topNotif

9 خاصیت بی نظیر دارچین برای سلامتی و زیبایی

3255 بازدید
21 آبان 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 10 اسفند 1400

9 خاصیت بی نظیر دارچین برای سلامتی و زیبایی

دارچین را در کتب طب سنتی به نام های دیگری همچون دارصینی، دارچینی، قرفه الدارچینی و سلیخه گویند. پودر دارچین رنگ قهوه ای روشن، بویی معطر و طعمی تند و مطبوع دارد و عمدتا به عنوان یک چاشنی فوق العاده در انواع غذاها استفاده می شود. این ماده غذایی علاوه بر عطر و طعم عالی، حاوی خواص درمانی بسیار می باشد. از دارچین به عنوان اشتهاآور، ضد نفخ و ضد اسپاسم استفاده دارویی می شود و به عنوان معطر كننده در فرآورده های غذایی كاربرد دارد. حال در ادامه این مقاله با خواص و مضرات دارچین و روش تهیه عرق دارچین آشنا شوید.

مشخصات ظاهری گیاه دارچین

دارچین (Cinnamomum verum) گیاهی است از خانواده برگ بو (Lauraceae)، درختی، همیشه سبز و به ارتفاع ٨ تا ١٢ متر كه از تمام قسمت های آن بوی معطر و مطبوع دارچین استشمام می شود. این گیاه دارای برگ های همیشه سبز، متقابل، بیضوی، دراز، نوك تیز، كامل، بی كرك و صاف است كه در سطح فوقانی پهنك، شفاف و در سطح تحتانی آن غبار آلود است. برگ های جوان در ابتدا رنگ ارغوانی درخشان دارند. برگ بو را گاهی در بازارهای تهران و اصفهان عطارها به جای برگ درخت دارچینی و به نام سازوج هندی به مشتریان قالب می کنند.

گل های آن منظم، به رنگ سفید مایل به زرد و مجتمع به صورت خوشه منشعب و گرزن دو سویه می روید. هر گل آن را پوششی مركب از ٦ كاسبرگ پایا در دو ردیف فرا می گیرد و درون آن، ١٢ پرچم در ٤ ردیف به نحوی جای دارند كه مجموعا در ٣ ردیف دیده می شوند، زیرا خارجی ترین ردیف پرچم ها، ظاهر زبانه ای و وضع غیر زایا دارد. مادگی گل ها، دارای تخمدانی یك خانه است و پس از رسیدن به میوه ای استكانی شكل (سته) به رنگ قهوه ای مایل به آبی تبدیل می شود كه همیشه با كاسه و نهنج گل همراه است. قسمت گوشتدار میوه نیز رنگ مایل به سبز دارد و درون آن دانه ای با مغز روغنی مشاهده می شود.

 

9 خاصیت بی نظیر دارچین برای سلامتی و زیبایی

9 خاصیت بی نظیر دارچین برای سلامتی و زیبایی

 

محل رویش و پراکنش گیاه دارچین

دارچین در هندوستان و سیلان می روید و امروزه در سیلان، سوماترا، جاوه، مالزی، هندوستان و آمریكا كشت و بهره برداری می شود.

ترکیبات شیمیایی گیاه دارچین

دارچین دارای تركیبات اسانسی (تا ٤ درصد) هستند كه مهمترین آن تركیب سینامیك آلدئید می باشد. علاوه بر این، حاوی دی ترپن ها، اسیدهای فنل كربنیك و تانن ها می باشد.

آشنایی با خواص و مضرات دارچین

خواص دارچین

در چین و هند از اسانس دارچین به عنوان محرک هاضمه، محرک تنفس و محرک جریان خون استفاده می شود. در شبه جزیره مالایا مصارف وسیع دارویی دارد. اسانس آن خاصیت میکروب کشی قوی دارد ولی نظر به اثر تحریکی آن کمتر برای میکروب کشی به کار می رود.

دارچین در دوز زیاد به عنوان مواد مخدر سمی مورد توجه است، دارچین سایگون تند و گزنده بوده و تونیک خاصی برای کلیه می باشد، برای رفع سرمازدگی پا و دست و ضد دل درد و رفع گرفتگی مجاری ادراری تجویز می شود ولی برای بانوان باردار توصیه نمی شود.

 

همچنین بخوانید:  خواص شیر و دارچین از دیدگاه طب سنتی

 

گونه های مختلف دارچین

دارچین دارای گونه های مختلفی می باشد که معروف ترین آن ها شامل، دارچین سیلان می شود که در بازار تجارت بین المللی به نام دارچین سیلان شناخته می شود و به نام قرفه معروف است و از مرغوب ترین انواع دارچین است.

