topNotif

آشنایی با خواص و مضرات ذرت برای سلامتی

2166 بازدید
04 آبان 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

آخرین به روزرسانی 26 شهریور 1398

آشنایی با خواص و مضرات ذرت که بد نیست بدانید

ذرت یکی از گیاهان مورد علاقه کودکان است. کودکان در حین سفر و گشت و گذار ترجیح می دهند بلال یا همان ذرت پخته که یک میان وعده خوشمزه و سالم است، را مصرف کنند. ذرت بعد از برنج و گندم، رتبه سوم در جهان بین غلات را دارد. ذرت که با نام هایی نظیر گندم ترکی، بلال، گندم مکه، خبار، جواری، خندروس، جوی رومی، ذره، عسل، جاروس، بهو تا و شامیه شناخته می شود، گیاهی است از تیره گندم ها و طبع آن معتدل و خشک است. کرک ذرت دارای خواص دارویی بسیار می باشد و همچون دانه آن، کرک ذرت نیز از قسمت های مورد استفاده ذرت می باشد. حال در این مطلب با خواص و مضرات ذرت، آشنا شوید.

ارزش غذایی ذرت

دانه های ذرت دارای ارزش غذایی بسیار بالا و مواد مغذی فراوان است. در 100 گرم ذرت، 3.4 گرم پروتئین، 18.7 گرم کربوهیدرات، 2 گرم فیبر، 1.3 گرم چربی، 6.26 گرم قند و 86 کیلوکالری انرژی وجود دارد. همچنین، حاوی ویتامین ها و مواد معدنی فراوانی نظیر ویتامین ب یک، ویتامین ب 2، ویتامین ب 3، ویتامین ب 6، فولات، ویتامین آ، ویتامین ث، کلسیم، روی، مس، آهن، منگنز، منیزیم، فسفر، سدیم و پتاسیم می باشد.

 

آشنایی با خواص و مضرات ذرت

آشنایی با خواص و مضرات ذرت

 

خواص ذرت

از مهمترین خواص دارویی ذرت می توان به مدر (ادرارآور) بودن آن اشاره کرد، به نحوی که در افراد مبتلا به بیماری های ادراری و مثانه، تورم کلیه ها، کم بودن ادرار یا جمع شدن آب در بدن (ادم)، فوق العاده خاصیت پاک کنندگی و دفع مواد زائد را دارد.

افرادی که فکر می کنند اضافه وزن دارند و تمایل به کم کردن وزن خود دارند می توانند از ذرت استفاده کنند. ذرت یک رژیم غذایی بی ضرر و پر منفعت است هم چنین این دسته از افراد می توانند کرک ذرت را دم کنند و آن را بنوشند که یکی از بهترین نوشیدنی های بی ضرر و بدون ایجاد حساسیت برای لاغری است، حتی برای کم کردن وزن می توانند از روغن مایع ذرت استفاده کنند.

آنتی اکسیدان های موجود در ذرت مانند لوتئین (Lutein) و زآگزانتین (Zeaxanthin) به درمان و پیشگیری از دژنراسیون ماكولا و آب مروارید كمك می كنند كه در موارد پیشرفته منجر به كوری می شود.

ذرت در صورت پخته شدن یکی از بهترین منابع فیبر گیاهی می باشد که باعث تقویت فعالیت بدن شده و از یبوست و بواسیر پیشگیری می کند. ذرت برای برخی سرطان ها نظیر سرطان پروستات، سرطان معده، سرطان پستان و سرطان کولون (روده بزرگ) نیز مفید بوده و برای درمان و پیشگیری از سرطان های فوق نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

همچنین بخوانید:  طرز تهیه نان ذرت خانگی (بدون فر)

 

خواص ذرت برای زیبایی

ذرت دارای خواصی برای زیبایی نیز می باشد. مصرف ذرت شکنندگی ناخن را کم کرده و رفته رفته باعث تقویت ناخن می گردد. ذرت برای رشد و تقویت مو، کاهش علائم پیری مانند چین و چروک، طراوت و شادابی پوست نیز مفید بوده است. همچنین ذرت برای درمان قولنج، درمان سرماخوردگی و گرفتگی صدا، تنظیم اسید اوریک، درمان اسهال، نقرس، درمان کم خونی، عفونت مجاری تنفسی، کلسترول و کاهش چربی خون نیز مفید است.

مضرات ذرت

مصرف بیش از حد ذرت باعث اسیدی شدن خون، سو هاضمه برص، واریس، کمبود ویتامین های ای و عدم جذب ویتامین ب 3 می شود. علاوه بر این، روغن ذرت نیز به نسبت روغن های دیگر در اثر نگهداری در حرارت و نور خورشید سریع تر فاسد می شود.

خواص کرک ذرت

دمنوش کرک ذرت برای لاغری بسیار مفید بوده است. کرک ذرت را بهتر است به صورت تازه و خشک مصرف کنید، زیرا کرک ذرتی که خشک نشود و نگهداری گردد حکم مسهل را دارد.

طرز تهیه دمنوش کرک ذرت

برای تهیه این دمنوش یک قاشق کرک ذرت را در یک فنجان آب داغ در مدت زمان 20 الی 30 دقیقه خیس کنید، سپس آن را داخل قوری ریخته به مدت 2 تا 3 دقیقه بگذارید، دم بکشد. سپس شیره مورد نظر کرک ذرت را کشیده و هر دو تا سه ساعت آن را مصرف کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کاکل ذرت را با خواص جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه، بهبود ورم زانو، کمک به انعقاد خون، تنظیم فشارخون بالا، درمان سرماخوردگی و آنفولانزا، درمان عفونت مجاری ادراری، مفید برای سندرم پیش از قاعدگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0