9 خاصیت باور نکردنی آویشن که نمی دانید + آموزش دمنوش

3290 بازدید
30 مهر 96
سمانه
,

9 خاصیت باور نکردنی آویشن که نمی دانید + آموزش دمنوش آن

آویشن (Thymes) گیاهی است که از گذشته های دور در طب سنتی و مداوای برخی بیماری ها به روش خانگی مورد استفاده قرار می گرفت. این گیاه درختچه ای، کوچک چوبی، کوتاه قد، کپه ای و یا علفی چندساله با برگ های تقریبا گرد و متعلق به خانواده نعنا می باشد. گیاه آویشن دارای خواص بسیاری از جمله ضد التهاب، ضد عفونی کننده و تسکین دهنده درد است. همچنین، برای اسهال و بیماری های گوارشی نیز بسیار موثر است. حال، در ادامه با فواید گیاهی، ارزش دارویی، خواص و مضرات گیاه آویشن آشنا شوید.

مشخصات ظاهری گیاه آویشن

آویشن، گیاهی است از خانواده نعنا (Lamiaceae)، علفی، چندساله، پرشاخه و دارای ساقه های چوبی به ارتفاع ٣٠ سانتی متر كه به صورت بوته هایی پر پشت دیده می شود. ساقه های منشعب این گیاه، پوشیده از كرك است و حالت نیمه خوابیده دارد و برگ های كوچك آن دارای ظاهر لوزی شكل و وضع متقابل بر روی ساقه است. برگ های آویشن به رنگ سبز مایل به خاكستری است و در آن غده های فراوان اسانس دیده می شود. دمبرگ بسیار كوتاهی نیز پهنك برگ آن را به ساقه ارتباط می دهد.

ظاهر كلی پهنك برگ كه عموما كناره برگشته دارد و در سطح تحتانی، پوشیده از گردی به رنگ مایل به سفید به نظر می رسد، بهترین وسیله تشخیص آن از گونه های مجاور است. گل های آن كوچك، متعدد معطر، به رنگ سفید، گلی یا صورتی و مجتمع به صورت دسته هایی در قسمت انتهایی ساقه ها است. از كلیه قسمت های این گیاه، بوی معطر آویشن استشمام می شود.

 

9 خاصیت باور نکردنی آویشن که نمی دانید

9 خاصیت باور نکردنی آویشن که نمی دانید

 

محل رویش و پراکنش گیاه آویشن

آویشن دارای زیر گونه های مختلف است و به صورت خودرو در مناطق مركز و جنوب اروپا، كشورهای بالتیك و نواحی مدیترانه می روید و بیشتر در كشورهای آلمان، اسپانیا، لهستان و مجارستان كشت و بهره برداری می شود. این گیاه به صورت بومی در ایران نمی روید، ولی كشت آن مرسوم است. این گیاه بیشتر در شمال و غرب کشور می روید و بیشتر در نواحی کوهستانی مانند کوه های شیراز و الوند فراوان است. از رویش ١٤ گونه از جنس آویشن در ایران گزارش شده است.

ترکیبات شیمیایی گیاه آویشن

گیاه آویشن دارای تركیبات اسانسی (١ تا ٢ درصد) است که مهمترین آن تركیب تیمول است. علاوه بر این، شامل تانن های خانواده نعنا، فلاونوئیدها و تری ترپن ها می باشد. آویشن به دلیل داشتن اسانس های معطر مورد علاقه زنبوران عسل می باشد و زنبوری که از عصاره این گیاه جمع آوری کند عسل بسیار معطر خواهد ساخت. در واقع، اسانس های موجود در آویشن که عبارتند از تیمول و کارواکرول هستند، باعث می شوند که وقتی زنبور عسل از این گیاه می خورد عسل آن بسیار معطر گردد. همچنین، دام های شیرده چون از این گیاه به خورند شیرشان معطر و مقوی خواهد شد.

