آشنایی با خواص و مضرات عناب

3311 بازدید
28 آبان 96
سمانه

در این مقاله به آشنایی با خواص و مضرات عناب می پردازیم

به فارسی عنـاب و در کتب مختلف فارسی و طب سنتی با نام های عناب و شیلانه و سیلانه و شیلانک و در گیلان اون ناف و سیب کوهی و سنجد گرگان و طیر خون و ارج و سنجد جیلان شناخته می شود و میوه درختی است که اون ناف دار و عناب و درخت عناب و درخت شیلان و آلما آغاجی و درخت شیلانک و عناب آغاجی گفته می شود.

ترکیبات شیمیایی عناب :

در هسته عناب آلکالویید وجود ندارد و روغن آن دارای اولئیک اسید و لینولئیک اسید و پالمیتیک اسید و فیتوسترول است، در گزارش دیگری آمده است که عناب دارای مقدار زیادی ویتامین ث است و در صد گرم قسمت قابل خوردن خام آن در حدود 69 میلی گرم ویتامین ث وجود دارد و دارای مواد قندی و پروتئین می باشد.

annab attarak photo3

آشنایی با خواص و مضرات عناب

خواص عناب :

در هند از عناب به عنوان داروی لعاب دار و نرم کننده سینه و بند آورنده خونریزی استفاده می شود و برای تصفیه کننده خون و کمک به دستگاه گوارش تجویز می شود و هم چنین برای باز کردن مجاری ادراری کاربرد دارد.

جوشانده ریشه  درخت عناب را به عنوان دارویی برای درمان تب استفاده می کنند و در استعمال خارجی برای التیام زخم ها و جراحت های کهنه به کار می رود و هم چنین دارویی برای قطع اسهال است.

در برمه از میوه عناب به عنوان نرم کننده سینه استفاده می شود و آن را به محل گزش عقرب می مالند. در کره از هسته عناب به عنوان خواب آور و مخدر استفاده می شود، هر گاه از نظر دارویی لازم باشد که از گیاه آکونیت و جنطیانا خورده شود بهتر است توام با عناب باشد زیرا اثر سمی و تحریکی آن ها را حتی در حد مجاز مقدار مصرف می کاهد و باعث می شود که آثار مفید دو داروی فوق بدون خطر در بدن منعکس شود.

آشنایی با خواص و مضرات عناب

آشنایی با خواص و مضرات عناب

دیگر خواص درمانی عناب :

عناب به عنوان داروی آرام کننده اعصاب، مقوی عمومی، مقوی معده، ملین، ضد سرفه و مدر به کار می رود، بی خوابی را هم از بین می برد خواب آور است و عرق شبانه را قطع می کند و برای ضعف عمومی و به طور کلی برای احساس خستگی و ضعف شدید بسیار نافع است.

از برگ ریشه و پوست درخت عناب و عرق آن برای قطع بعضی از انواع تب ها و تسریع رشد موی سر و تهیه مایع شست و شوی چشم استفاده می شود و هم چنین برای رفع کم اشتهایی و کمک به دستگاه گوارش مورد استفاده می شود و برای افزایش شیر و قطع خروج اخلاط خونی توام با سرفه از ریه نافع است.

عناب تازه از نظر طبیعت طبق رای حکمای طب سنتی معتدل در حرارت و برودت و مایل به رطوبت و طبق نظر شیخ ابوعلی سینا کمی سرد است و از نظر خشکی و رطوبت معتدل است و در مورد خواص آن معتقدند که از عوامل ملین و نرم کننده ی سینه می باشد.

فراموش نکنیم :

عناب منضج و اعتدال دهنده اخلاط غلیظ است و مسهل اخلاط رقیق می باشد و خشونت سینه گرفتگی صدا و خشونت حلق که از حرارت عارض شده باشد را رفع می کند و سرفه و تنگی نفس و درد سینه را تسکین می دهد و خون را تصفیه می کند و مولد خون صالح است یعنی از دارو های خون ساز به شمار می رود.

