topNotif

آشنایی با خواص پرتقال در دوران بارداری

2201 بازدید
23 مهر 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

با خواص پرتقال در دوران بارداری و نقش آن در سلامت جنین، آشنا شوید

در دوران بارداری، به خانم ها توصیه می شود که توجه ویژه ای به غذا و نوع تغذیه خود داشته باشند. برخی از میوه ها و سبزیجات وجود دارند که مصرف آن ها نه تنها به تامین مواد مغذی مادر و جنین کمک می کند، بلکه از بسیاری از بیماری های جلوگیری کرده و باعث رشد سالم جنین می شود. پرتقال یکی از این میوه های سالم و مغذی است که چنین ویژگی را دارد. یک پرتقال سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی نظیر ویتامین ث، پتاسیم، فولات و غیره است که برای حفظ سلامت مادر در دوران بارداری و همچینی رشد کامل جنین بسیار مفید است. حال در ادامه این مقاله با خواص پرتقال در دوران بارداری آشنا شوید.

 

آشنایی با خواص پرتقال در دوران بارداری

آشنایی با خواص پرتقال در دوران بارداری

 

خواص پرتقال در دوران بارداری

1- سرشار از ویتامین ث است

یک خانم باردار روزانه به 80 تا 85 میلی گرم ویتامین ث نیاز دارند. پرتقال یکی از میوه های سرشار از ویتامین ث است، به طوری که یک فنجان آب پرتقال 62 تا 92 میلی گرم این ویتامین را فراهم می کند. پرتقال و ویتامین ث موجود در آن خطر ابتلا به عفونت و سایر بیماری های عفونی را کاهش می دهد و باعث تقویت بدن زن باردار و افزایش ایمنی می شود. همچنین، این ویتامین به افزایش جذب آهن در زنان باردار کمک کرده و از زایمان زودرس و کمبود وزن جنین در بدو تولد جلوگیری می کند.

2- به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند

یک زن باردار روزانه به هزار میلی گرم کلسیم نیاز دارد که مهمترین نقش آن حفظ سلامت استخوان ها و جلوگیری از مسمومیت در بارداری است. همچنین، کلسیم برای کاهش دردهای مفصلی و عضلانی مادر و رشد استخوان های جنین بسیار مفید است. پرتقال حاوی منبع خوبی از کلسیم است به طوری که یک فنجان آب پرتقال حاوی 261 میلی گرم کلسیم می باشد.

3- استرس را کاهش می دهد

استرس یک مشکل شایع و طبیعی در زنان باردار است، زیرا نوسانات خلقی به دلیل تغییر در هورمون ها رخ می دهد. اما، اگر استرس دائمی بوده و از بین نرود، در رشد کودک تاثیر می گذارد. بنابراین، به زنان باردار توصیه می شود که از استرس خودداری کنند. خوردن پرتقال یکی از راهکارهایی است که استرس را کاهش می دهد. این میوه حاوی مقدار کافی پتاسیم است که فشار خون را کنترل کرده و از بروز استرس می کاهد.

 

همچنین بخوانید:  خوردن سیب در دوران بارداری چه مزیتی دارد؟

 

4- منبع عالی از پتاسیم می باشد

یک خانم باردار روزانه به 4700 میلی گرم پتاسیم نیاز دارد. به طور کلی، پتاسیم برای سلامتی قلب، تنظیم مایعات در بدن و هضم غذا ضروری است. همچنین فشار خون را تنظیم می کند و از فشار خون بالا در دوران بارداری جلوگیری می کند. فشار خون بالا خطر آسیب به کلیه و همچنین خطر ابتلا به پره اکلامپسی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. مصرف یک لیوان آب پرتقال 375 میلی گرم پتاسیم مورد نیاز بدن را تامین می کند. همچنین، برای تامین پتاسیم می توان از گوجه فرنگی، آلو، اسفناج و موز نیز استفاده کرد.

5- مایعات بدن را تنظیم می کند

در دوران بارداری نباید کمبود آب در بدن ایجاد شود، بنابراین به خانم های باردار توصیه می شود که آب و مایعات فراوانی مصرف کنند. زنانی که قادر به مصرف آب کافی نمی باشند، می توانند مایعات دیگری مانند آب میوه های طبیعی نیز مصرف کند. در چنین شرایطی آب پرتقال بسیار مفید است و آب مورد نیاز بدن را نیز تامین می کند. علاوه بر این، مقدار سدیم و پتاسیم را متعادل نگه می دارد.

6- منبع غنی از فولات (اسید فولیک) است

نیاز به فولات یا اسید فولیک (ویتامین ب 9) در دوران بارداری از 400 میکروگرم به 600 میکروگرم افزایش می یابد و این ویتامین برای سلامت زنان باردار و جنین بسیار ضروری است. خوشبختانه پرتقال حاوی فولات کافی است و می تواند بخشی از نیاز بدن یک زن باردار را تامین کند. یک فنجان از آب پرتقال حاوی 35 میکروگرم اسید فولیک است. اسید فولیک به ساخت گلبول های قرمز خون و همچنین تشکیل سلول های جدید کمک می کند. علاوه بر این، اسید فولیک احتمال ابتلا به عفونت را تا 70 درصد کاهش می دهد و نقش مهمی در جلوگیری از نقص لوله عصبی دارد.

یکی از شایع ترین نوع نقص لوله عصبی عارضه ای به نام مهره شکاف یا اسپینا بیفیدا (Spina bifida) است، شرایطی که نخاع در خارج از بدن کودک باقی می ماند. از دیگر عوارض کمبود اسید فولیک می توان به زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد، عقب ماندگی در رشد، سقط جنین و پره اکلامپسی اشاره کرد. حتی پس از تولد ممکن است کودک به دلیل عدم دریافت محتوای فولات لازم در رحم مادر دچار مشکلات روانی شود.

توجه: اگر چه پرتقال فواید بسیاری برای مادر و حفظ سلامت جنین دارد، اما از مصرف بی رویه آن خودداری نمایید. توصیه می شود در دوران بارداری فقط روزانه یک پرتقال یا یک لیوان آب آن را میل نمایید تا باعث مشکلات گوارشی مانند افزایش اسیدیته معده و سوزش سر دل نشوید. همچنین، بهتر است از میوه پرتقال به جای آب آن استفاده کنید، زیرا میوه آن حاوی فیبر می باشد که مانع جذب قند موجود در آب آن می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ چغندر را با خواص درمان غلطت خون، صاف کننده خون، تقویت کننده اعصاب، ضد سرطان، ضد پیری، درمان دیابت، درمان چاقی، تنظیم فشار خون، تقویت استخوان، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0