 

همچنین بخوانید:  خواص درمانی و بی نظیر گیاه آویشن

 

ارزش غذایی و طبع گیاه آویشن

طبیعت این گیاه گرم مزاج می باشد و پودر آویشن رنگ سبز سدری، بوی معطر مخصوص به آویشن و طعمی گس و تند دارد. آویشن دارای مواد مغذی نظیر ویتامین ک، ویتامین آ، ویتامین ب 1، ویتامین ب 2، ویتامین ب 6، ویتامین ث، منگنز، روی، سدیم، پتاسیم، آهن و منبع بسیار خوبی برای کلسیم و فیبر غذایی می باشد، آویشن دارای فلانوییدها، روغن اسانس (خصوصا تیمول، کارواکول با اثرات ضد عفونی کننده) نیز می باشد.

9 خاصیت باورنکردنی آویشن که نمی دانید

آویشن دارای اثرات ضد نفخ معده، ضد اسپاسم، ضد عفونی کننده، آنتی اکسیدان و مقوی بدن می باشد. از آویشن به عنوان ضد سرفه، ضد قارچ، ضد میكروب و ضد عفونی كننده مخاط دهان و گلو استفاده دارویی می شود و در بهبود دردهای گوارشی، درمان عفونت های مجاری تنفسی فوقانی (برونشیت، سرماخوردگی) و به عنوان مدر و ضد عفونی كننده مجاری ادراری مصرف سنتی دارد. همچنین، از آن به عنوان چاشنی غذایی و در تهیه نوشیدنی ها نیز استفاده می شود و در جلوگیری از فاسد شدن سریع گوشت نیز تا حدودی موثر است.

این گیاه دافع سنگ و شن های ریز کلیه، دافع بخارات و گاز های معده و روده، تسکین دهنده استفراغ، اشتها آور، نقصان دهنده رطوبات مزاج، مقوی اعصاب بوده و مقدار خوراک آن از دم کرده آن دو مثقال و از پودر خشک آن نیم مثقال است.

 

 

مضرات گیاه آویشن

استفاده از آویشن زمانی که از طریق دیگر مواد غذایی مصرف گردد، برای بدن مضر نمی باشد اما، هنگامی که به عنوان یک دارو در دوزهای بسیار بالا مصرف می شود ممکن است برخی علائم و مشکلاتی از جمله اختلالات گوارشی (نفخ و قولنج شکم)، سرگیجه و سردرد را به همراه داشته باشد.

توصیه می شود زنان حامله از آویشن فقط در حد چاشنی استفاده کنند و از زیاده روی در مصرف آن خودداری کنند. مصرف آویشن نباید سالانه و طولانی مدت باشد، چون مصرف ممتد آن ممکن است ایجاد ورم کبد نماید. همچنین، در بیماری هایی از جمله سرطان پستان، سرطان تخمدان و سرطان رحم، آویشن مشابه هورمون استروژن عمل کرده و ممکن است بیماری را تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر این، آویشن باعث كاهش روند لخته شدن خون می شود و مصرف بیش از حد آن باعث افزایش خونریزی می گردد.

تداخلات دارویی با گیاه آویشن

  • استفاده از گیاه آویشن ممکن است با مصرف هم زمان برخی از داروها مشکل ایجاد کند. داروهایی که با گیاه آویشن سبب تداخل دارویی می شوند عبارتند از:
  • داروهای آنتی کولینرژیک که معروف‌ترین داروهای آنتی کولینرژیک هیوسین، دیسیکلومین، آتروپین، تری هگزیفنیدیل، بنزتروپین، بی‌پریدن هستند.
  • داروهای استروژن دار
  • مهار کننده های استیل کولین استراز یا کولین استراز که برای بیماران آلزایمر مورد استفاده قرار می گیرند.
  • داروهای ضد انعقادی

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

آویشن خشک را با خواص خوشبو کننده، ضد سم و ضد نفخ شکم، برطرف کننده حالت ترشی معده، خلط آور، ضد تشنج  و درد، رفع سرماخوردگی و سوزش گلو، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. تنها
    13 خرداد 1402

    کی گفته اویشن بصورت خودرو توی ایران وجود نداره، شما لطف کنید یه سر به کوههای زنجان سر بزنید که عطر و بوی اویشن کوهی ادم را مست میکنه

0