اگر روزانه مقداری عناب را به همراه شکر میل کنند پس از پنج روز سبب رفع خارش بدن می شود. در استعمال خارجی ضماد برگ آن برای ترمیم و تسریع در ترمیم استخوان شکسته نافع است.

عناب التهاب، تشنگی، حدت خون، درد کبد، کلیه و مثانه را تسکین می دهد، مالیدن آن بر روی چشم، التهاب و ورم گرم چشم را تسکین می دهد و آشامیدن آب خیس کرده آن مخلوط با عرق کاسنی یا سکنجبین برای تسکین حدت صفرا و خون مفید است.

 

همچنین بخوانید:  خواص درمانی میوه عناب

 

مضرات احتمالی عناب :

  • تنها ضرر عناب این است که در معده های سرد ایجاد نفخ می کند و برای اصلاح آن باید شکر و مویز خورد.
  • ترشح اسپرم را کاهش می دهد و نیروی جنسی را کم می کند و برای پرهیز از این عوارض باید عناب را مخلوط با داروهای محرک نظیر عسل خورد.

جوشانده عناب :

مواد لازم :

عناب 14 دانه و جو پوست گرفته 25 گرم و آب مقدار کافی

روش تهیه : عناب را خرد کرده و با جو مخلوط نمایند و بجوشانند تا شکفته شود و مقدار آب باید آنقدر باشد که پس از جوشیدن 1500 گرم جوشانده به دست آید و می گذارند ته نشین شود و آب صاف روی آن را بردارند و در تب های شدید فنجان فنجان بنوشند.

جوشانده نوعی دیگر از عناب مفید برای سرفه و نرم کردن سینه :

مواد لازم :

عناب 15 دانه، سپستان 15 دانه، تخم خطمی 4 گرم، گل بنفشه 7 گرم، گل نیلوفر 3 الی 5 گرم، پرسیاوشان 5 گرم، رازیانه نیم کوفته 3 گرم و به دانه 2/5 گرم نیاز است.

روش تهیه : این دارو ها را شب در آب خیسانده و صبح جوشانیده بگذارند تا خنک شود و پس از صاف کردن نیم گرم با اضافه کردن قدری شکر سرخ به تدریج بنوشند، برای تسکین سرفه و نرم کردن سینه و اخلاط خیلی نافع است.

annab attarak photo2

آشنایی با خواص و مضرات عناب

خیس کرده عناب :

مواد لازم :

عناب 20 دانه، مویز دانه گرفته 30 دانه، سپستان 30 دانه و سر شاخه گل دار بنفشه 17 گرم نیاز است.

روش تهیه : اجزای فوق را شب در نیم لیتر آب خیسانده و صبح پس از صاف کردن 50 گرم شیر خشت و 50 گرم ترنجبین به آن اضافه کرده خوب حل کنند و پس از صاف کردن با قدری گلاب و عرق بید مشک مخلوط کرده میل کنید.

عرق عناب :

عرق عناب با طبیعت معتدل و مایل به رطوبی دارای تمام خواص میوه و برگ و ریشه خود می باشد. عرق عناب معتدل کننده اخلاط غلیظ و مسهل اخلاط رقیق، رفع گرفتگی صدا و سرفه های خشک و تنگی نفس و موجب تصفیه خون می باشد. عرق عناب ضد سرفه، درمان بی خوابی، آرام کننده اعصاب، تقویت کننده عمومی بدن، مقوی معده و درمان خستگی و ضعف عمومی، کاهش دهنده تب و افزایش دهنده شیر مادر و خروج اخلاط خونی توام با سرفه از ریه است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق عناب را با خواص ضد سرفه، درمان بی خوابی، آرام کننده ی اعصاب، تقویت کننده عمومی بدن، مقوی معده و درمان خستگی و ضعف عمومی، کاهش دهنده ی تب و افزایش دهنده ی شیر مادر، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. الیاس
    11 اسفند 1396

    مقالتون عالی بود. می دونستید بهترین عناب مربوط به بیرجنده؟

0