، روماتیسم، استفراغ، سنگ کلیه و سرماخوردگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0