آشنایی با خواص و مضرات هندوانه و جدول ارزش غذایی آن

2781 بازدید
22 شهریور 96
عطارک

آشنایی با ارزش غذایی، خواص و مضرات هندوانه

هندوانه (Watermelon) میوه ای تابستانی است، سرشار از آب، شیرین که اغلب در روزهای تابستانی مصرف می شود و حتی در مراسم ها و جشن های ایرانی (شب یلدا) نیز مورد استفاده قرار می گیرد. گیاه این میوه یکساله، بوته ای و دارای ساقه خزنده، برگ های پهن و کرک دار به همراه گل های سفید یا زرد است. متدوال ترین بخش مصرفی گیاه هندوانه میوه و تخم آن است، البته برگ، ریشه و پوست میوه آن نیز مصارف پزشکی دارند. این میوه حاوی مواد مغذی و آنتی اکسیدان های قوی است که به حفظ سلامت بدن کمک می کند. هندوانه عمدتا به عنوان تب بر و کاهش دهنده حرارت بدن به ویژه در تابستان مصرف می شود. حال، در این مقاله به بررسی ارزش غذایی، خواص و مضرات هندوانه خواهیم پرداخت.

اجزا و ارزش غذایی هندوانه

هندوانه منبع غنی از مواد مغذی می باشد. بر اساس جدول ارزش غذایی، 100 گرم هندوانه حدود 30 کیلو کالری انرژی (کالری) تولید می کند. همچنین، در این مقدار 0/15 گرم چربی، 0/61گرم پروتئین، 6/4 گرم قند، 0/4 گرم فیبر غذایی و 7/54 گرم کربوهیدرات وجود دارد. علاوه بر این، هندوانه سرشار از ویتامین ث (8/1 میلی گرم) و منبع عالی برای ویتامین آ (569 واحد)، پیریدوکسین (ویتامین ب 6)، تیامین (ویتامین ب یک)، نیاسین (ویتامین ب 3)، ویتامین کا (0/1 میکروگرم) و منبع بسیار خوبی برای پتاسیم (112 میلی گرم)، منیزیم (10 میلی گرم)، فسفر (11 میلی گرم)، کلسیم (7 میلی گرم)، سدیم (یک میلی گرم)، آهن (0/24 میلی گرم) و منگنز (0/038 میلی گرم) است. در ضمن، هندوانه حاوی مواد مغذی گیاهی نظیر کارتنوئید ها و پکتین ها نیز می باشد.

 

آشنایی با خواص و مضرات هندوانه

آشنایی با خواص و مضرات هندوانه

 

خواص هندوانه

هندوانه سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان هایی است که علاوه بر حفظ سلامت بدن به درمان برخی از بیماری ها کمک می کند. از مهمترین خواص این میوه می توان به کمک به پیشگیری از سرطان (به ویژه سرطان روده بزرگ)، کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، پیشگیری و درمان یبوست، دفع سنگ مجاری ادراری، کاهش فشار خون بالا، رفع بیماری های کلیوی و دفع سنگ کلیه، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش خطر بیماری های استخوانی (به ویژه پوکی استخوان)، کاهش وزن و تناسب اندام، کاهش عفونت، پاک كننده دستگاه گوارش، حفظ سلامت چشم، مفید در بیماری ها و حساسیت های پوستی (اگزما)، دفع سموم از بدن، تقویت کبد، درمان زردی، درمان عفونت های مثانه و مجاری ادراری، تقویت مغز و کاهش حرارت بدن اشاره کرد.

فواید هندوانه در طب سنتی

طبیعت هندوانه سرد و تر است و از نظر اطبا سنتی، یک مدر (ادرارآور) و ملین است که مهمترین خاصیت دارویی آن کاهش حرارت بدن می باشد. بر اساس کتب طب سنتی، هندوانه برای درمان تب های گرم مزاج، گلو دردها، هپاتیت، دفع کرم روده (تخم آن)، یبوست، سنگ ادراری، حرارت های کبدی و کلیوی، افزایش فشار خون (تخم) و التهاب بسیار مفید است. همچنین، عطش مفرط را برطرف کرده و بدن افراد لاغر و خشک مزاج را تر، مرطوب و متعادل می کند.

 

همچنین بخوانید:  هفت میوه مفید برای مادران باردار

 

نحوه مصرف هندوانه در طب سنتی

  • نوشیدن آب هندوانه با سکنجبین برای مداوای یرقان مفید است.
  • برای قطع تب های گرم مزاج آب هندوانه را به همراه شیر خشک مصرف می کنند.
  • جهت درمان ناراحتی های صفراوی آب هندوانه را به همراه تمر هندی میل می کنند. (البته این ترکیب برای معده های سرد مزاج، مبتلایان به زخم معده و افرادی که سرفه های رطوبی دارند، مفید نمی باشد).
  • مغز تخم آن نیز برای درمان عفونت های ریه، سرفه و نرم کردن سینه سودمند است.
  • مصرف هندوانه همراه با عسل برای افراد دارای معده سرد مزاج، بسیار مفید است. بدین منظور بالای هندوانه را سوراخ کرده و مقداری عسل طبیعی در آن بریزند. سپس، به مدت چند روز آن را در یخچال گذاشته و بعد میل نمایید.
  • اشخاصی که به وسواس مبتلا می باشند، چنانچه از پوست هندوانه و عسل (یا شکر نی) مربا درست کرده و روزانه مقداری بخورند، حالت وسواس آنان برطرف خواهد شد.
  • برخلاف هندوانه رسیده و شیرین که خواص فراوان دارد و آرام بخش است، خوردن هندوانه نارس صلاح نیست و انسان را ترسو می کند.

مضرات هندوانه

وجود پتاسیم فراوان در این میوه ممکن است سبب اختلال در ضربان قلب شود. همچنین، زیاده روی در مصرف آن سبب دردهای عضلانی، اسهال، تهوع، معده درد و درد شکم شود، بنابراین، در مصرف آن اعتدال را رعایت نمایید.

ارقام ایرانی هندوانه

مهمترین ارقام موجود هندوانه در ایران شامل قرق، خانمی، شریف آباد، محبوبی و پوست سفید همدان هستند. ارقام خارجی (بیشتر انواع آمریکایی) هندوانه که بعضی از آن ها در ایران کشت می شوند، عبارتند از: چهار لستون گری (معروف به هندوانه مهندسی)، بلاک دایموند، دیکیس کوئین، فرفاکس و چیلیان بلاک. کشت این هندوانه ها در ایران نتایج خوبی داشته است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نبات سفید را با خواص مقوی، نشاط آور، ضد نفخ، ملین و مدر، درمان سردی مزاج، درمان اسهال کودک، درمان دل درد، درمان و کاهش علائم فیزیکی پیش از قاعدگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0