دارچین سایگون یا سلیخه و دارصینی نوع دیگر دارچین است که در چین و ویتنام و جزایر سوئد و حوالی آن پرورش داده می شود و به زبان اردو آن را تج نامند. انواع دیگری نیز با اسامی تجاری خاص در بازار وجود دارد که در حد مرغوبیت دو نوع اول نیستند همانند دارچین کایان که در آمریکای جنوبی می روید و رنگ آن تقریبا سفید و در دهان زود نرم می شود.

دارچین سایگون

دارچین سایگون دارویی گرم کننده با طعم کمی شیرین است و برای تسریع جریان خون تجویز می شود، به علاوه به عنوان تب بر در موارد سرماخوردگی، کاهش درد مفاصل و کمر توصیه می گردد. در کتب طب سنتی خاور دور دارچین به عنوان بادشکن، مقوی معده، قابض، تونیک، محرک، آرام بخش و دارویی برای ناراحتی های پس از زایمان تجویز می شده است.

فراموش نکنید

به طور کلی دارچین یک محرک عمومی است که جریان خون را تسریع و تنفس را تحریک می کند و موجب افزایش اغلب ترشحات بدن و تحریک هاضمه می گردد. هم چنین به عنوان قاعده آور و معرق استفاده می شود.

در هند و چین از این دارو به عنوان یکی از اجزا در تهیه دارو های مرکب ضد اسهال، دفع صفرا و تب بر به کار می رود و برای معالجه اسهال و یرقان و مالاریای مزمن که موجب بزرگی طحال شده است مفید می باشد و به عنوان جزیی از اجزای مرکب برای سرفه و ناراحتی سینه مصرف می شود.

دارچین از نظر طبیعت بر پایه نظر حکمای طب سنتی ایران و هند گرم و خشک است و نیروی دارویی آن تا 15 سال باقی می ماند، از نظر خواص معتقدند که بسیار لطیف کننده و باز کننده گرفتگی ها و انسداد مجاری و فرح آور است.

 

9 خاصیت بی نظیر دارچین برای سلامتی و زیبایی

9 خاصیت بی نظیر دارچین برای سلامتی و زیبایی

 

دیگر خواص دارچین

دارچین عفونت اخلاط را رفع می کند و تریاق سموم حیوانی، نباتی و معدنی است. نیرو بخش و مقوی است و برای خفقان، وسواس، وحشت، جنون، تقویت معده و کبد، رفع بد بویی دهان، قطع سرفه های رطوبی و تنگی نفس، رفع خشونت صدا و آواز که از بلغم غلیظ باشد، پاک کردن سینه و حنجره، باز کردن گرفتگی های کبد، رفع استسقا و ضد عفونی کننده زخم ها بسیار مفید است.

مالیدن روغن دارچین به پلک چشم برای رفع پریدن پلک چشم نافع است و مالیدن آن به چشم برای تقویت بینایی مفید می باشد.

خوردن دم کرده و عرق دارچین همراه با سرکه و مصطکی برای رفع سکسکه رطوبی نافع است. ضماد آن برای رعشه، رفع تب و لرز های بلغمی و سوداوی، عقرب گزیدگی، بواسیر و تسکین درد آن مفید است.

روش تهیه عرق دارچین

دارچین سیلان را به مقدار مورد نظر گرفته با آب کافی، ابتدا دارچین را نیم کوب کرده مدت 12 ساعت در آب بخیسانید و بعد تقطیر کرده تا از هر جز دارچین که مصرف شده چهار جز مقطر به دست آورید و برای گرفتن اسانس روغنی فرار آن بهتر است که مایع تقطیر شده را در شیشه لوله دار جمع کنید که در انتهای لوله باریک، اسانس جمع شود.

عرق دارچین را به مقدار 60 تا 120 گرم در پوسیون های محرک داخل می نمایند و مقدار خوراک از اسانس آن 1 تا 12 قطره است که در پوسیون ها ریخته می شود، عرق دارچین دارای خواصی که برای دارچین ذکر شد می باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن دارچین را با خواص آرام بخش اعصاب، تسکین درد دندان ها، تقویت کننده قوای جنسی، دور کننده حشرات، موثر برای مشکلات معده، تسریع رشد مو، درمان گلودرد، تنظیم قند خون، خوشبو کننده دهان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0