topNotif

آشنایی با صمغ گوگول و خواص درمانی آن

2955 بازدید
23 بهمن 00
سمانه

آشنایی با صمغ گوگول و خواص درمانی آن

گوگول (Guggul) یک شیره یا صمغ رزینی است که از انواع گیاهان بومی هند، بنگلادش و پاکستان به دست می آید. شیره گوگول که به آن گوگول، صمغ گوگول، گوگولا یا گوگولیپید نیز گفته می شود، مانند نحوه استخراج شربت افرا از درختان افرا از گیاهان استخراج می شود. 

گوگول برای قرن ها در طب آیورودا (یک سیستم پزشکی جامع و مشتق از گیاه)، برای درمان بیماری های مختلف مانند چاقی، آرتریت و التهاب استفاده شده است. گوگول حاوی ترکیبی از ترکیبات گیاهی، از جمله استروئیدها، اسانس ها، لیگنان ها، فلاونوئیدها، کربوهیدرات ها و اسیدهای آمینه است که همگی ممکن است مسئول اثرات مختلف سلامتی آن باشند. ادعا می شود که دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است، در طب قدیم برای محافظت در برابر انواع بیماری ها استفاده می شده است.

مزایا و موارد استفاده از صمغ گوگل

  • گوگول به دلیل خواص ضد التهابی آن مورد ستایش قرار گرفته است.
  • تحقیقات اولیه نشان می دهد که ممکن است به درمان برخی از شرایط ضد التهابی مانند آکنه، اگزما، پسوریازیس و آرتریت کمک کند.
  • همچنین برای کاهش وزن، درمان کم کاری تیروئید، و مدیریت کلسترول و سطح قند خون استفاده شده است.

با این حال، مطالعات بالینی که از همه این مزایا و کاربردها پشتیبانی می کنند، عموماً محدود هستند. این چیزی است که تحقیقات در مورد این ادعاها می گوید.

 

آشنایی با صمغ گوگول و خواص درمانی آن

آشنایی با صمغ گوگول و خواص درمانی آن

 

آکنه

  • صمغ گوگول به دلیل اثرات مفیدی که برای درمان آکنه دارد مورد مطالعه قرار گرفته است. نشان داده شده است که در درمان های مکمل و جایگزین برای آکنه ندولوسیستیک، یک شکل شدید آکنه که روی صورت، سینه و پشت تأثیر می گذارد، مؤثر است.
  • یک مطالعه تاریخی روی 21 نفر نشان داد که مصرف 25 میلی گرم گوگولسترون خوراکی به اندازه تتراسایکلین، آنتی بیوتیکی که معمولا برای درمان آکنه استفاده می شود، موثر است.
  • علاوه بر این، افرادی که دارای پوست بسیار چرب بودند به طور قابل توجهی بهتر از درمان تتراسایکلین به گوگولسترون واکنش نشان دادند.
  • مطالعه قدیمی دیگری نشان داد که مصرف خوراکی گوگول به مدت 6 هفته به درمان آکنه بدون ایجاد عوارض جانبی عمده کمک می کند.

اگرچه نتایج این مطالعات امیدوارکننده به نظر می رسند، اما قبل از اینکه بتوان نتیجه گیری های قوی تری گرفت، تحقیقات به روزتر لازم است.

درمان اگزما صورت، پسوریازیس و تحریک پوست

اگزما و پسوریازیس هر دو بیماری پوستی غیر مسری هستند که عمدتاً در اثر التهاب پوست ایجاد می شوند.

  • نشان داده شده است که کرم های مبتنی بر گوگول باعث بهبود خارش، قرمزی یا تغییر رنگ پوست و التهاب در افراد مبتلا به پسوریازیس و اگزما می شوند.
  • یک مطالعه اخیر همچنین نشان داد که یک کرم مبتنی بر گوگول واکنش های پوستی را که به عنوان یک عارضه جانبی درمان رادیوتراپی برای سرطان سینه رخ می دهد، درمان می کند.
  • این نشان داد که کرم مبتنی بر گوگول علائم پوستی مانند قرمزی، التهاب، حساسیت و درد را بهبود می بخشد و همچنین نیاز به کرم های استروئیدی موضعی را برای درمان کاهش می دهد.

با این حال، تحقیقات محدود است و مطالعات بیشتری برای تایید مزایای ادعا شده گوگول برای سلامت پوست مورد نیاز است.

 

همچنین بخوانید:  درباره گیاه مقل و خواص فراوان آن چه میدانید

 

درمان خانگی کم کاری تیروئید

اختلالات تیروئید به خصوص در میان زنان نسبتا شایع است. کم کاری تیروئید شرایطی است که در آن غده تیروئید شما هورمون تیروئید کافی برای حفظ عملکرد طبیعی بدن شما تولید نمی کند.

مطالعات حیوانی، که برخی از آنها قدمت دارند، نشان می دهد که عصاره گوگول با افزایش جذب ید و بهبود فعالیت آنزیم های تولید شده توسط غده تیروئید، کم کاری تیروئید را بهبود می بخشد.

کاهش وزن

  • صمغ گوگول در لیست غذاهای رژیمی برای کاهش وزن قرار دارد؛ برخی از رژیم گیرندگان می گویند که گوگول به کاهش وزن کمک می کند. آنها معتقدند که با کاهش چربی و سرکوب اشتها به درمان چاقی کمک می کند.
  • یک مطالعه در لوله آزمایش نشان می دهد که گوگول ممکن است با القای تجزیه چربی باعث کاهش وزن شود و در نتیجه حجم بافت چربی را کاهش دهد.
  • مطالعه دیگری در موش ها نشان داد که گوگول اثرات مثبتی بر هورمون های تنظیم کننده اشتها گرلین و لپتین دارد. با این حال، مشخص نیست که آیا این اثرات برای انسان ها اعمال می شود یا خیر.
  • مطالعات اضافی نشان داده است که مکمل های گیاهی حاوی عصاره گوگول ممکن است با کاهش وزن و کاهش ضخامت چین و چروک پوست و کاهش دور بدن به درمان چاقی کمک کند.

درمان کلسترول بالا با صمغ گوگول

  • گوگول یک درمان طبیعی محبوب برای هیپرلیپیدمی است که اصطلاح پزشکی برای سطوح بالای غیرطبیعی کلسترول و تری گلیسیرید است.
  • برخی تحقیقات حیوانی نشان می دهد که گوگول ممکن است به کاهش سطح تری گلیسیرید، کلسترول تام و کلسترول بد کمک کند.
  • با این حال، اثرات گوگول بر سطح کلسترول و تری گلیسیرید در انسان نامشخص است.
  • با این وجود، تحقیقات بیشتری برای درک تأثیر گوگول بر سطح کلسترول در انسان مورد نیاز است.

آرتروز

تحقیقات اولیه نشان می دهد که گوگول ممکن است علائم مرتبط با آرتروز پا را کاهش دهد. یک مطالعه قدیمی روی 30 فرد مبتلا به استئوآرتریت زانو که تحت درمان با گوگول قرار گرفتند، بهبودی در زانو درد و تورم زانو و همچنین افزایش خم شدن زانو را نشان داد. علاوه بر این، افرادی که تحت درمان با گوگول قرار گرفتند، مسافت پیاده روی خود را افزایش دادند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صمغ مقل را با خواص رفع درد گلو و سرفه های رطوبی، تقویت کبد، درمان بواسیر، درمان عفونت های زنانه، تقویت قوای تناسلی، بادشکن، مدر و قاعده آور، ازدیاد ترشح شیر، دفع سنگ کلیه و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0