topNotif

آشنایی با خواص جو

2426 بازدید
16 آبان 96
سمانه

آشنایی با خواص جو و ارزش غذایی آن

جو گیاهی است علفی و یک ساله که ارتفاع آن تا یک متر می رسد که البته بستگی به نوع آن دارد. برگ های آن متناوب و باریک و دراز و به رنگ سبز تیره می باشد. جو از نظر کاشت به دو دسته تقسیم می شود : جو بهاره و جو پاییزه می شود.

  • جو بهاره در بهار کشت می شود و احتیاجی به سرمای زمستان ندارد و قبل از زمستان دانه می دهد.
  • در حالی که جو پاییزه در پاییز کشت می شود و محتاج سرمای زمستان است.

ترکیبات شیمیایی موجود در جو :

در جو مواد معدنی و آلی همچون آب و پروتئین و مواد نشاسته ای و کلسیم و فسفر و آهن و سدیم و پتاسیم و ویتامین های ب 1، 2، 3 است، ضمنا جو دارای مقدار کمی آرسنیک است.

آشنایی با خواص جو

آشنایی با خواص جو

خواص دارویی جو :

جو معمولا به سه صورت در بازار عرضه می شود:

  • جو پوست نکنده که هنوز سبوس آن جدا نشده است
  •  جو پوست کنده که پوست آن رفته شده است
  • جو سفید که پوست و سبوس آن گرفته شده و به نام جو مرواریدی معروف است.

جو از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است، مواد مقوی آن کمتر از گندم بوده ولی قابض و خشک کننده است، غذایی بسیار مقوی برای افراد ضعیف است، خاصیت نرم کننده دارد، برای نقرس مفید است.

نکته : در قدیم از جو برای سقط جنین استفاده می کردند پس زنان باردار در هنگام مصرف جو احتیاط لازم را داشته باشند و سعی کنند در ایام بارداری آن را مصرف نکنند.

سایر خواص جو :

جو برای نقرس مفید است، جوشانده جو داروی خوبی برای مبتلایان به تب و درمان کم خونی و درمان سو هاضمه است. ماالشعیر برای درمان سل و زخم های ریوی و سردرد مفید است، برای درمان نقرس پماد جو را با آب بر روی قسمت های دردناک بگذارید. جو را با شکر مخلوط کنید غذای خوبی برای اطفال است، بیسکویت جو بهترین دارو برای درمان یبوست است و حتی نفخ و شکم درد را از بین می برد.

سرد مزاجان باید جو را با شکر مصرف کنند، کشک الشعیر برای مزاج های گلو و اسهال های صفراوی مفید است، برای تسکین و بهبود گلو درد و ورم گلو کشک الشعیر را غرغره کنید، برای پایین آوردن کلسترول از جو استفاده کنید، جو چون دارای پروتئاز می باشد بنابراین از سرطان جلوگیری می کند.

 

همچنین بخوانید:   آشنایی با خواص و مضرات برنج

 

سمنو یا مالت جو :

جو را می توان مانند دیگر غلات خیس کرده و در حرارت معتدل نگهداری کنید تا جوانه بزند و هنگامی که جوانه به حد معینی رسید از آن مالت نگهداری کنید، مالت جو دارای ویتامین ث می باشد.

ما الشعیر :

جو را پوست کنده ولی اگر آن را پوست نکردید آن را خیلی خوب بشویید، سپس آن را در آب جوش ریخته و چند دقیقه می جوشانید و آن قدر می پزند تا دانه های جو کاملا باز شود بعد آن را با پارچه بدون اینکه له شود صاف می کنند و می گذارند تا سرد شود و از آن استفاده می کنند.

کشک الشعیر:

جو پوست کنده را با آب مخلوط کرده و آنقدر می جوشانند تا کاملا باز شود سپس آن را له و صاف می کنند که خود جو نیز داخل آب شود کشک الشعیر شبیه آش جو می باشد.

عصاره مالت جو:

از جوشاندن مالت جو در آب و غلیظ کردن مایع حاصل در خلا عصاره مالت جو به دست می آید که دارای مقدار 60 درصد مالتوز و 10 درصد ساکاروز و 20 درصد دکسترین و مقداری مواد معدنی و ویتامین های ب 10 و 2 است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن سبوس برنج را با خواص تغذیه کننده پوست، ضد پیری، ضد چروک، رفع سیاهی و کبودی زیر چشم، جلوگیری از آکنه، درمان ترک های پاشنه پا، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. حمید رضا
    8 فروردین 1398

    مقاله خوبی هست برای دوستانم هم فرستادم

0